TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Radiator problemer.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#86602  av Mani@c

2fastgt4 skrev:og hvis du fortsatt ikke har funnet feilen og tror at det er termostaten så ta ut termostaten og prøv uten.du er to skruer unna og det er helt gratis.da har du full flow.tar litt lenger tid før motor blir varm bare. :D og motoren blir ikke for varm av og ta den ut.slik enkelte tror. :lol: :lol: ps:du kan også koke termostaten i en gryte med vann.selv brukte jeg ett steketermometer for å kontrolere opning og stenging.du vil se at den begynner å opne rundt 82grader og er helt open ved 92grader.skru av plata og du vil se at den begynner å stenge ved rundt 78grader. :D lykke til.
Nå har jeg kjøpt helt ny termostat som skal åpne ved ca 88 grader. Den er byttet, men nå vil ikke viften slå inn. Har sjekket at viften ikke er ødelagt. Men jeg skulle hatt tegningene på det elektriske, slik at jeg kan feilsøke på viften. Er litt vanskelig uten. Lurer på om lokket er gåent også, siden den spyr ut alt vannet istedenfor lufttrykket....
Har stått med trynet i motoren i 4 dager nå... ute i regnet... "jeg sover ikke, jeg skvuv..." :?

#86608  av GT4 CS

Er du sikker på det kommer ut av lokket ditt? En gang etter MANGE timers skruing på bilen så satt jeg på øvre slangen på radiatoren min, slangeklemme sto ikke i sitt vanlige spor, og da jeg dro på med varm motor så sprutet det kjølevann ut ved slangen, trudde og først det kom ifra lokket til radiatoren min. Men det viste seg bare være at slangeklemmen ikke satt på rett plass. Noen ganger kan det enkelt og greit bare være en liten bagatell :D
 #86619  av Mani@c

Vel, det som er problemet mitt er at det kanskje er for tett... At det ikke slepper ut trykket slik at vannet blir presset ut isteden... Men nå har jeg kjøpt radiator rens og radiator tett. Vet ikke om det helper meg, men det hjalp ihvertfall Gjertsen når han hadde samme symptomene...

Noen som vet hvor jeg bør tappe radiatoren? (Har ikke lagt meg under enda...) Jeg har nemlig ikke noe instruksjonsbok... :cry:

#86620  av Tor

Under radiatoren er det tappe plugg, husker ikke om det er 2 stk?
 #86622  av Mani@c

oo-kyyy..... Det var det jeg lurte på, om det er flere steder jeg må tappe... Men jeg har jo bodd i kjeledressen i 4 dager nå, så det er vel bare til å krype under å se... ;)

#86681  av Gjertsen

GT4 CS skrev:Er jo en stor mulighet det og, var borti en BMW M5. Der var det litt krøll mellom toppen og motorblokk for og si det mildt. Bilen sto på tomgang utenfor verkstedet, pluttselig hører vi et smell og går nærmest i dekning, høres ut som det skytes med rifle utenfor. Løper ut og ser en M5 med masse vanndamp og en hel del vann på bakken. Det som skjedde med den var at det ble bygget opp så stort trykk i kjølesystemet at radiatoren eksploderte. Så det er ikke og spøke med. Egentlig rart den ikke slapp ut overtrykket spørr du meg. Men nå var jo ikke den bilen helt på nett heller da:)
Dette ang m5'n så skjedde nesten det samme hos en kompis av meg.
sto uttafor hos meg med motoren i gang ( bmw 316i) også plutselig ett helvettes pang. og en satans røyksky kom opp av panseret og 4 liter vann på bakken.
her hadde det rektig nok blitt så sjukt trykk at en slange hadde spretti av.
rart det der.

#86690  av sw20

hei... folks..
har ikkje lest alt i posten... men det var ivertfall lekasje en plass ... om det e termostaten e det jo bare å få skifta den e ikkje så dyr den......

men det fins noe som heter berafiks som man kan helle i frostveska som tetter hull eller lekasjer.. det hjelper også med kanel...... tro det eller ei... :shock:

hadde berafiks på en golf e hadde som lak som ei sil... den bler heilt tett... det var deilig... :D

#86706  av Tor

Kanel funker som tette middel i radiatoren. Men det er selfølgeelig bare en nødløsning da.