TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Moderat trimming av mkIV Supra TT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#89428  av tacsupra

@lpher: Tøft at du har fått på nytt eksosanlegg! Problemet med en "lett"= billig trimming av denne motoren er at det desverre er en utrolig dårlig eksosmanifold på denne motoren. :roll: Effektøkning av noen større grad vil kun skje etter att du har kastet den originale eksosmanifolden og downpipen i dass. :wink:

Amund: Er det "bedre" stempel i 1jz motoren?? Det er støpte stempel i 2jz motoren. Er det smidde stempel i 1jz motoren? Da blir jeg i såfall litt imponert..

#89485  av Turbotrille

tacsupra skrev:Amund: Er det "bedre" stempel i 1jz motoren?? Det er støpte stempel i 2jz motoren. Er det smidde stempel i 1jz motoren? Da blir jeg i såfall litt imponert..
Det kan nok stemme, er ihvertfall det jeg har hørt. :twisted: :twisted:

#89513  av @lpher

tacsupra skrev: @lpher: Tøft at du har fått på nytt eksosanlegg!
Me thinks so too :D
tacsupra skrev:
Problemet med en "lett"= billig trimming av denne motoren er at det desverre er en utrolig dårlig eksosmanifold på denne motoren. :roll:
Hmmm...har jeg faktisk ikke hørt om før...har heller ikke sjekka da :D ....any details? Hva skjer? ...og hvor mye effekt tåler den? :)
tacsupra skrev:
Effektøkning av noen større grad vil kun skje etter att du har kastet den originale eksosmanifolden og downpipen i dass. :wink:
LOL :D Nå er ikke jeg ut etter all verden heller da...i og med at jeg bruker den til daglig...så begrenser det seg hvor mye jeg kan hente ut...uten at driftskostnadene skyter i været :D Har heller ikke planer om å gjøre noe med automatkassa....og det blir derfor den som setter standarden hos meg :) ...det sammen med at jeg ikke ønsker å forkorte turbo'enes liv mer enn nødvendig..ergo ikke max boost :)

@lpher

#89521  av TOYPARTS

Sånn med lett demontering av turbotrille sin motor og det som jeg har sett samt lest på nettet, og hørt fra enkelte firma i usa, så er etter min mening 1jzgte motoren MYE mer seriøst oppbygd enn 2jzgte, det er ikke smidde stempler originalt, men de er keramisk coated, og det betyr mye for min del, synes det er rimelig heftig i en std 280hk motor, når det gjelder stakene så er disse også mer seriøs enn 2jz, det samme gjelder veiven, den er basert på mye det samme som 2jz.
Min konklusjon er at det er dumt at den ikke er mer enn 2,5l 8)
HÃ¥per dette hjalp litt.

#89757  av @lpher

Update:

Da er verkstedtime for fjerning av 1 stk. cat bestilt! :D Stay tuned for hands on reportasje om hvordan det ble og OM det i det hele tatt BLE...noe mer guffe! :D

Hadde foresten en litt artig hendelse med madammen her i går...men jeg må begynne med begynnelsen :D har faktisk følt at bilen ble bittelittegranne mere lettpusta når jeg fikk på NÜR Spec'en...og har også lest att den alene vil gi x antall promille ekstra i hk :D Men...realist som jeg er...så har jeg avfeid dette med at det nok er lyden som gjør at jeg synes den går bedre :D ...jo tøffere lyd...desto fortere gr bilen..its obvious! Guys..you know this?! :D Men...i går så ble det en og annen nedgiring med påfølgende fjøling....da det brast ut av dama "...den GÅR fortere nå ja" ...i en ikke helt fornøyd tone! :D "...Er jo som å bli sparka i ryggen det her!" ...i en litt muntrer tone :D

So..there you have it...testet og vedtatt av fruntimmeret mitt...det BLIR en slightly merkbar effektøkning bare ved å skifte eksosanlegget! LOL :D

@lpher

#89830  av tacsupra

@lpher: Ang. eksosmanifolden. Fra et flowmessig synspunkt er dette en veldig dårlig løsning. Synd att ikke jeg klarer å legge ved et bilde av hvordan den ser ut, (noe for deg kanskje). :wink: For hver gang en eksosventil åpner seg skytes det en gasspuls ut av den aktuelle eksosporten i toppen din. Den har en stor hastighet, (si ca. 900 kmt). Det er disse gasspulsene som driver turbinedelen av dine turboer rundt. Man ønsker at pulsene som kommer ut av toppen treffer turbinehjulet i turboen med så stor hastighet som mulig, dette for få igang ladetrykket så tidlig som mulig.

Måten man holder gasshastigheten oppe på er å bygge eksosmanifolder som utnytter hastighet best mulig fram til turbinehjulet. dvs at det må være minst mulig krappe bøyer og vikler som pulsene kan treffe fram til turbinehjulet. Det som skjer da er at hastigheten på pulsene faller og motoren vil lade senere. (you with me?)

På den originale manifolden så pulser både syl. nr. 2 og 5 så godt som rett på turbinehjulet, (greit nok det). Syl. 1 og 3 kommer skrått og fint ut av hver sin port for så å brekke kraftig inn mot puls nr. 2 (syl nr.2) deretter svinger de seg fra hver sin side inn mot turbinehjulet. :? (they want you to think that anyway). Det samme skjer med syl. nr. 4 og 6 i forhold til syl. nr.5.

Problemet er at gasspulsene kommer selvfølgelig ikke ut av toppen på likt. For eks. hvis man tar det i slowmotion så finner ikke pulsen i fra syl. nr. 1 veien rett ut til turbinhjulet p.g.a. at flow rettingen den har fått i det den kommer in i manifolden gjør at den like lett kan krosse over mot syl. nr. 3 :shock: Dette senker pulshastighet betraktelig, gjelder også for syl. nr. 3 som kan gå mot syl. nr. 1. Det samme skjer med syl. nr. 4 og 6 i forhold til syl. nr.5. (Tenningsrekkefølge kommer selvfølgelig også in i bildet her også).

Dette gjør at som en rien twinturbo løsning så kom laddetrykket alt for seint igang. :cry:

Det er nå jeg tror at gutta på Toyota satte igang å drekke for alvor!!
(what ta do, what ta do). Her kommer både slusa som går mellom syl. nr 3 og 4 in i bildet samt det berømmelig spjeldet i downpipen. (jeg gidder ikke starte å nevne det som er på luft siden engang). Han som fant på dette burde fått seg et kraftig lyskespark. :evil:

Når det gjelder eksos etter turboene så er det bare en ting som gjelder og det er størst mulig kloakk! De som fant på å sette et spjeld som er på 52mm i diameter og ca. 9mm på det tykkeste i flowrettningen i downpipen må jo ha brukt stoff og ennå ha sprøytespissene hengende ut av armen eller ræva. (makan) :evil: :shock:.

Nå er jeg trøtt, kått og med kraftig bakfyll og dårlig ånde. Håper dette har vært til litt hjelp... You had to ask.....

#89836  av @lpher

tacsupra skrev: @lpher: Ang. eksosmanifolden. Fra et flowmessig synspunkt er dette en veldig dårlig løsning. Synd att ikke jeg klarer å legge ved et bilde av hvordan den ser ut, (noe for deg kanskje). :wink: For hver gang en eksosventil åpner seg skytes det en gasspuls ut av den aktuelle eksosporten i toppen din. Den har en stor hastighet, (si ca. 900 kmt). Det er disse gasspulsene som driver turbinedelen av dine turboer rundt. Man ønsker at pulsene som kommer ut av toppen treffer turbinehjulet i turboen med så stor hastighet som mulig, dette for få igang ladetrykket så tidlig som mulig.

Måten man holder gasshastigheten oppe på er å bygge eksosmanifolder som utnytter hastighet best mulig fram til turbinehjulet. dvs at det må være minst mulig krappe bøyer og vikler som pulsene kan treffe fram til turbinehjulet. Det som skjer da er at hastigheten på pulsene faller og motoren vil lade senere. (you with me?)
Yepp...so far so good :D Er ting jeg husker vagt husker fra min første år som bileier det her ja :D
tacsupra skrev: På den originale manifolden så pulser både syl. nr. 2 og 5 så godt som rett på turbinehjulet, (greit nok det). Syl. 1 og 3 kommer skrått og fint ut av hver sin port for så å brekke kraftig inn mot puls nr. 2 (syl nr.2) deretter svinger de seg fra hver sin side inn mot turbinehjulet. :? (they want you to think that anyway). Det samme skjer med syl. nr. 4 og 6 i forhold til syl. nr.5.

Problemet er at gasspulsene kommer selvfølgelig ikke ut av toppen på likt. For eks. hvis man tar det i slowmotion så finner ikke pulsen i fra syl. nr. 1 veien rett ut til turbinhjulet p.g.a. at flow rettingen den har fått i det den kommer in i manifolden gjør at den like lett kan krosse over mot syl. nr. 3 :shock: Dette senker pulshastighet betraktelig, gjelder også for syl. nr. 3 som kan gå mot syl. nr. 1. Det samme skjer med syl. nr. 4 og 6 i forhold til syl. nr.5. (Tenningsrekkefølge kommer selvfølgelig også in i bildet her også).
Notert...
tacsupra skrev: Dette gjør at som en rien twinturbo løsning så kom laddetrykket alt for seint igang. :cry:
Hmm...er littegranne tendenser til turbolag i gitte situasjoner ja...noe som bedrer seg betraktelig når man skifter eksos og fjerner en katalysator eller to...så vidt jeg har forstått :D
tacsupra skrev: Det er nå jeg tror at gutta på Toyota satte igang å drekke for alvor!!
(what ta do, what ta do). Her kommer både slusa som går mellom syl. nr 3 og 4 in i bildet samt det berømmelig spjeldet i downpipen. (jeg gidder ikke starte å nevne det som er på luft siden engang). Han som fant på dette burde fått seg et kraftig lyskespark. :evil:

Hihi :D Nulltoleranse for finurlige tenknikkere mao? :D
tacsupra skrev: Når det gjelder eksos etter turboene så er det bare en ting som gjelder og det er størst mulig kloakk!
Har forstått at det er det eneste som gjelder her ja :D
tacsupra skrev: De som fant på å sette et spjeld som er på 52mm i diameter og ca. 9mm på det tykkeste i flowrettningen i downpipen må jo ha brukt stoff og ennå ha sprøytespissene hengende ut av armen eller ræva. (makan) :evil: :shock:.
LOL :D Hmm...har fatisk ikke hørt om den der før :)
tacsupra skrev: Nå er jeg trøtt, kått og med kraftig bakfyll og dårlig ånde.
Hmm....noen må være det også :D
tacsupra skrev: Håper dette har vært til litt hjelp...
Yepp...takker for fyldig svar :D
tacsupra skrev: You had to ask.....
You know i had too :D

@lpher

#91379  av @lpher

Lovte å gi en kjapp tilbakemelding på hvordan bilen føles etter de små enkle inngrep jeg har ftt utført den siste tiden :)

Original....er bilen grei nok...meget kjapp original-bil er vel ordet :D ...merker bittelittegranne "treighet" når den lader...om havner litt langt ned i turtall fks :)

Original + Blitz NüR Spec eksosanlegg (begge cats tilstede)
Merka faktisk, utrolig nok, littegranne forskjell i responsen bare ved å skifte ut den VELDIG restriktive eksosanlegget som står på originalt :)
(det kan nok ikke avfeies som en ren placebo-effekt heller...da de fleste som har sittet på har bemerket dette :))

Original + Blitz NüR Spec eksosanlegg med cat #2 fjernet...NÅ begynner det å ligne på noe :D Det virker som om #1 kommer online/får (litt) mere trykk..og det tidligere i registeret:) ...og når #2 kommer online...er det bare å holde seg fast! :D For at den får mer trykk den har hatt til vangli...er MEGET vanskelig å bortforklare :D ...og denne lille treigheten som jeg nevnte den har i originalstand er nå selvfølgelig så godt som borte :)

Går å venter på Boostcontroller...så får jeg oppdatere åssen det går når jeg har fått montert den...and i must say...im REALLY looking forward to it! :D

#91909  av @lpher

Da har jeg bestilt følgende:

Blitz SBC Spec S
Greddy BCC

@lpher :D
Som gleder seg til det blir TØRT på veiene!! :D

#92195  av Morten

Bitt av basillen nå skjønner jeg? :mrgreen:

#92197  av @lpher

Morten skrev:Bitt av basillen nå skjønner jeg? :mrgreen:
Vanskelig å benekte det ja :mrgreen:

Bestilte meg foresten en (brukt) original vinge også....for å ha liggende om ånden skulle komme over meg :) Må jo ha litt ekstra marktrykk i de "høyere hastigheter" som jeg jo strengt tatt oppnår hurtigere nå :D

#92206  av _speedy

@lpher skrev:
Morten skrev:Bitt av basillen nå skjønner jeg? :mrgreen:
Vanskelig å benekte det ja :mrgreen:

Bestilte meg foresten en (brukt) original vinge også....for å ha liggende om ånden skulle komme over meg :) Må jo ha litt ekstra marktrykk i de "høyere hastigheter" som jeg jo strengt tatt oppnår hurtigere nå :D
Hah! Der ser du... :wink:

#92209  av @lpher

_speedy skrev: Hah! Der ser du... :wink:
I never said i wouldnt :mrgreen:

#92210  av _speedy

@lpher skrev:
_speedy skrev: Hah! Der ser du... :wink:
I never said i wouldnt :mrgreen:
Bare nesten! :wink:
@lpher skrev:
_speedy skrev:Niiice @lpher! Kun vinge som mangler nå.. :wink:
LOL :D Den som lever får se :D Men...nå som jeg har fått på eksosen...og bittelitegranne trim etterhvert...så er jeg bare en liten senking fra at jeg ikke trenger vingen faktisk :D Har du noen gang sett en helt CLEAN vingeløs senket mkIV Supra med ordentlige felger? :D

@lpher

#92213  av @lpher

_speedy skrev:
Bare nesten! :wink:
Stemmer :D Men nå står jeg fritt til å velge OM og NÅR jeg vil ha den på :D