TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hente bil..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #66408  av Rolfis

Jeg skal å se på bil til helgen, en celica 94'mod. Lurte derfor på om det er spesielle ting jeg bør se etter før jeg kjøper. Spesielle områder på bilen hvor man bør se etter rust... Andre sjekkpunkt??

På forhånd takk..

..

#66461  av ST205RR

1.8 2liter eller turbo ?

#66481  av Rolfis

2 liter gt.

#66514  av CelicaTurbo

lytt etter ulyder i bilens understell fremme om den har superstrut hjuloppheng.. Jeg tenker da på dunking ved kjøring på ujevn vei, fartsdumper osv. Ikke alle Celicaene har dette hjulopphenget men det er litt følsomt for slike ulyder ved slitasje, og det kan være vanskelig og litt dyrt å finne det eksakte problemet. Men, om det er ulyder kan det også være så enkelt som lagrene i dempernes toppfester, eller slitte foringer. Det er altså i seg selv ikke grunn til å styre unna bilen, men det kan gi rom for pruting, og du kan være forberedt på at det kan være vanskelig å finne kilden til ulyden. I seg selv er superstrut et meget bra systemet som hjelper mye på veiholdningen, men det er noe komplisert så derfor kan det være vanskelig å finne feilkilder ved slitasje ;)

#66521  av GT4 CS

Ang rust trur jeg ikke dette skal være noe problem, sett mange celica stått demontert på skadeavdelinga til toyota, og faktisk aldri sett rust på bilene. Men standard sjekkesteder er bak kanalene, der sten kan sprute og hjulbuer. Ellers Får du følge magefølelsen på bilen. Hvordan er den og kjøre, virker alle gira slik de skal, misshandle girkassa litt, så finner du fort ut om det er dårlige syncringer. Hvordan er bilen på veien, den skal være fast og fin, ingen ulyder av understell. Se etter fargeforskjeller i lakken med tanke på eventuel krasj. Du kan og høre med toyota om det er registrert skade på bilen. Ta og en titt over at karroserilinjene er rette og pene. Og sist men ikke minst. Er magefølelsen god er nokk bilkjøpet det oxo. lykke til

#66633  av Rolfis

Takker for svar..

Når det gjelder superstrut, så har jeg fått tak i en Celica-brosjyre fra 94 hvor det står at det bare er GT-Four som har superstrut.. GT har McPhearson(??) suspensjon. Interresant brosjyre forresten :)