TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#87781  av jumbo

Når det gjelder fotobokser som måler gjennomsnitt tror jeg vi kan ta det med knusende ro. Er ikke en sjans i helvete for at Datatilsynet (elsker dem) tillater slik overvåking/lagring av data over personer som ikke har brutt noen lov.

Dessuten er det en annen sak rundt hele bildiskusjonen som ingen noengang tør å nevne eller ta opp: Er en visjon om 0% dødsulykker riktig/fornuftig i det hele tatt? Svaret er ikke så opplagt som man kanskje skulle tro.

Ingen er villig til å redusere antall dødsulykker *til enhver pris*. Da hadde biler vært forbudt for lenge siden. Med andre ord, alle (selv om en politiker aldri vil gå med på en slik formulering) har en verdi som settes opp mot kostnaden av en ulykke. En pris på menneskeliv. Det er et samfunn nødt til å ha for å fungere, enten man liker det eller ei.

Poenget er at på et tidspunkt må man innse at antall ulykker er blitt
"lavt nok" eller om man vil - tilfredsstillende, fordi videre tiltak vil stikke for mye kjepper i hjulene får samferdselen.

Et sted går det en slik balansegang, jeg mener den er nådd for lengst, men ingen politiker kommer noen sinne til å tørre diskutere noe slikt.

En dødsulykke er ubeskrivelig kostbar og vondt for de som er involvert/berørt og kan ikke måles i penger, men faktum er at samfunnet må fungere. Uten å akseptere et visst tap er ikke det mulig.

#87796  av FireWalk

Jumbo: Der traff du spikeren på hodet!!

WORD!! :)

#87816  av sw20

en ting som også er sikkert er at vist bilen blei funne opp i dag hadde den aldri blitt lovlig i norge...

tenk to personer som møter kvarandre i 70 km\t i to blikk bokser ....
bare en meter ifra kvarandre..... :shock:
sjøl om dei e rimelig fornuftig i hode dei fleste og at det e deira eget valg å sette seg inn i en slik bil så e set aaaalt for farlig... :D

null ulykker ... tenk på dei som tar sjølmord fordi dei e nedlest av avgifter og regninger og har ting å betale opp til halsen... og i tilleg no får ei bot... :x

dei kan dei ikkje styre... dei må begynne å tenke konsekvens ikkje bare virkning der og da... og

det eg tror e at det no kansje blir litt meir som borte i statene...(Ikkje at e har vert der..) men e tror kansje det blir meir grisekjøring seint på nettene... ser tendensen allereie litt her i ålesund...

#87819  av Marlboro

angrykid skrev:
Marlboro skrev:Frp foreslår å bruke flere hundre milliarder fra oljefondet over noen få år...penger som skal gå til VÅRE pensjoner....
Du snakker veldig varmt om lettlurte velgere, men tror du virkelig, helt innerst inne, at oljefondet kommer til å bli brukt som en pensjonskasse? Det er virkelig å håpe på for mye. Er du heldig, og da snakker vi heldig med store bokstaver, så vil nok oljefondet bli brukt til å ruste opp velferdstjenesten i Norges land, kanskje få en bukt med kriminalitet, og kanskje, men bare kanskje, få økt fokus på å få hjulpet narkomane tilbake til livet.. Jeg sier KANSKJE.. pga jeg tror, at det oljefondet aldri kommer til å bli rørt.. så sant det ikke blir inflasjon i Norge. Om det gjør det, så må staten inn å redde mange av de folka som pr i dag lider som gjeldsslaver. De har opptil 2-5 mill i huslån, hvordan tror du dette kommer til å ta seg ut om renta stiger med 5%? Dem kommer til å slite som fan.

Begynner vi å bruke mye av oljefondet, som frp vil, vil prisene øke, og da vil DNB sette opp renta for å prøve dempe inflasjon, men jo mer vi bruker jo mer inflasjon og høyere rente. kronekursen vil stige og eksportindustrien går dukken. oljefondet SKAL ikke røres, det er rentene vi kan bruke...eneste måten alle generasjone kan nyte godt av olja på. Hvorfor er det bare vår generasjon som skal nyte godt av olja? Alt vi har gjort er å pumpe den opp og selge den. Den har alltid vært der.

#87824  av GT_rider

Bruker man oljefondet på en kontrollert og fornuftig måte unngår man økt inflasjon, og alt det fører med seg.
Greit å si at man bør velge inn det partiet som gagner oss bilister best.
Problemet er bare det at dei ikkje kjem til å gjøre ein dritt for oss om dei får makta (FRP). I mine auge er alle politikkere like med ein gang dei får ein fot innafor på tinget.
Og om dei faktisk vil gjere noe fornuftig, så kan du ta deg faen på at dei andre partia vil gjøre alt som står i deira makt for å stikke kjeppar i hjula for regjeringa.

Anyway så må noe gjerast. Enten det vert sånn eller sånn. Beste er vel å fysisk kvitte seg med dei verste politikarane :twisted:

#87833  av FireWalk

hva skal den kommende generasjonen med oljefondet da når oljen er slutt og veiene er så dårlige at de knapt kan kjøres på... når infrastrukturen er så elendig at det blir håpløst å drive foretning i dette landet her.. når avgiftene er så høye at ingen har råd til å produsere noe her, men må flytte til utlandet?? joda... SMARTE politikere.. vi kommer til å bli et LUTFATTIG land.... Infrastrukturen (veier, sykehus osv) MÅÅÅ rustes opp før eller siden uanett.. nå har vi RÅD TIl å gjøre det... om noen generasjoner når oljen tar slutt har vi mest sannsynelig IKKE råd til det! og når skatter og avgifter bare øker og øker og alt som heter industri skattes ut av landet så må jo alle forstå at det bærer galt avsted....

Irland f.eks: Ga SOLIDE skatteletter til industri og foretningsvirksomhet for å motivere til vekst. Resultat? INFLAGGING av bedrifter fra utlandet. IBM f.eks produserer i Irland... Store bedrifter etablerte seg i IRLAND og store bedrifter skaper arbeidsplasser som igjn betaler skatt til staten... en langsiktig og genial ide som på sikt gir mer penger i statskassa....

Men neida.... la oss alle stemme SV, VENSTRE eller Arbeiderpartiet! så er vi sikker på at avgiftene bare øker og øker.. slik at de kommende generasjonene må begynne å bruke hest og kjerre igjen fordi her ikke er veier gode nok til å kjøre bil på, med mindre man eier noe med beltehjul... og den eneste form for jobb man kan få er å bli potet bonde eller lignende... for alt som heter industri har for lengst forsvunnet (skattet ut) av landet...

Så jeg spør igjen: HVA er så galt med å bruke en LITEN del av oljefondet på å ruste opp infrastrukturen? Få ned skatter og avgifter slik at det bidrar til å øke næringslivets vekst vilkår? Alle skjønner at å senke skatter og avgifter vil bety mindre penger i kassa. Men på sikt vil det gi MER penger i kassa...

dette skjønner ikke politikerene, de trenger stadig mer penger og de løser problemet med å øke skatter og avgifter hele tiden. Dette går bra helt til det når bristepunktet og da faller hele korthuset sammen....

Det er lett å snakke negativt om FRPs politikk når man ikke greier å se de fatale feilene i sine egene partipreferansers politikk.....

Når det er mer straffbart å kjøre på rødt lys enn det er å bli tatt med narkotika eller utøve grov vold... bare for at staten skal tjene mer penger.

Det er noe FUNDAMENTALT galt med dette landet, det er et mollbo land! svenskene kaller oss den siste sovjet stat..... Europa ler av oss...

HALLO... våkn opp............

#87850  av Remi

FireWalk skrev:hva skal den kommende generasjonen med oljefondet da når oljen er slutt og veiene er så dårlige at de knapt kan kjøres på...
no skal det sies at det er ikke så enkelt og bare ta penger fra oljefondet. man må holde seg til et budsjett. så vis man tar penger en plass så får en anna plass svi for det...

FireWalk skrev: når infrastrukturen er så elendig at det blir håpløst å drive foretning i dette landet her.. når avgiftene er så høye at ingen har råd til å produsere noe her, men må flytte til utlandet?? joda... SMARTE politikere.. vi kommer til å bli et LUTFATTIG land.... Infrastrukturen (veier, sykehus osv) MÅÅÅ rustes opp før eller siden uanett.. nå har vi RÅD TIl å gjøre det... om noen generasjoner når oljen tar slutt har vi mest sannsynelig IKKE råd til det! og når skatter og avgifter bare øker og øker og alt som heter industri skattes ut av landet så må jo alle forstå at det bærer galt avsted....

Irland f.eks: Ga SOLIDE skatteletter til industri og foretningsvirksomhet for å motivere til vekst. Resultat? INFLAGGING av bedrifter fra utlandet. IBM f.eks produserer i Irland... Store bedrifter etablerte seg i IRLAND og store bedrifter skaper arbeidsplasser som igjn betaler skatt til staten... en langsiktig og genial ide som på sikt gir mer penger i statskassa....
Skal sies at skattelette til industrien hadde vært en genial ide for og få frem både arbeidsplasser og bedre industriell lønnsomhet.
FireWalk skrev:Men neida.... la oss alle stemme SV, VENSTRE eller Arbeiderpartiet! så er vi sikker på at avgiftene bare øker og øker.. slik at de kommende generasjonene må begynne å bruke hest og kjerre igjen fordi her ikke er veier gode nok til å kjøre bil på, med mindre man eier noe med beltehjul... og den eneste form for jobb man kan få er å bli potet bonde eller lignende... for alt som heter industri har for lengst forsvunnet (skattet ut) av landet...
Det koster og holde vellferdsnorge oppe.
så skatter og avgifter kommer du aldri unna... husk på at i norge betaler vi mindre skatt en dem gjør i eks danmark. da tenker jeg i forhold til hva vi tjener.
FireWalk skrev:Så jeg spør igjen: HVA er så galt med å bruke en LITEN del av oljefondet på å ruste opp infrastrukturen? Få ned skatter og avgifter slik at det bidrar til å øke næringslivets vekst vilkår? Alle skjønner at å senke skatter og avgifter vil bety mindre penger i kassa. Men på sikt vil det gi MER penger i kassa...

dette skjønner ikke politikerene, de trenger stadig mer penger og de løser problemet med å øke skatter og avgifter hele tiden. Dette går bra helt til det når bristepunktet og da faller hele korthuset sammen
i gjen bruker man 30mill på vei 1 år så e veiene like slitte etter 2-3 år. så derfor har vi bompenger osv...

FireWalk skrev:Det er lett å snakke negativt om FRPs politikk når man ikke greier å se de fatale feilene i sine egene partipreferansers politikk.....
Har ingenproblemer me og se feil AP gjør.. men dem gjør mye bra. men kommer jo helt an på hva hver enkelt mener da. noen liker og betale sjukehus regninga sjøl og ha private sykehus og private skoler osv..
FireWalk skrev:Når det er mer straffbart å kjøre på rødt lys enn det er å bli tatt med narkotika eller utøve grov vold... bare for at staten skal tjene mer penger.
Den der e æ enig me dæ i

#87857  av Marlboro

Firewalk.: Det er høyre krf og venstre som har økt avgiftene og momsen for oss vanlige folk. de har brukt mye mer oljepenger enn handlingsregelen tilsier..og hvorfor: for å finansiere skattelettelser til de rike. Utenlanske eksperter advarer mot at norge nærmer seg "dutch-disease" tilstander. Selv om FRP har et bra syn imho på bilavgifter etc. har jeg ikke samvittighet til å stemme på dem, pga deres generelle økonomiske politikk. Men på den annen side så er det største drittpartiet av dem alle SV; my verre en FRP.

Når olja tar slutt har vi 3-4000 milliarder på bok, kanskje så my som 100-150 milliarder hvert år i avkastning som vi kan bruke på hva faan vi vil.

Den svartmalingen din av norge: Så vi ruster opp, bruker oljefondet til nye veier, jernbaner , bedre sykehus, osv. Så har vi brukt opp alt sammen, og noen tiår frem i tiden når alt må rustest opp igjen, og olja er borte, så er oljefondet, hva skal vi da betale med? Men det angår vel ikke oss, vi er jo sikkert daue da....

#87859  av Marlboro

FireWalk skrev: Det er lett å snakke negativt om FRPs politikk når man ikke greier å se de fatale feilene i sine egene partipreferansers politikk.....
Mine preferanser...har ikke sagt noe om det jeg.

#87862  av Fredrik

Det er ikke snakk om å bare bruke og bruke a oljepenga, men en liten del a det... Er det virkelig så farlig?!

Og vi betaler en del bompenger og veiavgift.. Hvor mye a det går egentlig til formålet? Nemlig a bygge nye/sikrere veier og vedlikeholde dem vi har.. Skulle likt å sett en sikkelig oversikt over det..

For meg virker det som at mange politikere mener at fart er hovedårsaken til bil-ulykker her til lands.. Men.... Hva med de som rett og slett vil ta livet a seg sjøl? Hva med de som sovner foran rattet? Hva med alle dem som er mer opptatt a CD-spilleren enn å følge med på veien?

Og en ting til.. De mener kjøreopplæringa har blitt så utrolig bra.. Har den det? Ja, i forhold til hva den har vært så er den vel det..
Jeg tok lappen i fjor og må si at jeg lærte ikke no om hvordan jeg skulle håndtere en bil hvis veigrepet blei borte (glatte veier, vannplaning osv)... Glattkjøringa er jo rett og slett LATTERLIG enkel... Det er nettopp den praktiske delen det bør legges mer vekt på! Teorien har ikke en dritt å si hvis man skulle miste kontrollen når man kjører..

#87866  av Marlboro

Vi bruker alt en liten del. For at rike skal få mindre skatt. Og for at trygdesnyltere skal få sitta på ræva hele dagen og gjøre ingenting(selvsagt mange som rettmessig får trygd, men altfor mange andre).

Å ta lappen skulle vært billigere, men my vanskeligere.

#87868  av Remi

Vell her i tromsø har vi en ekstra avgift på bensinen 1 kr høyere per liter. men de pengene blir brukt direkte på veinette i byen. vi har fått mye nytt her oppe da. har ikke så mange dårlige veier her da. skal ikke klage på veistandaren i tromsø men det blir vell aldri for mye uansett

#87883  av GT_rider

Er enig i Firewalk på mange punkt. Bla det med industrien, alle som følger litt med ser hva som har vært renden de siste åra, f.eks innen verftsindustrien. Alt arbeidet har blitt sendt til lavkostland, ikke abre fordi vi er dyrere i drift, men også p.g.a skatter og avgifter som staten Norge tvinger nedover industrien, nevner f.eks arbeidsgiveravgift, og mange andre som jeg rett og slett ikke kommer på i farten.
Hadde de tatt bort slike, så er jeg sikker på at industrien hadde fått bedre kår, og hadde tatt seg oppatt her til lands.
Slik hadde vi fåt folk i arbeid, noe om hadde betydd mere peng i statskass i form av vanlig skatt, sikkert ikke nok til å dekke inn det som industrien betalte før, men likevel. I tillegg så hadde man da spart penger på å slippe å få de som nå sitter på rævva og er arbeidsløse. Syger litt penger de og.
Så ser man her de store linjene, så forstår man nok at det ville lønnt seg rent økonomisk å gi industrien skattelett, og dermed bedre konkurransevilkår. Slik det er i da, så taper industrien mye av arbeidet sitt til lavkostland, som f.eks Polen, Kina.

Problemet her er mye dårlig opplæring av arbeiderene. De forstår ofte ikke engelsk, noe som kan få konsekvenser viss de får en bruksanvisning, til f.eks ett kontrollpanel. Så monterer de det feil, og må ta det oppatt. Slik taper de tid og penger, men allikevel er de så billige at det ikke gjør noe.
Blir sagt at om ca 10 år blir det like dyrt å produsrere en vare i dei landene som nå kalles lavkostland, som det i dag er i Norge.
Spørsmålet er da om vi har råd til å vente så lenge. Nei mener jeg.

Så videre om skattelette her i landet. Enig med Marlboro. Det blir gitt skattelett. Men til feil folkegruppe. Det er ikke dei rike som treng skattelette, deihyrer bare en advokat som finn eit hol i loven, og vips så fekk dei skattelette. Er vanlege folk, og gjerne folk med lav inntekt, f.eks uføretrygda, minstepensjonister o.l som trenger litt skattelette her i landet.
De som hever trygd urettmessig, skulle helst vært bura inne, eller sendt på tvangsarbeid. Kunne brukt dei til å bygge veier. Gratis arbeidskraft. Tenkt så billige veier me kunne fått då du :wink:

Remi: Slutt og tull.. Med dagens skattenivå på bielr, og bensin, ja alt som er relatert til bil, så skulle bompenger vært helt unødvendigt i dette landet. Greit atdet koster å bygge vei i Norge, skal ikkje stikke det under ein stol. Men hallo!! Hadde dei brukt, sei halparetn av alle pengane dei tok inn fra oss, og brukt dei på veinettet, og kollektivtrafikken i byane (er for kollektivtrafikk i større byer i stedet for bil, litt miljøbevist :wink: ) spå hadde mye kunne vært gjort. Så kunne dei brukt resten på sykehus, og eldreomsorg.
Då hadde ihverfall eg hatt litt lettare for å skjønne at me betaler så masse i skatter og avgifter for å ha bil.

For være nok i denne omgang.
Nesten Firewalk størelse på dette innlegget her jo :oops:

#87896  av FireWalk

Jeg har da aldri sagt at vi skal bruke opp hele oljefondet på å ruste opp veinettet som krever kontinuerlig vedlikehold.. jeg sa vi burde bruke "LITT" av oljefondet. Den avkastningen vi har av rentene på fondet i seg selv er jo noe vi trenger i fremtiden... Men det sier seg selv at når 1/4 av avgiftene man betaler på bil går til vedlikehold av veinettet så er noe galt.. det er blitt for lukrativt å være arbeidsledig her i landet.. man får sosial støtte i pose og sekk, og slikt motiverer ikke til å søke jobb.. jeg vet om mange som sitter på egen leilighet og lever godt på god trygd som rett og slett ikke GIDDER å jobbe. Slikt er jo et enormt pengesluk for staten... Å stramme inn litt vil nok motivere til mer ivrig jobb søking.

Det er mange punkter ting kan gjøres bedre på. Se på sverige f.eks, der har de fine veier, de har INGEN bomstasjoner (Bomstasjoner er en særnorsk avgift). Sverige har nesten like mye utenlandsgjeld som Norge har penger på bok... Sverige er i forhold til norge et fattig land.. likevel er mye bedre her... da er det jo no som ikke stemmer? med all den rikdommen vi har burde vi jo kunne greie å forbedre oss på vitale punkter?

Når noen dør i trafikken pga dårlig vei så koster det staten ENORME summer..... men slik er det tydeligvis ingen som tenker...

Å diskutere politikk er egentlig døfødt, alle har egne preferanser og å prøve å overtale noen til å skifte mening er også døfødt rett og slet fordi vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger..

Det er i bunn og grunn det som gjør at Norge står i stampe og ikke kommer seg av flekken også, fordi vi har en mindretallsrejering med masse politikere som er uenig med hverandre i alt, og derfor får de ikke igjennom en dritt og ingenting skjer.... norge blir mer og mer et baklengs land....

#87918  av Ace

Syns botsystemet bør være litt samme som prikksystemet som har kommet jeg ... (husker ikke helt hvor mange prikker man måtte ha for å miste lappen, 8 ? ) , men iaff noe sånt som hvis man blir tatt 1x = 1000,-
2x = 2000,- etc. Da MÅ det jo bli dyrt til slutt på de folka som har "råd" til trafikkbøter .....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1165