Nå syntes jeg at jeg har har vært plaget mer enn nok.. Problemene hoper seg opp og det er nesten flaut å skrive flere inlegg nå, men vi er jo her tross alt for å hjelpe hverandre, så jeg får bruke forumet til det det er ment å brukes for!
Here goes:
Først hadde jeg 4 feilkoder.. fikk fjernet alle ved hjelp av en kamerat som er mekaniker, men det er EN feilkode igjen som han ikke greier å gjøre noe med, og det er feilkode nr 52 - Knock sensor / banke sensor. høres ikke ut som noe er gale med motor rent mekanisk, (den er jo nylig overhalt) så det må vel være sensoren som driver og fjusker og gir feil signaler til ecu?
Symptomene er at bilen går jæævlig dårlig.. det føles som om der er 100 hk for lite.. den rykker også veldig mye, og av og til så går den så dårlig at det nesten ikke er guffe nok til å komme seg fremover i det hele tatt... han mente på at om knock sensoren er gåen så vil bilen gå i "sikkerhets modus" og justerer ned tenningen og at det kan forklare problemet? noen som har noen inspill her?
spørsmålet er nå:
nøyaktig HVOR ligger Knock sensoren??
(Dette er en 3S-GTE motor, bilen er en 93 modell MR2.)
En annen ting er at etter at bilen var på service hos toyota sist så var en slange løs... denne slangen var festet på den øverste utgangen (den som peker bakover) på den wastegate klokka. Ble noen blåselyder. Turbotrykket viste boost opp til |,45 bar uten at bilen gikk noe særlig bra.. akkurat som om trykket skulle vært 0,2 bar.
Er det noen som har noe erfaring med dette? og hva som skjer når den slangen hopper av? Vi kobla den på igjen og da forsvant de værste blåselydene.. men bilen går jo fremdeles dårlig. Kan det være knock sensoren som gjør dette?
Hva koster eventuelt en ny sensor? er jeg nødt til å bruke en svindyr orginal toyota sensor her? eller finnes det alternativer?
"check engine" lyser konstant når man kjører nå..

Here goes:

Først hadde jeg 4 feilkoder.. fikk fjernet alle ved hjelp av en kamerat som er mekaniker, men det er EN feilkode igjen som han ikke greier å gjøre noe med, og det er feilkode nr 52 - Knock sensor / banke sensor. høres ikke ut som noe er gale med motor rent mekanisk, (den er jo nylig overhalt) så det må vel være sensoren som driver og fjusker og gir feil signaler til ecu?
Symptomene er at bilen går jæævlig dårlig.. det føles som om der er 100 hk for lite.. den rykker også veldig mye, og av og til så går den så dårlig at det nesten ikke er guffe nok til å komme seg fremover i det hele tatt... han mente på at om knock sensoren er gåen så vil bilen gå i "sikkerhets modus" og justerer ned tenningen og at det kan forklare problemet? noen som har noen inspill her?
spørsmålet er nå:
nøyaktig HVOR ligger Knock sensoren??
(Dette er en 3S-GTE motor, bilen er en 93 modell MR2.)
En annen ting er at etter at bilen var på service hos toyota sist så var en slange løs... denne slangen var festet på den øverste utgangen (den som peker bakover) på den wastegate klokka. Ble noen blåselyder. Turbotrykket viste boost opp til |,45 bar uten at bilen gikk noe særlig bra.. akkurat som om trykket skulle vært 0,2 bar.
Er det noen som har noe erfaring med dette? og hva som skjer når den slangen hopper av? Vi kobla den på igjen og da forsvant de værste blåselydene.. men bilen går jo fremdeles dårlig. Kan det være knock sensoren som gjør dette?
Hva koster eventuelt en ny sensor? er jeg nødt til å bruke en svindyr orginal toyota sensor her? eller finnes det alternativer?
"check engine" lyser konstant når man kjører nå..
- MR2 TURBO -