TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av Mr2 Mk2 na!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#88252  av AndreasH

Ja, du tog an du og forstend eg.. :lol:

Det er en gammel Pink-Panter film med Peter Sellers der de morer seg med lattergass. Er til å le seg ihjel av :D .

Jeg tror jeg må installere lystgass jeg også nå - kun i kabinen!

#88259  av sw20

hehe.. når "gluså" leiker tannlege???

hehe har flira så e pissa meg ut til den sena eg og...

#88352  av Christian

Vet ikke om dere vet det, men nos/nx gass er ikke det samme som lattergass, selv om mange tror det :)

#88353  av sw20

sikker.. da tar dei feil på tror det var hig octane 4

#88364  av Kjelliken

:D må bare blande meg inn og ødelegge for alle her heh..
Neida sw20 jeg mener at Na er døds kult og skal du først igang med en kul NA bil koster det penger dette er det ingen tvil om.
Men du får en bil som kan bli skikkelig hissig og tar du det helt ut burde ikke 280 hk være umulig i en 3s-ge maskin.

men som sagt da koster det litt. og jeg regner med at en turbo bli vil henge etter med ca like mye hk av en 3s-gte utgave.

Det er jo tross alt dødsfett nor en hører en skam hissig maskin ta helt av i NA tune. og jeg vil si at hviss målet ditt er 200-230 så burde det ikke være noe og stusse på.

Da vil leve tiden også være noenlunde i behold, derrimot opp mot 280 og oppover er det heller mindre drift sikkert. men vil være helt ufattelig hissig.

Det som er mest viktig er og finne ut hva du selv er ute etter og om du vil at den skal være kjørbar i byen eller ikke. kan være litt vanskelig med for kvasse kammer. og tomg gangen vil nok for måtte ligge på 1500-3000 alt ettersom hvor heftig du vil at maskinen skal være. :wink:

#88529  av Christian

sw20 skrev:sikker.. da tar dei feil på tror det var hig octane 4
Vel, siden jeg ikke har prøvd å puste inn gassen skal jeg ikke garantere noenting, men jeg leste det i en post på http://www.mr2faq.com for en stund siden. Der stod det at man ikke fikk annet en skikkelig skallebank :) Du får prøve selv, om du kjøper et kit :wink:

#88632  av erling

Christian skrev:
sw20 skrev:sikker.. da tar dei feil på tror det var hig octane 4
Vel, siden jeg ikke har prøvd å puste inn gassen skal jeg ikke garantere noenting, men jeg leste det i en post på http://www.mr2faq.com for en stund siden. Der stod det at man ikke fikk annet en skikkelig skallebank :) Du får prøve selv, om du kjøper et kit :wink:
Hele poenget er jo at oksygeninnholdet er høyere, og dermed virker det på samme måte på en forbrenning jaffal. Vanlig luft har 21% O, og lystgassen har vel rundt 33%.

Er mulig NOS/NX har en tilsetning i gassen slik at den ikke skal misbrukes...

Lystgass er snadder.. Hehe. Vi supte vi i oss en 33 kg (?) flaske når vi gikk på videregående. Husker ikke helt hva som stod på etiketten, mulig det bare stod N2O. Var iallefall meget morro. :D
Sist redigert av erling den 14 feb 2005 17:09, redigert 1 gang totalt.

#88634  av GT4 CS

Skal du hente ut så mye effekt på din 3-GE motor må du ha et
4-2-1 grenrør,litt vassere kammer,lett porting av toppen,datasprut,2,5"eksos,luft filter som lar motoren suge mere luft,justerbar bensintrykksregulator,mulig større dyser, hvordan det står til på den orginale biten da det gjelder coil osv vet jeg ikke.
Men det er ikke umulig og trimme en na til og gå bra heller. Koster bare desverre ofte mer en det smaker :wink: Får og hente mere hk ut av en na må du ha mere luft,mere bensin,mere gnist,mere turtall. Og lufta må også lettere kunne forlate motoren din men alikevel er motstand i eksosen viktig. Sitter det ikke et annet innsug på den 175hk 3S-GE motoren da?
Ville tatt kontakt med en proff motor tuner som kan sjekke opp for deg hva du virkelig trenger og hva du ikke trenger, så slipper du kjøpe deler du ikke trenger eller motsatt.
Kjenner en som kjører volvo 760 i rally, har en 2,3 liter na om jeg ikke husker helt feil. Han har bremset 268hk på hjula, og motoren hans er bygget av trygve karlsen (turbokarlsen) Motoren hans kostet rett over 100000kr og bygge. Men sjekk nøye opp først så får du sikre svar ang pris og deler.
Lett trimm er jo som nevnt tidligere her og sette på effekt anlegg, luft filter, gjerne fjerne cat. Og sørge for at tenningsdelene er i god stand, får ikke så mange hk på hjula med disse mod´s, men responsen i motoren din blir som dag og natt :D Har jeg erfart selv iallefall på mine gml biler, hadde en vectra b 1.6 før, satt på grenrør og full eksos fra supersprint hele veien uten cat og monterte et åpent k&n filter i den, da akselererte jeg fra vectra b 2 liter som orginalt har 36hk mer. Men dette hadde jo litt og si med en annen utveksling og lavere vekt i min gml bil og da, men det hjalp stort, opp rælingstunellen orginal orket den rundt 160km/t ,med ny eksos gjorde den 208km/t, og da banket nåla i turtallsperra også hehe. Legger ved et bevis bilde for de som ikke trur at en 1.6 liter går så fort hehe
Vedlegg
gml bilen min.jpg
gml bilen min.jpg (117.72 kiB) Vist 1262 ganger

#88669  av FireWalk

Hehe.... Jeg må bare spørre.... For dette ser jeg liksom bare for meg: Du ligger i 208 km/t opp en tunnel med tunga bent i munnen og max konsentrert for å navigere i en livsfarlig tunnel i denne hastigheten. Og SÅ finner du frem et KAMERA, tar øynene av veien for så å ta BILDE av speedometeret??!?.. :shock:

Jeg tror nok at det er en del å hente i en NA motor uten å koste på den så ALT for mye penger, vel å merke om man er dyktig eller kjenner noen som er dyktige til å skru på motorer da... for det er som regel arbeidet som koster mest...

:wink:

#88677  av GT4 CS

Er vel slik det skjedde ja :oops: Man var vel kansje ikke like smart før? Men med et lite kamera er det jo ikke store problemet og ta et bilde slik da du kjører rett frem. Nå flytter jo bilen noen meter på seg det ene sekundet du tar blikket fra veien i slik fart og da :wink: Men var hele 21 år den gangen og verdens mester bak rattet, så får unskylde meg med den :)
Du har forøvrig helt rett i at det er selve skrujobben som koster mest om man setter den bort. Fort halve prisen om man skrur selv eller kjenner noen gode venner som har tatt i en fastnøkkel før :)

#89243  av sw20

Hei og takk for mail!
Komplett NOS 45-75 hk's lystgassanlegg med monteringsanvisning (gjør-det-selv) koster hos oss kr 7.500,- + mva! På lager!
Det høres ut som om du med din bakgrunn vil kunne greie monteringsarbeidet selv, forutsatt at du følger monteringsanvisningen punkt for punkt!

Med vennlig hilsen

Kari Kaldahl - Sverre Kahrs Racing AS
Skahrs@online.no - http://www.sverrekahrsracing.no
Stanseveien 6 - N-0975 Oslo, Norway
Phone: +47 22 16 46 00 - Fax: +47 22 16 59 16

VAR IKKJE ILLE DET...

#97894  av olemm

hvor stor flaske følger det med da?
og hvor lenge holder gassen?

ole

#97896  av sw20

flaska holder ca 1min på full gass......

det e ganske lenge det...
blir jo bare san småfising rundt om....

#97906  av olemm

det er noe sånt jeg også er ute etter,`bare for å ha det for morro skyld, men hvor mye koster en fylling av en sånn tank da?

#100597  av AndreasH

FireWalk skrev:Lettere svinghjul vil gi litt bedre akselrasjon, men muligens litt mindre drag opp bakker osv vil jeg tro? Det er vel mer akselrasjon du er ute etter kjenner jeg deg rett, ikke høyere topp fart da du jo blir stoppet og får bot hele tiden likevel.. hehe ;)

Ellers har jeg jo hørt at Effekt anlegg + filter og grenrør i kombinasjon med Chip er en kombinasjon som skal gi litt mer effekt.. sikkert en del å hente her... men da må det være hele "pakken" for at det skal være effektivt.. en Chip alene gir visst svært lite utslag..

For en tid siden var det vel også vanlig blandt Amerikanerene å justere tenningen mer aggresivt men da måtte de kjøre kun på 98 oktan. Det skulle visst gi litt ekstra... Så du får vel kombinere litt.. ;) 200 HK på en NA er vel oppnålig, men jeg tror nok at om man bytter til lettere svinghjul, nye kammer, effekt anlegg, grenrør, filter og chip at man sikkert ender opp på 185 hk eller noe... Man blir som regel skuffet når man rimmer, men tror der skal være voldsomt mye mer når man har gjort myyye men det blir som regel mindre enn det man har forventet... men ja.. vanskelig å si, kan jo godt hende man får 200 også med disse modifikasjonene.. du får prøve, også kjøre den på rullene så i får se! :)

eller bedre, kjøp deg ruller selv så jeg får komme å måle min også.. gidder ikke kjøre hel til Oslo eller Trondheim ens ærend bare for å kjøre den på rullene.. da må det være i kombinasjon med noe annet... hehe.. :)
Siden bensinen er så dyr for tiden så fylte jeg 98 oktan sist :lol:
- så dro jeg hjem og justerte tenninga fra 10 grader til 12.5 grader. (måtte spørre en hviss MR2Turbo (takk) om litt detaljer da jeg har noen tommeltotter..)
Men - dæven må jeg bare si! Jeg hadde ikke trudd det skulle bli no særlig forskjell, men det ble bare en helt annen motor! Mye jevnere og sterkere drag, mest merkbart fra 3000 og opp. Før var den siste biten fra 6700 - 7200 litt tam, men nå drar den overbevisende helt til topps :twisted:. - Skulle tro den var lagd for 98 oktan. Kona mi var ute en tur med den samme kveld. Kommentar etterpå : "Hva har du gjort med motoren ? Den drar jo som f...!".

Dette var billig trimming gitt - anbefales! Definitivt verd 3-4 øre ekstra pr. km :P