TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dempere/fjærer til cs`en

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #87684  av Jorgenengdal

Hei.
Skal kjøpe nye dempere/fjærer til bilen nå. Men saken er at jeg ikke er særlig kyndig når det gjelds slike ting. Så kunne godt tenkt meg noen råd og vink. :)
Vil ha bilen litt senket i forhold til orginalt. Men ikke alt for mye heller. Vil kunne kjøre på litt humpete/grusete veier ( :x Som vi stort sett har her i Norge :x ) uten å slå i stykker bilen. Samt at må ha godt grepp på Høyhastighets-asfaltkjøring :twisted:
Godkjente sett er jo en fordel har jeg forstått..

Bortsett fra de orginale har jeg funnet:
* Koni
* Tein
* Whiteline
* KYB
* TRD

Koni demperne er jo "annerkjente" dempere. Med mange justeringsmuligheter etter som jeg forstår.. Men krever at du bygger om demper tårnet? og monterer nye "front and rear strut bars" noe som medfølger modifikasjoner/ombygging bak hverfall ???

Tein demperne har vel Kennethx nettopp kjøpt seg. samt elektrisk styring av de. Men etter som jeg forstår er det mere reine gatebil dempere? har jo tross alt rallybil :) ??? :) Litt dyrere dempere oxo. $1,425 for kun senkesettet hos 935motorsports

Whiteline settene får du vel som både som rene whitelinesett eller kombinert med koni. (fortsatt koniproblemene)
Samt at whiteline har mange andre ulike understell produkter og pakker.

KYB er vel billigere dempere. men er vel mere Dagligdags kjøringsdempere. og altrnativ til orginal dempere.

TRD vet jeg ikke så mye om ennå...

Noen som har noen anbefallinger / tips ??

#87730  av Remi

kjører du mye på grusete og humpet vei så trur jeg ikke det er noe triks og senke bilen. for du blir og ta nedi da. :roll: men sindre her på forumet selger vell noe slikt? og veilside også ? prøv og send dem pm eller noe så kan vell dem forklare deg hva du trenger? :wink:

#87782  av kennethx

TEIN er jo høydejusterbare, så der kan du velge å senke, eller heve :shock: :shock: , hva du måtte enn ønske.

Har jo kjørt med coiloverene en stund nå, og det er bare grisefett å kjøre i svinger i forhold til før. Synes ikke de er for harde heller, nå kjører jeg faktisk på det hardeste til vanlig, men har vinterdekk og originale foringer ennå....enn så lenge hehe....

Kan i allefall anbefale TEIN. Takakaira har bra priser, samt suveren leveringstid, ble sendt 2 dager etter jeg bestillte.

#87858  av Jorgenengdal

pr i dag så står det på et senke sett. Er faktisk kun 60 cm fra bakken til toppen av hjulbuen. Det erhelt JÆVLIG å kjøre med på humpete veier. Føles som en slår bokstavelig talt istykker bilen når en treffer en dump. Men nå er vel fjærene ganske godt slitt oxo.. Er faktisk 1,5 cm høyde forskjell mellom venstre og høyre side.... (Noen som sa at det var på tide med litt utskifting??) og det er så vitt at jeg får tommelen mellom dekket og hjulbuen på skrå oppover. samt at øverkant av dekket er bakom hjulbuen.
Når det gjelder å ta nedi ved kjøring på grusvei, så går det bra så lenge jeg følger med at det ikke ligger steiner/klumper i veibanen. Værre er det med at det bygger seg opp slaps/snø i hjulbuen ganske fort...

Noe av det som gjør meg så uskikker er behovet av å bytte ut andre deler når man skifter demper/fjærer. eks demperholder, stag etc...
samt at jeg ikke har så grusomt med erfaring når det gjelds senkesett.
[/img]

#87902  av 2fastgt4

for øyeblikket har jeg gule koni erstatningsinnsats foran,justerbar rebound til ca 1300 kr stykk.bak har jeg kyb erstatngs dempere,ca 900kr stykk.dette er bolt on med orginale topper.konidemperne er jeg fornøyd med de er myke nokk på gate og greit,men ikke noe mere,på bane.kyb bak er noe for mykt når du kjører fortere enn 130- 140 kmt.men bedre enn det orginale.
så har jeg Jamex fjører,40mm dropp,1600kr.Hører med til historia at tein kom med fjører 4 mnd senere,2500 kr.Tein coilovers til 16000 kr er litt for dyrt,men det er det du bør velge,de er bolt on.de er komplette. :twisted:

#87996  av kennethx

2fastgt4 skrev:for øyeblikket har jeg gule koni erstatningsinnsats foran,justerbar rebound til ca 1300 kr stykk.bak har jeg kyb erstatngs dempere,ca 900kr stykk.dette er bolt on med orginale topper.konidemperne er jeg fornøyd med de er myke nokk på gate og greit,men ikke noe mere,på bane.kyb bak er noe for mykt når du kjører fortere enn 130- 140 kmt.men bedre enn det orginale.
så har jeg Jamex fjører,40mm dropp,1600kr.Hører med til historia at tein kom med fjører 4 mnd senere,2500 kr.Tein coilovers til 16000 kr er litt for dyrt,men det er det du bør velge,de er bolt on.de er komplette. :twisted:
16000? Koster ikke så mye :)

#88199  av jostein_loenning

Fekk pris på Tein super street:16800kr :(
Kor mykje kom dei på frå Japan?