TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av Mr2 Mk2 na!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#87154  av kake

FireWalk skrev:Phew.. var litt redd jeg skulle få slakt av samtlige av turbo gutta nå for at jeg endelig letter litt på sløret om hva jeg egentlig syntes om NA motoren :) Jeg tror denne motoren er meget undervurdert... Når man har NA så vil man riktignok ha turbo.. man føler at man trenger LITT mer guffe... Jeg kan tenke meg at en NA motor med 200 hk må være ganske artig å kjøre! den vil iallefal ha rikelig med krefter, selv om det ikke blir samme momentet og skyvet som i en turbo motor så vil den bli akselrasjonsvillig og kvikk og vitkigst av alt: kreftene vil være der helt fra begynnelsen av, og ikke slik at man må vente 4-5 sekunder fra man trykker inn gassen til motoren yter max... om ikke enda lenger.. Det hadde som admin sier vært svært morsomt om noen hadde satt seg fore å trimme en slik motor og ta dyno test før og etter slik at vi kan få dokumentert hvor mye det er å hente på de modifikasjoner som blir gjort.. :D
Er det en gammel turbodiesel du har innstallert i Mk2'en din Firewalk? Det virker jo sånn :lol:

Er jo ikke akkurat sinnsykt med krefter i GTien, jeg vil ikke si at kreftene er der umiddelbart akkurat når det er på høye turtall det skjer. Man må jo gire oftere med denne enn med en turbo om det skal "skje" no :wink: .

#87171  av sw20

ja det er jo litt deilig lyd av en na motror også da som er trimma...

må si meg enig med FireWalk...
for vist man ikke gidder å gire kan man jo bare kjøpe seg en automat gira bil... det har e hatt,, det blei kjedlig i lengden... bare når man skulle kjøre langt det var litt praktisk...

er jo veldi deilig å gire ned i 3 eller 2 flate an og alt kommer på en gang...

har kjørt noen saab turboer og audier... men man blir liksom sittende i uvisshet om når det kommer for fult... vist dåkke skjønna.... :?

men turbo e jo såklart råest... det e jo ikkje til å stikke under en stol...kjenne trykket som river bilen videre... e jo en heilt spesiell følelse...

men hadde dere sett den bakke løp sw20èn så hadde dåkke skjønt ka e meinte.. for den gjekk noe dyrisk...

kan jo bli en dyr afere det å trimme en na motor... ikkje minst mye jobb.... så det kan hende det blir turbo på meg også over sommeren....

#87208  av FireWalk

kake skrev:
Er det en gammel turbodiesel du har innstallert i Mk2'en din Firewalk? Det virker jo sånn :lol:

Er jo ikke akkurat sinnsykt med krefter i GTien, jeg vil ikke si at kreftene er der umiddelbart akkurat når det er på høye turtall det skjer. Man må jo gire oftere med denne enn med en turbo om det skal "skje" no :wink: .
hehe.. Nei det er nok en 3S-GTE med over 300 hk... Den går noe jævlig, men poenget var jo karakteristikken på motoren, hvordan bilen er å kjøre. AKkurat som SW 20 sier, jeg syntes det er gøy å gire ned og kjøre litt aggresivt... leke seg... med 3S-GTE motoren er det jo ikke vits i å gire ned i 3. gir.. den går like bra i 5. giret når trykket er der... Forbikjøringer blir liksom ikke like gøy.. det er bare "hviiiiiIIIIIIIIIIIN -> PSSH" også er man forbi... heh... Før kjørte jeg litt aggresivt og AKTIVT for å si det slik... nå kjører jeg som ei gammel kone.. jeg vet jeg har så maneg HK under panseret at jeg er nermest kongen på veien uansett... så hvorfor gidde...... hehe.. Også er det litt kjipt å planlegge kjøringen utifra turbotrykket syntes jeg. det er ikke bare å BRÅBESTEMME seg for at NÅ trykker jeg på gasen og NÅ skal jeg FYKE avgårde ØYEBLIKKELIG! man må liksom vente noen sekunder før ting VIRKELIG begynner å skje... hehe.. Ikke sikkert dere skjønner hva jeg mener... Greier liksom ikke å beskrive akkurat hva jeg mener... Liker ialefall NA motoren jeg.. (Men sier ikke at jeg IKKE liker 3S-GTE motoren)

Bare virker som om vi turbo gutta skal sitte på toppen av pyramiden og være kongen mens alle med GTI har lyst opp hit de og... på en strekning rett frem så vil en GTI tape suverent for en Turbo.. Men på sinnsyke svingete elendige vestlands veier der man må bremse ned i 20 og opp i 60 igjen osv hele tiden så tror jeg faktisk at en litt trimmet GTI hadde hatt like god sjans som en Turbo da turboen aldri ville fått tid til å holde gassen inne lenge nok til å la turboen spinne seg opp noe turbotrykk i det hele tatt... Dreiemomentet kommer jo først når trykket begynner å gi seg til kjenne... :) Er liksom litt det jeg mener, at med sånn rykk og napp kjøring så har man litt mer effektiv respons på NA motoren enn det man har på Turbo motoren, den er ikke der HELT med en gang liksom... uff.. nei nå gir jeg opp å prøve å sette ord på hva jeg mener... det går ikke :) hehe...

SW20: Syntes du skal prøve å trimme den jeg! Ronny vil nok mer enn gjerne hjelpe til også.. nye dyser, datasprut osv fikser han lett... Blir spennende det! :) over 200 hk burde ikke være noe problem.. Og det tror jeg vil bli ganske sinnsykt på en NA der kreftene er der med en gang.. :)

#87211  av FireWalk

AH! nå kom jeg på noe... som SW20 sier så liker jeg også å ligge i lavt gir.. f.eks i 2. giret og GI på... noe jeg gjorde hele tiden med GTIen min.. Med turboen ligger jeg altid minst 1 gir høyere uansett i samme situasjon, den er ikke like turtallvillig, det er iallefall ikke noe mer å hente helt på toppen enn det er i mellom registeret.. Å akselrere i 2. giret har lite for seg da 3. giret er like effektivt og går lenger... NAen går jo vel ca 120 på 2. giret mener jeg å huske, mens Turboen går akkurat litt over 100... (Det irriterer meg litt) hehe...

#87212  av sw20

men det er jo litt domt å legge så mye penger i det åsså stopper det å¨200 eller ka det e folk sir her.....

e jo bare å hive på ei nos flaske det så har e 200 hk....? :shock:

#87240  av FireWalk

spørsmålet er jo hvor mye man EGENTLIG trenger.... Jeg har MER enn nok til å få meg drept for å si det slik.. Uansett hvor mye man har så begynner man å trimme likevel... så ja.. tror man skal være fornøyd med det man har, man blir aldri fornøyd likevel :-)

#87247  av spkstrp

FireWalk skrev: tror man skal være fornøyd med det man har, man blir aldri fornøyd likevel :-)
Word... er alt for mange "tullinger" (unskyld utrykket) som kjører seg og andre ihjæl :( Største kriteriet til neste bil er fin lyd i motoren... Sånn cruise lyd sånn at det i alle fall "høres" ut som om den er kraftig. :P Synes nesten det er like greit, med det nivået vi har på bøterne her i Norge.

#87296  av kake

FireWalk skrev: hehe.. Nei det er nok en 3S-GTE med over 300 hk... Den går noe jævlig, men poenget var jo karakteristikken på motoren, hvordan bilen er å kjøre. AKkurat som SW 20 sier, jeg syntes det er gøy å gire ned og kjøre litt aggresivt... leke seg... med 3S-GTE motoren er det jo ikke vits i å gire ned i 3. gir.. den går like bra i 5. giret når trykket er der... Forbikjøringer blir liksom ikke like gøy.. det er bare "hviiiiiIIIIIIIIIIIN -> PSSH" også er man forbi... heh... Før kjørte jeg litt aggresivt og AKTIVT for å si det slik... nå kjører jeg som ei gammel kone.. jeg vet jeg har så maneg HK under panseret at jeg er nermest kongen på veien uansett... så hvorfor gidde...... hehe..
Jada du er kongen :wink: Men, går like bra i 5. som i 3.? eh :P
FireWalk skrev: Også er det litt kjipt å planlegge kjøringen utifra turbotrykket syntes jeg. det er ikke bare å BRÅBESTEMME seg for at NÅ trykker jeg på gasen og NÅ skal jeg FYKE avgårde ØYEBLIKKELIG! man må liksom vente noen sekunder før ting VIRKELIG begynner å skje... hehe..Ikke sikkert dere skjønner hva jeg mener... Greier liksom ikke å beskrive akkurat hva jeg mener... Liker ialefall NA motoren jeg.. (Men sier ikke at jeg IKKE liker 3S-GTE motoren)
Er jo kjekt å planlegge litt da, sånn impulskjøring er stressende og amatørmessig! Når jeg skal forbi med GTien dobbeltclutcher jeg, mellomgasser og knipser den i gir, f.eks 85 i 2.gir, rett før sletta i svingen. Er det ikke klart er det bare rett i 4-5 gir igjen, er det klart går det forbi med en gang :)
FireWalk skrev: Bare virker som om vi turbo gutta skal sitte på toppen av pyramiden og være kongen mens alle med GTI har lyst opp hit de og... på en strekning rett frem så vil en GTI tape suverent for en Turbo.. Men på sinnsyke svingete elendige vestlands veier der man må bremse ned i 20 og opp i 60 igjen osv hele tiden så tror jeg faktisk at en litt trimmet GTI hadde hatt like god sjans som en Turbo da turboen aldri ville fått tid til å holde gassen inne lenge nok til å la turboen spinne seg opp noe turbotrykk i det hele tatt... Dreiemomentet kommer jo først når trykket begynner å gi seg til kjenne... :) Er liksom litt det jeg mener, at med sånn rykk og napp kjøring så har man litt mer effektiv respons på NA motoren enn det man har på Turbo motoren, den er ikke der HELT med en gang liksom... uff.. nei nå gir jeg opp å prøve å sette ord på hva jeg mener... det går ikke :) hehe...
Har du prøvd en original utrimmet 3.gen 3SGTE før ?, det virker jo som om du kjører med lastebilturbo på din ? Det virker ikke akkurat som den er tunet til dine preferanser. En 3sgte med "bare" 300h.k. skal da ikke behøve og ha et så sykt lagg som du beskriver iallefall :roll:

#87335  av FireWalk

hehe.. overdriver litt for å få frem poenget da :) "laggingen" er ikke noe sånn voldsomt irriterende da.. har byttet til en større turbo på bilen.. Det med 3 og 5 gir må jeg få forklare litt nærmere. Når man gir på i 3. giret så har man jo tømt giret før trykket er kommet seg opp på max omtrent.. Samtidig, om man har max trykk i i det man girer til 5. gir og gir på, så skyver det like bra da i 5 som i 3. før trykket helt er der ;)
Ingen tvil om at motoren er kvikk og rask... men prøvde bare å få frem de gode sidene med 3S-GE motoren her jeg nå.. :) Du må ikke missforstå det som at jeg Klager over 3S-GTE motoren.. prøver bare å få frem at uansett hvilken motor man har i bilen sin, en MR2 er en MR2 uansett, og nå er det jo ikke lov å kjøre fortere enn 100 km/t i dette landet uansett... så hva er vitsen med 500 hk egentlig? hehe.. Det viktigste er at man syntes bilen er morsom å kjøre.. Når man har NA vil man ha turbo etter kort tid. Slik er det vel med alle. Men etter at jeg fikk turbo så kjører jeg som en prest.. Med 3S-GE motoren var det morsomt å kjøre forbi andre biler fordi man hadde en sprek bil som var artig å kjøre.. Nå sitter jeg bare å tenker: hmmm.. skal jeg tørre å kjøre forbi her da.. tenk om den sparker ifra så jævlig at den spinner seg ut og jeg sklir sidelengs ut av veien... Neis... kanskje best å bare ta det med ro til jeg finer en lengre strekning så jeg kan kjøre forbi uten å gi på så jævlig... det blir liksom FOR fort.... man kan ikke leke seg på samme måten og ha det like gøy.. man må være litt mer forsiktig... med mindre man er rally sjåfør da :) Nå har jeg ikke fått hatt Turboen på skikkelig sommerføre enda da.. Uansett, det er GODE motorer begge deler... så jeg syntes ikke vi skal se på GE motoren som "TREG" slik jeg får inntrykk av at mange mener.. for den er jo faktisk ganske kjapp! Tenk på at vanlige familiebiler har jo 90-110 hk som regel.. og veier som regel 500 kg mer enn MR2en... Man kjører ifra det meste uansett hvilken motor man har tror jeg.. :)

#87337  av sw20

du har ikkje vurdert en slik hig boost knapp da???
slik at du kan ha forskjellig trykk på dei forskjellige gira...

#87339  av 2r-e-rik

vi alle har vell våre grunner til å trimme...
en uke etter jeg kjøpte den så fant jeg ut at jeg måtte ha mer... supra'n orker ikke mer en ca260... å da ble jeg parkert av en cosworth... det er en SKAM!!!!!!!!!!!!

#87351  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:hehe.. overdriver litt for å få frem poenget da :) "laggingen" er ikke noe sånn voldsomt irriterende da.. har byttet til en større turbo på bilen.. Det med 3 og 5 gir må jeg få forklare litt nærmere. Når man gir på i 3. giret så har man jo tømt giret før trykket er kommet seg opp på max omtrent.. Samtidig, om man har max trykk i i det man girer til 5. gir og gir på, så skyver det like bra da i 5 som i 3. før trykket helt er der ;)
Du overdriver vel en del her også, 3. gir er vesentlig kjappere enn 5. gir selv om man har plenty av moment til å komme forbi i begge gir, og jeg har nå ikke noe problem med å få fort fullt turbotrykk i 3. gir. Men, ved et tilfelle kjørte jeg forbi en bil jeg var litt lei av å ligge bak på en langtur.. Idet vi kom rundt en slakk sving ser jeg en fin oversiktlig om tom strekning fremfor meg så jeg trykker bare inn pedalen og tar en kjapp men udramatisk forbikjøring og idet jeg skal legge inn 5. gir etter forbikjøringen bommer neven på girspaken pga at den allerede stod i 5. gir.. jeje, så feil kan man ta :D I min MR2 GTi kunne jeg bare drømme om å gjøre noe slikt, men på den annen side var responsen i GE-motoren noe ganske annerledes; her fikk man moment og trykk i ryggen umiddelbart og en eventuell forbikjøring blir i det hele tatt mer dramatisk og føles rett og slett mer sportslig selv om bilen er langt fra like kjapp :) Den var derimot mye mer avhengig av girvalg..

#87371  av kake

FireWalk skrev:Nå sitter jeg bare å tenker: hmmm.. skal jeg tørre å kjøre forbi her da.. tenk om den sparker ifra så jævlig at den spinner seg ut og jeg sklir sidelengs ut av veien... Neis... kanskje best å bare ta det med ro til jeg finer en lengre strekning så jeg kan kjøre forbi uten å gi på så jævlig... det blir liksom FOR fort.... man kan ikke leke seg på samme måten og ha det like gøy.. man må være litt mer forsiktig... med mindre man er rally sjåfør da :)
Hvis du sliter med hjulspinn i fart på asfalt i fartsgrense-hastigheter så må jo du ha laangt mer enn 300hk ?! :shock: Hvis Understell, dekk og diffbrems er i orden da ?

#87401  av FireWalk

skal ha den på rullene.. kan godt hende der er LANGT mer enn 300 hk på den.. det er umulig å vite.. skrev en post om det for litt siden, men alle var enige om at eneste måten å finne ut av det på er å få den på rullene... kan spinne i 3. gir på bar asfalt om jeg har turbo trykk om jeg girer for brått... Som admin sier: det har med responsen i GE motoren og gjøre, og valg av gir... syntes det er artig å jobbe litt mer giret jeg for å tilpasse krefter til fart.. ikke like gøy å bare trykke gassen inn i 5 gir og kjøre forbi :) hehe..

#87440  av Christian

sw20 skrev:...men det er jo litt domt å legge så mye penger i det åsså stopper det å¨200 eller ka det e folk sir her.....
Som jeg skrev over, det som vil lønne seg er å kjøpe er org turbomotor. Så sant du ikke bare vil ha opp imot 200hk da. Men som jeg også skrev, mye vil ha mer! Det er det bare å innse med en gang :wink: