Remi skrev:Tor skrev:Blir nok best og kjøpe ferdig effektanlegg da. Kjøp på bilxtra til GT4 "Mongoose" 3" fra turbo og bak i rustfritt stål til 4900 ,- Tror jeg skal innvistere i et slikt etterhvert.
Nei ikke handle på bilXtra. hør heller me Veilside eller sindre her på forumet dem kan vell kansje ordne noe`? styr unna bilXtra hadde en uheldig opplevelse me dem på fredag
dette blir for teit.
men uansett,
jeg legger ved et dokument ang. det å sveise selv.. dette er IKKE bare å skaffe rør i 3" og sveise.
-------------------------------
En er ikke nødt til å ha motstand, en burde derimot ha et eksosanlegg som tillater
tilstrekkelig gassflow over et bredt register.
Det vil i klartekst si at ved lave turtall gir motoren ut "X" gass (les: eksos). Ved
fullgass nær rødlinjen sender motoren ut "Y" mengde gass. Alt ettersom hvilken rørdiameter
og lyddempere en velger flower eksosanlegget en viss mengde gass med et visst mottrykk
(backpressure; som er proposjonalt med mengden eksos som skal igjennom).
Sammendrag:
Et trangt eksosanlegg har høy gasshastighet og flower passe ved lave turtall
(les: liten mende eksos skal igjennom), men jo mere eksos som kommer igjennom, jo høyere
blir mottrykket (uttrykkes "delta P"?). Det betyr godt moment i lavregisteret.
Et åpent eksosanlegg som flower mye tillater optimal gasshastighet ved fullgass og mye
turtall, men gasshastigheten går ned ved lavere turtall, og dette gir da lavere moment.
Moralen er: design, dimensjonér og bygg (kjøping er for pingler ) eksosanlegget ettersom
hvor du vil ha mest moment.
Dette gjelder også grenrør - men her er vi også inne på om en velger 4-2-1 (aka. "Tri-Y")
eller et 4-1 grenrør (OBS! Er ikke helt stødig på hva som er "best" av disse). En må også
beregne lengden på primærrørene ettersom hvor en vil ha høyest "scavenging effect" altså,
at en skaper et undertrykk i forbrenningskammeret på nøyaktig rett tidspunkt, slik at
sylinderen som akkurat skal til å fylles med luft og bensin får "sugd" ut de siste restene
av eksosgassene. For 4-1-grenrør gjelder følgende: Lengre primærrør = mere moment på
høyere turtall. Kortere primærrør = mere moment på lave turtall. Hvordan er 4-2-1-grenrør
designes er jeg langt fra sikker på, desverre.
Hvis en 2-taks motor får feil (les: for lite) mottrykk blåser en en stor del av
bensin- og luftblandinga rett ut i eksosen (Både innsugs- og eksosport er åpne når
stemplet er ved BDC. Mens begge portene er åpne går eksosgassene ut eksosportene og
ny luft og bensin kommer inn innsugsporten samtidig. Er mottrykket for lavt blåser
"for mye" av eksosen ut, og en del av den nye, friske, fine luft- og bensinblandinga
følger med ut).
Nei. En 4-takts sugemotor skal ikke ha mottrykk. Den skal derimot ha et rørsystem og
dempere som er avstemt etter massen/mengden eksos som skal gå igjennom. At 4-taktere
skal ha mottrykk er ingenting annet enn en myte som det viser seg, er umulig å ta knekken
på. Spør deg selv - hvorfor skal den ha mottrykk? Hvorfor skal stemplet trenge å måtte
skyve eksosen ut (les: motstand= effekttap), når sylinderet, med et godt grenrør og
effektanlegg, tømmes helt av seg selv straks eksosventilen åpner? Det er jo blant annet
av denne grunnen at man setter grenrør på sugemotorer, for å få denne såkalte
"scavenging effekten".
Ikke sant, i grenrørets kollektor der de 4 primærrørene går over til å bli bare ett,
suser det igjennom eksospulser (IKKE en konstant strøm, nei). Idét en av disse pulsene
går igjennom kollektoren dannet et vakuum i de andre rørene, og dette vakuumet suger
eksosen ut av den sylinderen som akkurat åpner sin eksosventil. DERFOR er det viktig
at primærrørenes lengde er nøye utkalkulért - jo lengre primærrør - på høyere turtall
oppstår den største scavenging-effekten. Også, hvis rørene er
for store -> lav gasshastighet -> lav scavengingeffekt -> lav momentøkning frem til
eksospulsene blir store nok til å skape et tilstrekkelig sug i den andre sylinderen.
Med alt for store rør kan scavenging-effekten bli nærmest umerkbar.
Et siste tips: Ikke ta imot motor"lære" fra hvemsomhelst - det kan være vanskelig
å "avlære" ting. Jeg er langt fra noen motorgud, og jeg har for eksempel INGEN praktisk
erfaring what-so-ever med noen slags form for trimming av bil. Jeg har bare lest,
lest, lest og lest. Og teoriene jeg plukker opp er de samme som gir gode resultater hos
alle andre.
-------------------------------