TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • eksospøtte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #66256  av tojo
 
:D Bestill fra japan eller USA,det blir billigere. :wink:
Iallefall sparte jeg en god del "høvdinger" på å bestille Blitz nur spec anlegg til Supran,bestilte fra USA( http://www.suprasport.com )selv med moms, toll og frakt. 8)
Sist redigert av tojo den 19 okt 2004 20:32, redigert 3 ganger totalt.

 #66291  av Tor
 
Jeg ville nok betalt 10.000 ,- og la Svandsen Eksos utføre jobben. De er nok mest solide.

 #66300  av Insainz
 
Tja kommer jo ann på hvor mye man sparer på å bestille fra USA..Vi får se hva det blir til :) Har flere ting på lista, oxo har jeg lyst te å ta alt på en gang! ikke litt og litt!

 #66504  av Tor
 
Eksos, Toyota Celica GT4 89-94, anlegg rustfritt, Mongoose NOK 6800,- ink mva. Dette syntes jeg ikke var dyrt da :) En kompis av meg kjører med 3" mongoose fra turbo og bak på en Escort Cosworth. Han syntes det er et supert alegg med bra lyd og et lite kick på ca 3000 rpm.

Dette tilbudet er hentet fra http://www.kollevold.no/ som har meget god service.

Btw, jeg sendte mail til dem nå ang om det er 3" fra turbo og bak og få litt mere info.

 #66523  av CelicaTurbo
 
jeg mener Mongoose er 2.5".. tidligere hadde dem et anlegg for GT4 som var av tvilsom karakter med tanke på passform vistnok, men for ett- halvannet års tid siden redesignet dem anlegget som nå er av meget god passform og kvalitet og jeg har enda ikke sett noen på britiske forum som er misfornøyd i det minste.. men, søker du etter info om anlegget er det mulig du finner en del negativt, men vær obs på om dette gjelder tidligere versjon eller nåværende versjon av anlegget.. Det er heller ikke fra turbo og bak, kun fra katalysator og bak. Den eneste produsenten jeg vet om som leverer et komplett anlegg fra turbo er Aussie.. det er andre produsenter av downpipe, men så langt jeg vet produserer ikke dem egne anlegg for resten av eksosen.

 #66621  av Tor
 
Fikk mail tilbake nå

" Hei, Passform har vært veldig bra, dia er 63,5. Ikke m kat men med bakpotte, er på lager"

 #72977  av GT4 CS
 
Om dere bruker svendsen eksos til bygging av effektanlegg til gt4 så husk og forklar at orginal katalysatoren sitter rett etter turboen, altså etter downpipe. Da slipper dere få to katalysatorer :D
Ikke at dette er skjedd på min bil men vet om en annen uten og nevne navn :D

 #73136  av Tor
 
Vil anta at vedkommende er her inne :)

 #73210  av GT4 CS
 
Det kan dub ha rett i :D , men av respekt for vedkommende holder jeg tett.

 #73215  av memo
 
Remi skrev:
Tor skrev:Blir nok best og kjøpe ferdig effektanlegg da. Kjøp på bilxtra til GT4 "Mongoose" 3" fra turbo og bak i rustfritt stål til 4900 ,- Tror jeg skal innvistere i et slikt etterhvert.
Nei ikke handle på bilXtra. hør heller me Veilside eller sindre her på forumet dem kan vell kansje ordne noe`? styr unna bilXtra hadde en uheldig opplevelse me dem på fredag
dette blir for teit.

men uansett,

jeg legger ved et dokument ang. det å sveise selv.. dette er IKKE bare å skaffe rør i 3" og sveise.

-------------------------------
En er ikke nødt til å ha motstand, en burde derimot ha et eksosanlegg som tillater
tilstrekkelig gassflow over et bredt register.

Det vil i klartekst si at ved lave turtall gir motoren ut "X" gass (les: eksos). Ved
fullgass nær rødlinjen sender motoren ut "Y" mengde gass. Alt ettersom hvilken rørdiameter
og lyddempere en velger flower eksosanlegget en viss mengde gass med et visst mottrykk
(backpressure; som er proposjonalt med mengden eksos som skal igjennom).

Sammendrag:
Et trangt eksosanlegg har høy gasshastighet og flower passe ved lave turtall
(les: liten mende eksos skal igjennom), men jo mere eksos som kommer igjennom, jo høyere
blir mottrykket (uttrykkes "delta P"?). Det betyr godt moment i lavregisteret.

Et åpent eksosanlegg som flower mye tillater optimal gasshastighet ved fullgass og mye
turtall, men gasshastigheten går ned ved lavere turtall, og dette gir da lavere moment.

Moralen er: design, dimensjonér og bygg (kjøping er for pingler ) eksosanlegget ettersom
hvor du vil ha mest moment.

Dette gjelder også grenrør - men her er vi også inne på om en velger 4-2-1 (aka. "Tri-Y")
eller et 4-1 grenrør (OBS! Er ikke helt stødig på hva som er "best" av disse). En må også
beregne lengden på primærrørene ettersom hvor en vil ha høyest "scavenging effect" altså,
at en skaper et undertrykk i forbrenningskammeret på nøyaktig rett tidspunkt, slik at
sylinderen som akkurat skal til å fylles med luft og bensin får "sugd" ut de siste restene
av eksosgassene. For 4-1-grenrør gjelder følgende: Lengre primærrør = mere moment på
høyere turtall. Kortere primærrør = mere moment på lave turtall. Hvordan er 4-2-1-grenrør
designes er jeg langt fra sikker på, desverre.




Hvis en 2-taks motor får feil (les: for lite) mottrykk blåser en en stor del av
bensin- og luftblandinga rett ut i eksosen (Både innsugs- og eksosport er åpne når
stemplet er ved BDC. Mens begge portene er åpne går eksosgassene ut eksosportene og
ny luft og bensin kommer inn innsugsporten samtidig. Er mottrykket for lavt blåser
"for mye" av eksosen ut, og en del av den nye, friske, fine luft- og bensinblandinga
følger med ut).



Nei. En 4-takts sugemotor skal ikke ha mottrykk. Den skal derimot ha et rørsystem og
dempere som er avstemt etter massen/mengden eksos som skal gå igjennom. At 4-taktere
skal ha mottrykk er ingenting annet enn en myte som det viser seg, er umulig å ta knekken
på. Spør deg selv - hvorfor skal den ha mottrykk? Hvorfor skal stemplet trenge å måtte
skyve eksosen ut (les: motstand= effekttap), når sylinderet, med et godt grenrør og
effektanlegg, tømmes helt av seg selv straks eksosventilen åpner? Det er jo blant annet
av denne grunnen at man setter grenrør på sugemotorer, for å få denne såkalte
"scavenging effekten".

Ikke sant, i grenrørets kollektor der de 4 primærrørene går over til å bli bare ett,
suser det igjennom eksospulser (IKKE en konstant strøm, nei). Idét en av disse pulsene
går igjennom kollektoren dannet et vakuum i de andre rørene, og dette vakuumet suger
eksosen ut av den sylinderen som akkurat åpner sin eksosventil. DERFOR er det viktig
at primærrørenes lengde er nøye utkalkulért - jo lengre primærrør - på høyere turtall
oppstår den største scavenging-effekten. Også, hvis rørene er
for store -> lav gasshastighet -> lav scavengingeffekt -> lav momentøkning frem til
eksospulsene blir store nok til å skape et tilstrekkelig sug i den andre sylinderen.
Med alt for store rør kan scavenging-effekten bli nærmest umerkbar.

Et siste tips: Ikke ta imot motor"lære" fra hvemsomhelst - det kan være vanskelig
å "avlære" ting. Jeg er langt fra noen motorgud, og jeg har for eksempel INGEN praktisk
erfaring what-so-ever med noen slags form for trimming av bil. Jeg har bare lest,
lest, lest og lest. Og teoriene jeg plukker opp er de samme som gir gode resultater hos
alle andre.
-------------------------------

 #73216  av kennethx
 
På NA motorer er det viktig å ha rett motstand i eksosen ja. Men på turbo biler, og det var vel en 3S-GTE det var snakk om her, så er det regelen BIGGER IS BETTER som gjelder :) Turboen gir motoren den motstanden den trenger, og turboen bør ikke ha noe motstand .)

 #74794  av Tor
 
Stemmer bra kenntex, Turboen gir motoren mere enn nok motstand, så etter turbo handler det om og kjøre med luftigst mulit anlegg. Men ikke borr hull i det da :)

 #84638  av Insainz
 
Noen som har erfaringer fra Kollevold? SÃ¥ dem hadde Mongoose effektanlegg til 6800 ca! Er det noen som har dette anlegget?

 #84757  av Kjelliken
 
:D virker veldig greie inne på kollevod har ert der en gang.. og kjøpte noen slanger og snakket med dem pr telefon de virker proffe. Og har no holdt på med dette noen år også. Mongoos er bra anlegg har hat tilsvarende på en celica 2.0 gt og var kjempe fornøyd med det. men var bare fra cat og bak. Så jeg regner med det anlegget dem har til 4x4 turboen også bare er fra cat'en og bak. :wink:

Jeg bestilte mitt eksos anlegg fra england og spute om det var fra downpipe og bak og de sa jaja klart det. og nor det kom så var det cat bak system.. ble forbane men satte det på allikevel og virket mye bedre enn ventet.. dette er mange mange år siden og anlegget står på bilen enda da anlegget er i rustfritt stål. :wink: så mongoos kan anbefales.
Mongoos har vert igjennom mange tester oppigjennom årene og altid kommet bra ut av testene så de er velprøvde anlegg. :wink:

 #84780  av GT4 CS
 
Handlet en del deler gjennom kollevold opp gjennom årene, jeg er KJEMPEFORNØYD med servicen jeg har fått der, og de har også en del peiling da de for det meste selger deler til og skrur rally biler. Vurderer sterkt eksos ifra kollevold selv jeg. Mongoose eksos har jeg bare hørt god ord om også :D Ei venninde av meg hadde det på sin escort rs2000. Det låt noe sinnsykt og hjalp litt på responsen i motoren også :D