TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ladetrykk!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #86271  av FireWalk

Jeg er litt nyskjerig på hva dere turbo gutta kjører på med i ladetrykk? Jeg har en trimmet 3.gen 3S-GTE motor i min MK2, men er ikke helt sikker på hvor mange HK der er. Tipper på litt over 300, men uten en dyno test er det jo vanskelig å si, hadde vært kjekt om jeg kunne sammenligne med dere som har tilsvarende motorer og som har papirer på hvor mye der faktisk er, og hvilket trykk dere da kjører på... så kan jeg ha en viss peiling :-)

Jeg kjøpte bilen av en som kjøpte den av en kamerat av seg fra USA. Denne fyren har bygd om det meste i motoren, nye stempler og alt som er av "slitedeler". Ny turbo, ABC superchip, ny chlutch, girkasse osv. Det Meste er forsterket. Motoren er altså bygd for å tåle en del mer juling enn orginalt. Når jeg kjøpte bilen var trykket på 1,35 bar, jeg fikk beskjed om at dette var motoren nå designet for å klare uten problem. Men jeg ser at trykket i realiteten "glipper" av og til og det kommer opp mot 1,4 bar. Jeg ser på turbotimeren at "BOOST PEAK" er på hele 1,47 bar? Men som regel holder den igjen på 1,35 bar. Snakket med han fyren jeg kjøpte den av som igjen snakket med han fra USA som sa det ikke gjorde noe, at motoren tålte det fint og at det var en "sikkerhets margin" på motorstyringen og noe styr og at den egentlig faktisk klarte enda mer.. ?

Uansett.. er det noen som har ca peil på hvor mange HK det er på bilen med dette trykket? der er vel 245 hk orginalt.. Hva er orginal trykket på motoren? Siden jeg kjøpte bilen ferdig trimmet er det jo vanskelig å teorisere selv..

SÃ¥ kom gjerne med inspill! :)

#86280  av CelicaTurbo

Få bilen på dyno du, vi kan ikke tippe noe bedre enn hva du kan ;)

#86286  av FireWalk

hehe.. jo det skjer vel etter hvert det og... Men må jo kjøre til Oslo eller trondheim da.. og det har jeg ikke annledning til før til sommerferien muligens.. :? Må da være noen med lik motor som jeg i det minste kan sammenligne med hva trykk angår? F.eks "Jeg har 180 hk på x,x bar trykk med samme motor. Det har jeg papir på" hehe..

men hva er orginal trykket på motoren da? :)

#86294  av Morten

FireWalk skrev:Må da være noen med lik motor som jeg i det minste kan sammenligne med hva trykk angår? F.eks "Jeg har 180 hk på x,x bar trykk med samme motor. Det har jeg papir på" hehe..

men hva er orginal trykket på motoren da? :)
Du sier jo selv at motoren er bygd opp med nye deler og ny turbo. Så lenge ingen av oss andre har de samme delene i motoren blir jo gjettingen like sikker som å bare holde en finger i lufta og si et tall... Desverre er det atl for mye som spiller inn. Hva ble gjort under oppbyggingen? Hva slags kompresjon har motoren med de nye stemplene? Hva slags turbo er det som står på? Hvilke deler ellers er orginale/uorginale? (DP, eksos, innsug, IC......) Hvor bra er mappinga (chip'en) osv...

Eneste måten å finne ut er nok å få den bremsa i benk, ellers ender du fort opp slik som mange av Cosworth-gutta som skryter av at de har 450-500hk helt til de bremser den og det viser seg at de bare hadde 280... :wink:

Tips: Hvis du skal til ACR i sommer regner jeg med Bjørnstad Bil er der og tar effektmålinger i år igjen! :wink:

Ellers er vel orginaltrykket på 3.gen 0,8bar mener jeg å huske.

#86299  av FireWalk

Er ikke sikker på turboen.. Innmaten er jeg heller ikke sikker på, bare at det er nye stempler, råder osv. Kompresjonen er jeg neimen ikke sikker på, lurer på. Lurer på om den er boret til større volum, er ikke sikker.. Fikk ikke med meg alt han sa :? Apexi filter, Effekt anlegg, fjerna katalysator, HKS SQV dump ventil, ABC superchip, Blitz turbotimer/turbotrykk måler. Men intil videre sier jeg at der er iallefall 300 hk. Er vel sannsyneligvis mer også? men vil jo ikke "skryte" på meg noe som ikke er reelt..

Ja det er akkurat som Morten sier, folk spør hvor mange HK det er på den, og da vet man liksom ikke hva man skal svare... det blir en sum +- 100 hk, og hva er det for et svar? Siden denne bilen jo har 245 hk orginalt så burde jo ikke 300 være så vanskelig. Er være med de fjottene som trimmer sine Mondeoer med 130 hk orginalt og mener på de skal få 350 hk på dem.. :P ... Må få benket den i sommer tror jeg.... Nyskjerrigheten tar overhånd snart.. De har vel slikt på gatebil? hva koster det å få kjørt den på rullene?

Hva har dere andre med over 300 hk gjort med bilene? og hvilket trykk kjører dere på forresten? Litt nyskjerrig på hva dere andre på forumet har foretatt av "modifikasjoner". :D

#86302  av FireWalk

en ting til... Siden bilen er såpass godt trimmet, hvilke tennplugger bør jeg kjøpe til den? Jeg var inne på bilxtra for å bestille plugger her om dagen, men jeg fant ikke ut hva jeg burde bruke på den.. så intil videre blir det ikke skiftet. Hvilke plugger bruker dere andre som har trimmet akkurat denne motoren? De orginale blir vel litt risky med nesten doblet trykk...

#86304  av Christian

FireWalk skrev:Er ikke sikker på turboen.. Innmaten er jeg heller ikke sikker på, bare at det er nye stempler, råder osv. Kompresjonen er jeg neimen ikke sikker på, lurer på. Lurer på om den er boret til større volum, er ikke sikker.. Fikk ikke med meg alt han sa :? Apexi filter, Effekt anlegg, fjerna katalysator, HKS SQV dump ventil, ABC superchip, Blitz turbotimer/turbotrykk måler. Men intil videre sier jeg at der er iallefall 300 hk. Er vel sannsyneligvis mer også? men vil jo ikke "skryte" på meg noe som ikke er reelt..
Som de andre har sagt over, en dyno er det eneste som kan fortelle deg hvor mye effekt du har.
Gikk selv på en liten smell med den første turbomotoren min, var hellig overbevist om at jeg hadde over 300, men realiteten var at den stoppa på 289 på svinghjulet, 231hk på hjula samt 371Nm :wink: 3gen 3s-gte, KN filter, ekstra ic, ekstra bensinpumpe, ekstra vifte i motorrommet, blitz bc, nytt tenningsutstyr, 3" downpipe, 3" eksos, kaldere plugger og unichip. Ble programmert og bremset av Per Guldbransen, en relativt kjent rally "tuner". Ladet 1,2kg på org ct20b turbo.
Sist redigert av Christian den 03 feb 2005 22:58, redigert 1 gang totalt.

#86366  av Tor

Jeg har samme chippen som deg ABC SuperChip, denne alene yter ca 25 hk og hever fuel cut grensa di.

#86401  av FireWalk

Tor skrev:Jeg har samme chippen som deg ABC SuperChip, denne alene yter ca 25 hk og hever fuel cut grensa di.
Ja det er en artig sak det der. Har merket at den manipulerer fuelcut signalet ja, siden der ikke er noen fuelcut defender utenom.

Men tennplugger? Hva må brukes? Orginale er vel ikke å annbefale når den er så trimmet?...

#86438  av Tor

Firewalk, hvor er ABC SuperChippen din koblet til på bilen? Min ble fjernet for 8 mnd siden da bilen gikk på hyppige fuel cuts og kødda med kaldstart. Toyota fant ut at + og - på chippen var bytte om så svigerborderen ba dem bare fjerne den. Men nå er jeg eier av bilen og vil ha denne på igjen. Er det en Toyota jobb eller en gjøre selv overkommelig oppgave`?

#86529  av FireWalk

Godt spørsmål Tor.. Er en stund siden jeg sist dreiv og rota baki der. Den ligger rett ved siden av ECUen, går noen ledninger inn på ECUen såvidt jeg husker.. så hvordan dette er koblet er jeg neimen ikke sikker på, har ikke tenkt å åpne ecuen iallefall :-) Høres ut som en Toyota jobb for min del, men tviler vel på at de er villige til å gjøre sånt..?

Men tennplugger! når skal jeg få svar på det? hehe... 3. gangen jeg spør :p

#86596  av lexusmann

FireWalk skrev:Er ikke sikker på turboen.. Innmaten er jeg heller ikke sikker på, bare at det er nye stempler, råder osv. Kompresjonen er jeg neimen ikke sikker på, lurer på. Lurer på om den er boret til større volum, er ikke sikker.. Fikk ikke med meg alt han sa :? Apexi filter, Effekt anlegg, fjerna katalysator, HKS SQV dump ventil, ABC superchip, Blitz turbotimer/turbotrykk måler. Men intil videre sier jeg at der er iallefall 300 hk. Er vel sannsyneligvis mer også? men vil jo ikke "skryte" på meg noe som ikke er reelt..

Ja det er akkurat som Morten sier, folk spør hvor mange HK det er på den, og da vet man liksom ikke hva man skal svare... det blir en sum +- 100 hk, og hva er det for et svar? Siden denne bilen jo har 245 hk orginalt så burde jo ikke 300 være så vanskelig. Er være med de fjottene som trimmer sine Mondeoer med 130 hk orginalt og mener på de skal få 350 hk på dem.. :P ... Må få benket den i sommer tror jeg.... Nyskjerrigheten tar overhånd snart.. De har vel slikt på gatebil? hva koster det å få kjørt den på rullene?

Hva har dere andre med over 300 hk gjort med bilene? og hvilket trykk kjører dere på forresten? Litt nyskjerrig på hva dere andre på forumet har foretatt av "modifikasjoner". :D
Har også litt av det "problemet", lurer litt hva jeg skal svare når folk spør etter effekt, men jeg tenker meg om, skal jo kompressoren gi 32% eller 50 hester så da kan jeg si "205" eller "over 200" i hvert fall....Vet ikke om jeg har skrevet det før, men i anonsen stod det 228 hester, og det kunne det jo godt være for det jeg visste, hadde jo bare hatt den kjipe celica 1,8 før. Kunne tenkt meg å få den på rulla, og få målt/optimalisert den.

#86623  av FireWalk

Christian skrev:Du kan skifte til en grad kaldere plugger, fornøyd :wink:
Svært svært fornøyd. Jeg skylder deg mitt liv! hehe... :P