TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NÃ¥ er jeg Toyota eier... Celica GT4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#87069  av ST205RR

fin bil,bestandig kult med egene mods så bare kom med bilder...
ellers håper jeg du blir ferdig med alt til ACR :D

#87071  av blixern

ST205RR: ja bilder kommer etterhvert, målet er å bli ferdig med en del til ACR ja..
Ser bilen din titt å ofte også :)
Meget pen den! :)
Er det helt lovlig alle di lysene du har foran? :D
Ser hvertfall ut som du ser godt nok i mørket her oppe!

#87100  av ST205RR

blixern skrev: Er det helt lovlig alle di lysene du har foran? :D

vell.... :oops:

#92280  av blixern

Lenge siden jeg har oppdatert noe her...
Her ingen bilder å vise fram, men i løpet av helga vil jeg tro det vil dukke opp noen!

Det som er gjort til nå er;
- en driv aksel byttet
- gear kasse olje byttet
- montert KN filter kit

kjørt 2 dager.....gøy som vanlig.....

mekka litt :twisted:

- demontert hele fronten inn til motor
- "fikset" katta (katalysatoren)
- sett muligheter for å "vri" komprosor huset til turboen til å peike nedover, konkluderte med at det gikk ikke uten større mods.
- fjernet radiator og vifte til air conditon
- flyttet oljekjøler til gearkasse
- gjort klart for flytting av servo kjøler
- sveisa noen rustfrie 54mm rør sammens med noen 54mm 45 graders bøyer sammen til en "fin konstruksjon".
-flyttet noen "elektriske dippedingser"
-gjort plass til en intercooler med mål på 82x17x8cm

DET SOM GJENSTÃ…R:
-lage fester til IC
-vente på posten får levert silikon slangene som kollevold har sendt meg
-montere alle "nye" konstruksjoner osv.
-montere en del greier som er blitt demontert :shock:
-montere fuel cut defenser
-bytte plugger (ser ut som det blir enkelt med en annen ic)
-justere på turbotrykket

å sist men ikke minst, prøve å ha det litt gøy!!!
:D :D :D :D :D

bilder kommer.... tekst er litt kjedelig egentlig.

#92285  av ST205RR

høres ut som en plan !
ja sleng ut noen bilder :D

#93472  av blixern

bilde
Vedlegg
bilde1.JPG
bilde1.JPG (121.55 kiB) Vist 315 ganger

#93473  av blixern

bilde
Vedlegg
bilde2.JPG
bilde2.JPG (112.79 kiB) Vist 315 ganger

#93474  av blixern

bilde som viser hvor olje kjøler til gearkasse ble flyttet.
Vedlegg
bilde3 oljekjøler.JPG
bilde3 oljekjøler.JPG (181.52 kiB) Vist 293 ganger

#93476  av blixern

Ã¥ enda et til
Vedlegg
bilde4.JPG
bilde4.JPG (123.69 kiB) Vist 300 ganger

#93738  av blixern

vel da er ALT montert av ny IC osv...
får komme med noen "ferdige" bilder og......

Merka litt forskjell på bilen!

Eneste som gjenstår er finjustering av lykter og panser....

Ã¥ lade mer turbotrykk.... :D

#93744  av CelicaTurbo

Ser meget bra ut.. fint at noen går for frontmonterte løsninger også, virker som mange vegrer seg for det pga at det er så trangt der fremme, men umulig er det ikke :)

#93754  av blixern

CelicaTurbo: Takk :) , ser litt bedre ut nå enn på bildene,,, fått litt mer system i rotet :P trangt er det! brukte faktsik ca 2uker på denne operasjonen, (skrudde noen timer på kveldene....)

Var trangt å få igjen panseret, så ble en del justering på rørene osv...
Men som sakt.... ALT går....

Noen som har noen meninger om hvor mye turbotrykk jeg bør kjøre opp på ?

#93757  av CelicaTurbo

Tja, angående trykk så sier jeg meg enig med Kenneth, 1.2 som maks bør fungere bra med en slik kjøler men det er forutsatt at toppakningen og bensinpumpe er i god stand, jeg ville ha satt 1.1 som maks for å ha litt sikkerhetsmargin. Personlig kjører jeg bare på 0.9 bar på min, og det er med en vannkjølt IC fra en Carlos Sainz som burde være ganske effektiv, men grunnen til at jeg begrenser meg såpass er at jeg ikke ønsker å risikere å måtte bytte toppakning i en periode av livet hvor jeg ikke har råd til så alt for mange ekstrautgifter utover det allerede ganske dyre billånet ;) Normalt vil 1.0 bar være ganske trygt på en standard bil med standard IC, men din IC er jo vesentlig bedre så derfor burde 1.2 være ganske trygt (med tanke på tenningsbank osv, ikke med tanke på toppakningen).

#93808  av blixern

Hmm...takker for info..
Motor er tett å fin, å kjører ALLTID på god olje...

Blir vel å legge meg på rundt 1 til 1.1 bar i første omgang....
Neste "større" påkostning på bilen blir jo nye stempelringer og rådelager
og en annen topp-pakning...er bestilt.
Så etter det kan man jo vurdere å booste mer..
å da må man vel vurdere en større turbo å ??
Frister veldig å havne på over 300hk!

Er så ny på toyota at jeg vet ikke så mye...så mye spm blir det jo....

Men er fornøyd så langt, har stilt den på orginalt ladetrykk nå, å selv med dette syns jeg den går mye bedre....

#93820  av CelicaTurbo

større turbo er nok den greieste veien å gå etter at toppen og stempelringene er ordnet ja. Du merker det sikkert nå at motoren mister en del av draget fra 5500o/min og oppover og det vil være enda mer merkbart nå som du har økt trykket (pga at differansen til allt momentet i mellomturtallet blir større). Grunnen til dette er at eksosdelen av turboen (turbinen) er for trang til å være effektiv på turtall og det blir ikke noe bedre når du prøver å hente mer trykk ut av den. Om du ser på trykkmåleren vil du se at trykket trolig faller på slutten av turtallet ditt, og det sammen med økt mottrykk vil begrense den effekten som du kan hente av motoren på turtall. Flere av oss har byttet til ct20b turboen fra 3. generasjonsmotoren. Denne turboen har en enda mindre turbin, men er designet for bedre flow over turbinen samt at aksling og turbinblader er keramiske og dermed lettere i vekt. Dette fører til at turboen spinner opp vesentlig tidligere og fortere enn ct26 turboen, og den gir mindre mottrykk og holder turbotrykket helt ut turtallet. Det er en ganske enkel modifisering siden turboen er bolt on med unntak av en bolt i downpipen som må fjernes, og en brakett som ikke passer 100%. Men, det spørs egentlig hva du totalt er ute etter, denne turboen er allikevel kun en moderat oppgradering som kan få deg rett forbi 300hk om alle andre kriterier er tilstede (som bedre motorstyring). I tillegg liker ikke den keramiske akslingen alt for høyt trykk så du bør ikke bevege deg over 1.2-1.3 med denne turboen. Har du ønske om å hente ut mer effekt enn dette bør du nok vurdere andre turboer som både tillater høyere turbotrykk og enda mindre mottrykk på turtall ;)