TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Feilkode 52

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #73654  av FireWalk

Nå syntes jeg at jeg har har vært plaget mer enn nok.. Problemene hoper seg opp og det er nesten flaut å skrive flere inlegg nå, men vi er jo her tross alt for å hjelpe hverandre, så jeg får bruke forumet til det det er ment å brukes for! :oops:

Here goes: :arrow:

Først hadde jeg 4 feilkoder.. fikk fjernet alle ved hjelp av en kamerat som er mekaniker, men det er EN feilkode igjen som han ikke greier å gjøre noe med, og det er feilkode nr 52 - Knock sensor / banke sensor. høres ikke ut som noe er gale med motor rent mekanisk, (den er jo nylig overhalt) så det må vel være sensoren som driver og fjusker og gir feil signaler til ecu?

Symptomene er at bilen går jæævlig dårlig.. det føles som om der er 100 hk for lite.. den rykker også veldig mye, og av og til så går den så dårlig at det nesten ikke er guffe nok til å komme seg fremover i det hele tatt... han mente på at om knock sensoren er gåen så vil bilen gå i "sikkerhets modus" og justerer ned tenningen og at det kan forklare problemet? noen som har noen inspill her?

spørsmålet er nå:

nøyaktig HVOR ligger Knock sensoren??

(Dette er en 3S-GTE motor, bilen er en 93 modell MR2.)

En annen ting er at etter at bilen var på service hos toyota sist så var en slange løs... denne slangen var festet på den øverste utgangen (den som peker bakover) på den wastegate klokka. Ble noen blåselyder. Turbotrykket viste boost opp til |,45 bar uten at bilen gikk noe særlig bra.. akkurat som om trykket skulle vært 0,2 bar.

Er det noen som har noe erfaring med dette? og hva som skjer når den slangen hopper av? Vi kobla den på igjen og da forsvant de værste blåselydene.. men bilen går jo fremdeles dårlig. Kan det være knock sensoren som gjør dette?

Hva koster eventuelt en ny sensor? er jeg nødt til å bruke en svindyr orginal toyota sensor her? eller finnes det alternativer?

"check engine" lyser konstant når man kjører nå..

#73655  av EilertseN

Hei !

Bankesensoren har som oppgave å registrere tenningsbank,som sendes videre til ECU`en,videre justeres tenningen fortløpende (for-/etter-tenning?)etter hva giveren registrerer.

Du kan teste om den er gåen.. Viss du banker rett på blokken med en hammer eller ligndende,så kan du lytte på tomgangen om han endrer på denne.Menne dette kan ha forskjellige utslag fra bil til bil.. viss du kobler til tenningslampe vill du kunne lett se utslag !Ryker sensoren får du MYE tenningsbank !

Håper dette årner seg.

#73672  av FireWalk

ja jeg vet hva sensoren gjør og hvorfor den er der, men spørsmålet er: hvor den ligger? hvor finner jeg den??
og er det vanlig at disse tar kvelden?

samt kan de problemene som jeg opplever (dårlig ytelse osv) være relatert til denne feilen?

når bilen står i fri og jeg ruser motoren litt så går turtall dobbelt så tregt oppover som det egentlig skal gjøre.. kjennes ut som om motoren sliter med noe tungt... kjennes ut som en diselbil jo...
så jeg tenkte at om det ernoe problemer med knock sensoren at ECU kanskje justerer ned tenningen (safe mode) for å beskytte motoren.. ?

noen som har vært borti noe lignende?

#73678  av Morten

Knock sensoren sitter på toppen ved sylinder nr.3 under innsugsmanifolden. du ser den hvis du titter på motoren nedenfra (bukk) og har tatt av et deksel eller tre under.

Sensoren i seg selv er egentlig bare en slags mikrofon som forsterker opp et visst frekvensområde, der som tenningsbank dukker opp.

Sjekk kabling, sensor og grunninnstillinga til tenninga.

#73747  av CelicaTurbo

så langt jeg har forstått; om ecu finner feil ved denne sensoren vil motoren gå som en ræv... ;) Det kan vel så gjerne være et wiringproblem som et problem med selve sensoren..

#74219  av FireWalk

ok, er det noen som har hatt lignende problemer med knock sensoren sin? eventuelt noen som har hatt samme symptomer?

sitter å lurer på om jeg må bytte den..

#74374  av CelicaTurbo

kode 52: "KNOCK SENSOR SIGNAL--OPEN OR SHORT IN KNOCK SENSOR SIGNAL "

Tyder vel på at det muligens ikke er sensoren i seg selv som er problemet, men wiring til den? Men feilmeldingen går ut på at ECU ikke får signal fra sensoren slik jeg forstår den ;)

#74378  av kennethx

Bare sånn litt på siden....om ecu detekterer knock, vil det bli lagret i ECU som en feilkode?

#74544  av FireWalk

Det vet jeg faktisk ikke, godt mulig... Men i dette tilfellet må det være Knock sensoren. Hører ikke noe tenningsbank. Mulig sensoren har dårlig kontakt, eller er defekt. For "check engine" lyser hele tiden..
Men så lenge det er noe med sensoren så lagres dette i ECU, og selv om jeg resetter ECU så ligger det fremdeles lagret.. (alle andre feilkoder ser ut til å bli slettet, men ikke denne..)
så det er godt mulig at det lagrer seg om den detekter knock..

#74578  av CelicaTurbo

Koden blir resatt om du tar strømmen fra ECU, så om koden er der når du etter en reset kjører diagnose, uten å ha startet motor så er det en feil med sensor eller wiring. I tillegg er jeg rimelig sikker på at det ikke blir lagret noen feilkoder om sensoren hører tenningsbank, faktisk blir signalet fra sensoren brukt av ECU til å justere optimal tenning uten tenningsbank, og det gjør den ved å kjøre en loop som avanserer tenning intill sensor merker tenningsbank, og deretter trekke den litt tilbake.. og slik går det om og om igjen.. Sensoren skal så klart reagere lenge før det blir så alvorlig at man kan høre det med eget øre, og kraftig tenningsbank kan vistnok skade sensoren.

#74763  av Hobbes

Fikk samme feil kode. Byttet banke sensor. Feilkode borte. Det var noe som var løst inne i den.

#74776  av FireWalk

hva kostet denne sensoren? og var det mye pes få fjernet den gamle og installert den nye?

#74928  av MR2turbo

koster +/- 1000lappen mener jeg...
Det er helt vanlig at denne ryker av og til... :) det er bare å ta av kontakten, skru den ut, og monter inn den nye... :)

Men husk å trekke til den nye med rett moment!! Svært viktig for at den skal funke riktig har jeg hørt...

Torque: 450 kg-cm (33ft-lb, 44Nm)

#75708  av FireWalk

MR2turbo skrev:koster +/- 1000lappen mener jeg...
Det er helt vanlig at denne ryker av og til... :) det er bare å ta av kontakten, skru den ut, og monter inn den nye... :)

Men husk å trekke til den nye med rett moment!! Svært viktig for at den skal funke riktig har jeg hørt...

Torque: 450 kg-cm (33ft-lb, 44Nm)
trekke den til med rett moment? og hvordan oppnås dette?
en annen ting er: hvor er det best å komme til? får sensoren i morgen. Må vi av med eksos anlegget for så å komme til fra undersiden? eller er det mulig å gjøre dette fra den rette siden? :? Noen som kan forklare litt mer detaljert nøyaktig hvordan jeg skal nå tak i denne sensoren?

Bestilte nytt fordeler-lokk også i samme slengen. 700 kr bare for lokket! SVINDYRE deler til disse bilene... noen som har noen formening om hvor mye et slitt fordeler-lokk har å si foresten?

#75710  av TOYPARTS

jeg fikk samme koden på bilen min i sommer (supra) og der hadde bankesensoren løsnet, kan jo være det også.