TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo vs NA

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#85029  av TomG

Jeg vill oxo si noe ang. NA vs Turbo.
Det er klart at om to jevnsidige biler, når det gjelder vekt og krefter, vil nok en NA være å foretrekke sånn umidelbart.
En ting som er til skade for NA er at de er grise omtåelige for høyde forskjel, dvs vil ikke ha samme effekt på 2000m over havet, som den har ved 1 m over havet.
Turbo motorer derimot klarer å utjevne forskjellen.
En annen ting er også at NA jobber som oftest med statisk kompression, og uten variabel ventil løft ved høyt kraft utak (som regel, sjekk Toda feks)
Og da sier det seg selv at registeret er tunet til et helt spesifikt turtalls nivå-platå.

Ting man kan gjøre med turbo motorer som vill hjelpe på responsen er, høyere statisk kompression, (9 til 1) eller høyere, kjøre ITB setup, I steden for en svær og til tider meget klumsete insugs manifold.

Sjekka Wedsport sin JGTC Celica med en 3dje gen. 3sgte meget nøye---der var det lite lag skal jeg si deg, hørtes mer ut som en CBR900 en en 3sgte.

T

#85041  av @lpher

jumbo skrev: Tror definitivt jeg hadde valgt rask responstid fremfor større register og lag med turbo.
Lag? Ã…ssen lag? :D Lag er fremmedord med twinturbo i tell ya! :D

@lpher

#85048  av Kebab gud

kake skrev:
Kebab gud skrev: -snip
det er mye å spare i å velge en lettere modifisert toyota
(begge bilprisene er da de er helt nye.. TRD prisene er overdrevet ettersom siden deres er så rotete :P, prisen inkluderer mer enn bare motordelene
og ombyggings prisen vet jeg ikke..)
Litt forskjell på en 4 dørs sedan og en åpen 2 seters roadster da :wink:
Dessuten hørtes det unektelig trøblete ut å importere en slik :|
bilen selges jo i norge(med annen motor) er ikke noe stress...
like vanskelig som å hente inn en aristo V300
@lpher skrev:
jumbo skrev: Tror definitivt jeg hadde valgt rask responstid fremfor større register og lag med turbo.

@lpher
du mener "Lag er fremmedord med synkron twinturbo i tell ya! :D"
:P

#85052  av jumbo

@lpher skrev:

@lpher
Sammenlignet med en NA, har du lag du ogsaa! Hah! :mrgreen:

Og ellers, naar det gjelder den Altezzaen... en S2000 er naa en del mer spennende utseende messig enn en 4-dors sedan, uansett hva du sier :D

#85077  av QicSilver

Hva ville jeg valgt av NA og turbo? Hmm, la meg si det slik:

FOOOOOPP - PYYYYSSSSSHHHHH! (Dump valve) ;)

#85078  av QicSilver

jumbo skrev: Og ellers, naar det gjelder den Altezzaen... en S2000 er naa en del mer spennende utseende messig enn en 4-dors sedan, uansett hva du sier :D
S2000 er sweet ;)