TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fjerne utrolig irriterende pipelyd ifm rygging

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#69203  av kaimagne

Guiden er hentet fra http://www.everythingcelica.com/ubbthre ... html#57137

Jeg klipper og limer litt fra guiden, siden man må være logget inn på http://www.everythingcelica.com for å se hele tråden, med bilder og det hele.

Kort tekst følger derfor for hvert bilde.

Du trenger følgende:

Stjerneskrujern, maks 10 cm langt
Avbitertang / kjøkkensaks
El-teip
Multimeter (eller du kan stole på meg)

Gjør som vist på de tre bildene (start med gaugeinstall01, så 02 og 03, det ble noe kødd med rekkefølgen, men teksten stemmer til hvert bilde)

Ta av hurtigkoblingene på baksiden.
Etterpå ser du på den største koblingen, som er hvit, og finner en ledning nr 2 fra høyre på den nederste rekka. Den er rød med svart stripe. Det er denne ledningen du skal kutte.
Hvis du ikke stoler på meg, så er det her du skal bruke multimeteret. Du kan bruke festebrakettene til rattstammen som jording, og måle i hullet til den røde/svarte ledningen mens bilen er i gang, og du setter den i revers. Du vil ikke høre noen lyd, siden speedometeret er koblet av, men du vil få utslag på voltmeteret når du setter den i revers.

*klipp*
*isoler*

Gjør som vist på de tre bildene igjen, men denne gang i revers.

Vips, du er ferdig, og har fjernet den absolutt mest irriterende tingen med din Celica.

Erfaringer som andre gjør, er velkomne på forumet!

Kai Magne - forøvrig uten ansvar for hva andre måtte gjøre med sine biler
Vedlegg
Skru ut de to skruene som holder rammen, og ta bort rammen (grønn pil)
Skru ut de to skruene som holder rammen, og ta bort rammen (grønn pil)
gaugeinstall01.jpg (18.63 kiB) Vist 1561 ganger
Skru ut de tre skruene som holder selve speedometeret (grønn pil igjen) og løft ut speedometeret. Sikkert litt kronglete, men det går med litt lirking.
Skru ut de tre skruene som holder selve speedometeret (grønn pil igjen) og løft ut speedometeret. Sikkert litt kronglete, men det går med litt lirking.
gaugeinstall02.jpg (20.96 kiB) Vist 1561 ganger
Ta ut de to hurtigkoblingene, og ta bort selve speedometeret.
Ta ut de to hurtigkoblingene, og ta bort selve speedometeret.
gaugeinstall03.jpg (19.49 kiB) Vist 1561 ganger

#69348  av CavemaN

Flott beskrivelse :D

Spørs nok om ikke jeg kommer til å gjøre det samme snart ja ;)

#69400  av kaimagne

Ikke gjør det "snart", gjør det ASAP ZULU. Jeg kan ikke annet enn å anbefale det.
Det er så vanvittig enkelt, så jeg irriterer meg fordi jeg ikke har gjort det tidligere, selv om jeg har hatt bilen bare en snau måned...

Og hvis det er noen som har en svært høy terskel rent praktisk, så bare send meg en melding eller ring meg (93222976), så skal jeg gladelig hjelpe.

Kai Magne

#69414  av Tor

Bra Guide :)

#71341  av kaimagne

Det er mange som har lurt på hvorfor i all verden man har installert noe så teit. DinSide Motor kommer med følgende forklaring:

Du må altså være rask til å gire for å utnytte T Sport. Sjaltingen foregår ved hjelp av en svært kort girspak og en uvanlig stram og tett sekstrinns girkasse. Avstanden mellom trinnene er faktisk så tette at Toyota har sett seg nødt til å installere en akustisk revers-varsler.

Det høres jo forsåvidt logisk ut, jeg har allerede satt bilen i revers når den skulle til 1. gir. Men man oppdager det jo, i hvertfall hvis man er i fart! :)

Kai Magne