Fra knapt nok å ha skiftet plugger før, så har jeg nå skifta svinghjul og clutch!
Ok da, - fikk hjelp av en god kollega som var mekaniker i sitt forrige liv - med å lirke ut girkassa og få'n på plass igjen. Men alt rund om + hjuloppheng og akslinger fikset jeg selv. Skikkelig lærerikt!
Det begynte med at Markus fikset meg et Cusco svinghjul m/zinter clutch og forsterket trykkplate fra en av sine hyppige turer til Danmark. Så kjøpte jeg verkstedbøker for MR2 + halve Biltema..
(var morro bare det..)
Etter boka skulle det løsnes luftfilter, start-motor, venstre nav og styre-armer for å få av venstre drivaksel, eksos, clutch-sylinder + tre motorfester. Vi lot eksosen være i fred og fikk girkassa av og på likevel.
(i ettertid kan det diskuteres om det var lurt..)
Egentlig hadde jeg tenkt å bruke den originale trykkplata, men jeg tok med kjøkken-vekta og fant at den forsterkede veide 300g mindre.. (Veide til og med de to forskjellige sett skruer og sparte til sammen 12g der
) Jeg brukte ikke zinter clutch-plata fordi MR2'en min også har en kvinnelig sjofør..
Skruene som holder svinghjulet satt som f.. hele turen ut og jeg er redd naboene spisset ørene litt mistenksomt der vi lå side om side og tok hver vår tørn med skralla - det var sent på kvelden - og det ble mye stønning og banning - særlig da gummien begynte å skli av håndtaket på skralla..
Så var det å få det nye på: Etter å ha konferert pr. tlf. med Markus som var i Danmark igjen - og lettere på druen - I might add
, fikk vi heldigvis tak i Locktite på Esso og sikret skruene på både svinghjulet og trykkplaten.
Fortsettelse følger i neste nr..
Noen bilder:


Det begynte med at Markus fikset meg et Cusco svinghjul m/zinter clutch og forsterket trykkplate fra en av sine hyppige turer til Danmark. Så kjøpte jeg verkstedbøker for MR2 + halve Biltema..

Etter boka skulle det løsnes luftfilter, start-motor, venstre nav og styre-armer for å få av venstre drivaksel, eksos, clutch-sylinder + tre motorfester. Vi lot eksosen være i fred og fikk girkassa av og på likevel.
(i ettertid kan det diskuteres om det var lurt..)
Egentlig hadde jeg tenkt å bruke den originale trykkplata, men jeg tok med kjøkken-vekta og fant at den forsterkede veide 300g mindre.. (Veide til og med de to forskjellige sett skruer og sparte til sammen 12g der

Skruene som holder svinghjulet satt som f.. hele turen ut og jeg er redd naboene spisset ørene litt mistenksomt der vi lå side om side og tok hver vår tørn med skralla - det var sent på kvelden - og det ble mye stønning og banning - særlig da gummien begynte å skli av håndtaket på skralla..
Så var det å få det nye på: Etter å ha konferert pr. tlf. med Markus som var i Danmark igjen - og lettere på druen - I might add

Fortsettelse følger i neste nr..
Noen bilder:
Vedlegg
104_04191.jpg (102.19 kiB) Vist 286 ganger
106_06601.jpg (94.48 kiB) Vist 288 ganger
106_06691.jpg (108.65 kiB) Vist 287 ganger
106_06671.jpg (100.36 kiB) Vist 292 ganger
106_06731.jpg (109.47 kiB) Vist 290 ganger
Sort 94 MR2 MkII N/A 175hk@7000
hvite blinkere, Cusco svinghjul + forsterket klutsj. K&N filter, 1175 kg so far.. husk a = f/m
hvite blinkere, Cusco svinghjul + forsterket klutsj. K&N filter, 1175 kg so far.. husk a = f/m