@lpher: Ang. eksosmanifolden. Fra et flowmessig synspunkt er dette en veldig dårlig løsning. Synd att ikke jeg klarer å legge ved et bilde av hvordan den ser ut, (noe for deg kanskje).

For hver gang en eksosventil åpner seg skytes det en gasspuls ut av den aktuelle eksosporten i toppen din. Den har en stor hastighet, (si ca. 900 kmt). Det er disse gasspulsene som driver turbinedelen av dine turboer rundt. Man ønsker at pulsene som kommer ut av toppen treffer turbinehjulet i turboen med så stor hastighet som mulig, dette for få igang ladetrykket så tidlig som mulig.
Måten man holder gasshastigheten oppe på er å bygge eksosmanifolder som utnytter hastighet best mulig fram til turbinehjulet. dvs at det må være minst mulig krappe bøyer og vikler som pulsene kan treffe fram til turbinehjulet. Det som skjer da er at hastigheten på pulsene faller og motoren vil lade senere. (you with me?)
På den originale manifolden så pulser både syl. nr. 2 og 5 så godt som rett på turbinehjulet, (greit nok det). Syl. 1 og 3 kommer skrått og fint ut av hver sin port for så å brekke kraftig inn mot puls nr. 2 (syl nr.2) deretter svinger de seg fra hver sin side inn mot turbinehjulet.

(they want you to think that anyway). Det samme skjer med syl. nr. 4 og 6 i forhold til syl. nr.5.
Problemet er at gasspulsene kommer selvfølgelig ikke ut av toppen på likt. For eks. hvis man tar det i slowmotion så finner ikke pulsen i fra syl. nr. 1 veien rett ut til turbinhjulet p.g.a. at flow rettingen den har fått i det den kommer in i manifolden gjør at den like lett kan krosse over mot syl. nr. 3

Dette senker pulshastighet betraktelig, gjelder også for syl. nr. 3 som kan gå mot syl. nr. 1. Det samme skjer med syl. nr. 4 og 6 i forhold til syl. nr.5. (Tenningsrekkefølge kommer selvfølgelig også in i bildet her også).
Dette gjør at som en rien twinturbo løsning så kom laddetrykket alt for seint igang.
Det er nå jeg tror at gutta på Toyota satte igang å drekke for alvor!!
(what ta do, what ta do). Her kommer både slusa som går mellom syl. nr 3 og 4 in i bildet samt det berømmelig spjeldet i downpipen. (jeg gidder ikke starte å nevne det som er på luft siden engang). Han som fant på dette burde fått seg et kraftig lyskespark.
Når det gjelder eksos etter turboene så er det bare en ting som gjelder og det er størst mulig kloakk! De som fant på å sette et spjeld som er på 52mm i diameter og ca. 9mm på det tykkeste i flowrettningen i downpipen må jo ha brukt stoff og ennå ha sprøytespissene hengende ut av armen eller ræva. (makan)

.
Nå er jeg trøtt, kått og med kraftig bakfyll og dårlig ånde. Håper dette har vært til litt hjelp... You had to ask.....