Jeg vill oxo si noe ang. NA vs Turbo.
Det er klart at om to jevnsidige biler, når det gjelder vekt og krefter, vil nok en NA være å foretrekke sånn umidelbart.
En ting som er til skade for NA er at de er grise omtåelige for høyde forskjel, dvs vil ikke ha samme effekt på 2000m over havet, som den har ved 1 m over havet.
Turbo motorer derimot klarer å utjevne forskjellen.
En annen ting er også at NA jobber som oftest med statisk kompression, og uten variabel ventil løft ved høyt kraft utak (som regel, sjekk Toda feks)
Og da sier det seg selv at registeret er tunet til et helt spesifikt turtalls nivå-platå.
Ting man kan gjøre med turbo motorer som vill hjelpe på responsen er, høyere statisk kompression, (9 til 1) eller høyere, kjøre ITB setup, I steden for en svær og til tider meget klumsete insugs manifold.
Sjekka Wedsport sin JGTC Celica med en 3dje gen. 3sgte meget nøye---der var det lite lag skal jeg si deg, hørtes mer ut som en CBR900 en en 3sgte.
T
Det er klart at om to jevnsidige biler, når det gjelder vekt og krefter, vil nok en NA være å foretrekke sånn umidelbart.
En ting som er til skade for NA er at de er grise omtåelige for høyde forskjel, dvs vil ikke ha samme effekt på 2000m over havet, som den har ved 1 m over havet.
Turbo motorer derimot klarer å utjevne forskjellen.
En annen ting er også at NA jobber som oftest med statisk kompression, og uten variabel ventil løft ved høyt kraft utak (som regel, sjekk Toda feks)
Og da sier det seg selv at registeret er tunet til et helt spesifikt turtalls nivå-platå.
Ting man kan gjøre med turbo motorer som vill hjelpe på responsen er, høyere statisk kompression, (9 til 1) eller høyere, kjøre ITB setup, I steden for en svær og til tider meget klumsete insugs manifold.
Sjekka Wedsport sin JGTC Celica med en 3dje gen. 3sgte meget nøye---der var det lite lag skal jeg si deg, hørtes mer ut som en CBR900 en en 3sgte.
T