TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da var det gjort: Ny klutch + Lett Svinghjul

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #69264  av AndreasH

Fra knapt nok å ha skiftet plugger før, så har jeg nå skifta svinghjul og clutch! 8) Ok da, - fikk hjelp av en god kollega som var mekaniker i sitt forrige liv - med å lirke ut girkassa og få'n på plass igjen. Men alt rund om + hjuloppheng og akslinger fikset jeg selv. Skikkelig lærerikt! :P

Det begynte med at Markus fikset meg et Cusco svinghjul m/zinter clutch og forsterket trykkplate fra en av sine hyppige turer til Danmark. Så kjøpte jeg verkstedbøker for MR2 + halve Biltema.. :) (var morro bare det..)

Etter boka skulle det løsnes luftfilter, start-motor, venstre nav og styre-armer for å få av venstre drivaksel, eksos, clutch-sylinder + tre motorfester. Vi lot eksosen være i fred og fikk girkassa av og på likevel.
(i ettertid kan det diskuteres om det var lurt..)

Egentlig hadde jeg tenkt å bruke den originale trykkplata, men jeg tok med kjøkken-vekta og fant at den forsterkede veide 300g mindre.. (Veide til og med de to forskjellige sett skruer og sparte til sammen 12g der :lol: ) Jeg brukte ikke zinter clutch-plata fordi MR2'en min også har en kvinnelig sjofør..

Skruene som holder svinghjulet satt som f.. hele turen ut og jeg er redd naboene spisset ørene litt mistenksomt der vi lå side om side og tok hver vår tørn med skralla - det var sent på kvelden - og det ble mye stønning og banning - særlig da gummien begynte å skli av håndtaket på skralla..

Så var det å få det nye på: Etter å ha konferert pr. tlf. med Markus som var i Danmark igjen - og lettere på druen - I might add :D , fikk vi heldigvis tak i Locktite på Esso og sikret skruene på både svinghjulet og trykkplaten.

Fortsettelse følger i neste nr..

Noen bilder:
Vedlegg
Cusco svinghjul inn..
Cusco svinghjul inn..
104_04191.jpg (102.19 kiB) Vist 293 ganger
Verkstedet mitt..
Verkstedet mitt..
106_06601.jpg (94.48 kiB) Vist 295 ganger
Girkassa ute (puh..)
Girkassa ute (puh..)
106_06691.jpg (108.65 kiB) Vist 294 ganger
Originalt svinghjul ut..
Originalt svinghjul ut..
106_06671.jpg (100.36 kiB) Vist 299 ganger
Cusco + ny original clutch-plate + forsterket trykkplate inn..
Cusco + ny original clutch-plate + forsterket trykkplate inn..
106_06731.jpg (109.47 kiB) Vist 297 ganger
 #69282  av AndreasH

Jepp. Etter at jeg hadde fylt på ny gir-olje (ja, jeg husket å tappe av den gamle FØR jeg tok av drivakslene :) ) og skrudd alt på igjen, så oppdaget jeg en dam under differensialen.. Det dryppet fra der høyre drivaksling går inn i diffen. :cry: Det viste seg at pakningen var most - muligens fordi det ble for mye bend på akslingen fordi vi ikke tok av eksosen da vi dro girkassa av. :oops:

Vel-vel, jeg kjøpte ny pakning dagen etter, tappa av gir-olja igjen, løsna stagene på høyre-sida, banka ut drivakselen og vippa ut den gamle pakninga med et stem-hjern. I manualen står det at man trenger et SST (Special Service Tool) for å få på den nye pakninga. Pakninga har nemlig en stål-ring inni gummien - og den må bankes inn beint. Etter en del leting så fant jeg et perfekt SST på lekerommet til barna (se bilde) :wink: .

Ettersom eksos etter sigende kan være litt problematisk å få av og på uten å skade rustne skruer etc. så spørs det om det ikke er like greit å bare gi blaffen i at pakninga blir ødelagt og skifte til ny i samme slengen - mens girkassa er ute da. (dont take my word for it)

Ettersom alt oventil var på plass måtte jeg jekke opp bilen på fire bukker og putte inn girolja med håndpumpe nedenfra. Gikk greit det og.

Så var alt på plass og tiden inne for første test..
Men den gang ei: batteriet var flatt. Typisk!
Et kvarters lading holdt til å få start. Jeg tok det litt forsiktig i begynnelsen..

Resultater:
Det jeg merket først var at lyden i motoren har endret seg! Når man ga Cusco svinghjulet et slag så svarte det med Bongggggg! Den lyden hører man når det går på tomgang. Når man ruser motoren så stiger turtallet mye fortere, men det går nesten like sakte ned igjen som før. Det er kanskje ECU'en som gir litt mellomgass på vei ned ? Uansett er jeg glad for det - ellers hadde nedgiring blitt vanskeligere.

Så til det alle sikkert lurer på: Ble det bedre aks ???
Ja! Det ble definitivt bedre aks!! Selvfølgelig ikke like drastisk som å montere turbo, men det drar tydelig bedre både på første og andre og litt i tredje gir - i hele turtalls-registeret. De første gangene jeg dro på skikkelig kom turtalls-sperra på 7250 som en stor overaskelse - litt raskere enn forventet..

I forhold til avgifts-systemet vårt, så må jo dette være en fullt lovlig sak da motoren fortsatt yter de samme 175 hk. Men nå skal jeg kjøpe sports-filter.. :mrgreen:
Vedlegg
left-overs
left-overs
106_06891.jpg (111.42 kiB) Vist 297 ganger
Ny pakning på plass v.hj.av gummihammer og en halv flodhest..
Ny pakning på plass v.hj.av gummihammer og en halv flodhest..
106_06811.jpg (110.79 kiB) Vist 295 ganger
Special Service Tool (SST)
Special Service Tool (SST)
106_06841.jpg (72.5 kiB) Vist 294 ganger
most pakning
most pakning
106_06771.jpg (68.97 kiB) Vist 295 ganger
på'n igjen
på'n igjen
106_06831.jpg (89 kiB) Vist 298 ganger

#69341  av Magne

Nais! :D
SÃ¥ bra ut det der!

Huff... Får så lyst til å lære meg litt mekking jeg og når jeg ser og leser slike innlegg!..

#69343  av Rolfis

Pent! Hva sa minstemann i huset da han/hun oppdaget at flodhesten hans var delt i to og brukt som verktøy da.. :D

#69368  av Johnny_Bravo

Knall det er slik det skal være, buke det man har og være kreativ :)

For å få ut girkassa måtte du ikke da løsne hele motoren?

#69410  av AndreasH

Magne skrev:Nais! :D
Huff... Får så lyst til å lære meg litt mekking jeg og når jeg ser og leser slike innlegg!..
Jo, Det kan anbefales! :P Sånn har jeg også tenkt i lengre tid. :wink: Det er egentlig ikke så veldig vanskelig bare man skaffer nok verktøy og dokumentasjon, bare litt fysisk slitsomt innimellom. Så hjelper det jo å ha med folk som har mekket før da for litt veileding.
Rolfis skrev: Hva sa minstemann i huset da han/hun oppdaget at flodhesten hans var delt i to og brukt som verktøy da..
- Tror nesten han ble litt stolt av at de gamle lekene hans kunne brukes til så skrekkelig viktige ting.. :mrgreen:
Johnny_Bravo skrev: For å få ut girkassa måtte du ikke da løsne hele motoren?
Nei, det høyre festet trenger man ikke løsne. Løsna først fremre og bakre. Så hang den opp i en baggasje stropp fra taket før jeg løsna det venstre. Deretter plasserte vi en jekk under girkassa og senka/firte ned hele greia til kassa gikk klar av skjermen.
Vedlegg
106_06611.jpg
106_06611.jpg (94.97 kiB) Vist 294 ganger
 #69511  av erling

AndreasH skrev:Jepp. Etter at jeg hadde fylt på ny gir-olje (ja, jeg husket å tappe av den gamle FØR jeg tok av drivakslene :) ) og skrudd alt på igjen, så oppdaget jeg en dam under differensialen.. Det dryppet fra der høyre drivaksling går inn i diffen. :cry: Det viste seg at pakningen var most - muligens fordi det ble for mye bend på akslingen fordi vi ikke tok av eksosen da vi dro girkassa av. :oops:
Skjønte ikke helt det der eksosproblemet ditt..? Tok akslingen i eksosen? Jeg tok ut den høyre akslingen før jeg senka ned motoren. Eneste eksosen var i veien for hos meg var det bakre motorfestet.. :)
 #69521  av AndreasH

erling skrev:Skjønte ikke helt det der eksosproblemet ditt..? Tok akslingen i eksosen? Jeg tok ut den høyre akslingen før jeg senka ned motoren. Eneste eksosen var i veien for hos meg var det bakre motorfestet.. :)
Vi tok ikke av hjul-opphenget på høyre-siden, bare dro kassa rett av akslingen på skrå nedover. Fordi eksosen ikke var løsna, så ble det kanskje litt mye bøy og tøy på akslingen slik at pakninga røyk. :oops:

#69998  av erling

Jaja, bra det ordna seg da. Sikkert snop det svinghjulet der. 8)

#70018  av AndreasH

1. og 2. gir er helt værst! Jeg må se å få målt 0-100 snart.. :twisted: