TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Biltilsynet - godkjenning av senking.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #85095  av kake

Kom akkurat av telefonen med biltilsynet hønefoss.

For å godkjenne senking må man visst justere en lasteavhengig ventil bak på bilen på et godkjent verksted. Dette for at bremsene skal være iorden ? Dette var det første han sa, og det har jeg aldri hørt om.

Nye er nå at de skal gå ibort ifra Tüv godkjenning, så dette er ikke vits lenger sa han, man trenger noen nordiske papirer. Har man altså noe på tysk må man oversette det, og dette var dyrt sa han.

Så trenger man jo hjulstillingskontrollpapirer (visstnok nyere enn 3mnd, men er ikke sikker), og papirer på at det er korrekt installert.

Jeg spurte han hvorfor det skulle være så vanskelig, men han sa at de bare måtte forholde seg til det som sto i boka. Jeg skulle likt å sett denne boka altså :wink: , fordi det virker som det er ganske mange tolkninger av den.

Jeg gir opp iallefall. Jeg hadde tenkt å godkjenne mitt TTE sett nå (som jeg har Tüv papirer på), for å ha noe i vognkortet bare. Skal nemlig bytte de i noe Tein S fjærer, og det får jeg ikke godkjent, og blir jeg stoppa i teknisk da blir det trøbbel uansett siden bilen blir veldig lav.

Hvorfor skal det være så vanskelig egentlig i Norge? Har Tüv godkjent senkesett på nå med hjulstillingskontrollpapirer, men det er for mye mas og få det godkjent.

#85099  av Goose

TTE er godkjent av Toyota og godkjent av Toyota norge.
Du han få toyota norge til å steppe inn i denne saken. og skla du snakke med biltilsynet så gjør det på konsgberg.

Om du vil vente litt så skal jeg finne ut navnet til han som driver med detta og som er veldig grei å ha med å gjøre...

#85112  av FireWalk

hmm.. har ikke noe papirer på noe jeg.. Bilen min er senket, og det står "godkjent senkesett" i vognkortet.. så jeg regner med alt er greit. Trenger vel ikke noe ny dokumentasjon da med neste kontroll vel? i så fall sliter jo jeg og...

#85121  av mralp

Har hatt den ene bilen til visning 2 ganger på 3 år (den er lav, så det blir alltid spørsmål ved teknisk). Jeg byttet til orginalfjærer begge gangene og byttet tilbake etterpå. Gjort på ingen tid. Dere bekymrer dere for så mye unødig imo.

#85122  av kake

Skal prøve litt til uka Goose. Du kan ikke ringe de ulike avdelingene i biltilsynet direkte, man må ringe 815 nummeret for så og bli satt over derfra. Så hvis du blir satt over til en som ikke svarer, så må du ringe 815 nummeret igjen og forklare til den du prater med der om igjen. Det er ingenting som er lett hos biltilsynet nei :)

Firewalk: Du er jo heldig som har senkesett i vognkortet, det er noe sånt jeg skulle hatt også. Blir man stoppa i teknisk langs veien er jo de fornøyd at det bare står godkjent senket der, tror nok ikke de sjekker hva slags fjærer som står på bilen da. Så lenge de har noe på papiret så er de fornøyd.

#85123  av kake

mralp skrev:Har hatt den ene bilen til visning 2 ganger på 3 år (den er lav, så det blir alltid spørsmål ved teknisk). Jeg byttet til orginalfjærer begge gangene og byttet tilbake etterpå. Gjort på ingen tid. Dere bekymrer dere for så mye unødig imo.
Det er selvsagt en mulighet å bytte, men blir man stoppet i teknisk får man mangellapp, og så må man vise bilen. Det er forresten utrolig kjedelig å gjøre det hver gang!

#85126  av mr.two

Har aldri blitt stoppet i teknisk, og har tenkt å fortsette med det..Har ingenting godkjent, og bekymrer meg ikke.

#85136  av Mr2stord

Skal ikkje vere so mykje problem som han du snakket med skal ha da til. Du trenger ikkje papir på norsk, ikkje per dags dato. Snakk med eit verkstad og få dei til å hjelpe deg med hjulstillings data, er ofte ting blir feil etter senking. Da henger enkelte av dei på tilsynet seg opp i. Men får du dei på verkstaden til å gå god for da, er da ingen problem. Fungere her på Stord. Gjort da mangen ganger for folk eg :lol:

#85140  av Mr2stord

Og den ventilen kan du justere sjølv, er ingen problem. Tøys at verkstaden treng å gjere slikt. Har den bilen din ein slik?

#85191  av chris

høres ut som bullshit det der.. prøv et annet biltilsyn..

Tüv står over det norske biltilsynet når det gjelder godkjent utstyr.. og det gjelder enda..

#85214  av sindrejl

virker som enkelte dusteperer i biltilsynet digger å nekte å godkjenne NOE og lage helvete og krøll for alle og enhver.. er mye løgn og bullshit hos dem, men det er mange som har sagt at man må ha TÜV papirer på norsk, er visst en ny lov eller noe som gjør at dem KAN kreve det og det elsker dem å gjøre bare for å lage faen... blir så oppgitt over det der tilsynet der.. kan ikke fatte å begripe hvorfor alt skal være så ekstra strengt i norge...

#85491  av Dr.Ling

Har akkurat samme problem som Kake.

Skiftet fra HKS-fjærer til TTE-fjærer m/TUV før PKK i november, men har ikke turt å vise meg hos biltilsynet enda da jeg fikk beskjed hos NAF (som gjorde hjulstillingskontrollen like etter fjærskifte) at biltilsynet kom til å klikke hvis jeg viste meg der med dekk som er så klint oppi fjærskåla....

Hvis de nå krever nordisk oversettelse av alt, er det bare en ting å gjøre: Enten flytte ut av landet, eller få folk til å velge meg inn på stortinget, så ordner jeg opp i driten selv, og fikser importavgiftene med det samme :wink:

#85499  av GT_rider

La NAF ta eu-kontroll også da. Gjør ikke de slikt også.
Eller ett annet verksted.
Biltilsynet er jeg ikke innom utenom ved oppkjøring, og omreg.

#85506  av Dr.Ling

Problemet er ikke EU-kontroll nå. Vi vil bare ha det ført i vognkortet at vi har godkjent senkesett, slik at man ved neste EU-kontroll eller evt. biltilsyn-kontroll langs veien ikke må igjennom stresset med å skifte fjærer etc for å få bilen godkjent. Og for å få det i vognkortet må man vise bilen til biltilsynet.

Forresten, ingen her som jobber hos Toyota? Kunne trengt et papir som sier at original felgdimensjon til MR2 er 205/55 R15 eller noe lignende. Felgene mine har ikke TUV så det er vel vanskelig å få det i vognkortet uansett. Kake er vel eksperten på dette....

#85524  av mralp

EU-kontrollør bryr seg ikke om at bilen er senket såfremt du ikke har kappet fjærer eller det ser helt vilt ut. Aldri fått en anmerkning på det fra 98 til 2005, og jeg har alltid senket bilene mine.