TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Valg av clutch...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #94783  av kennethx

JA....da var den tiden kommet igjen....clutchen holder ikke så bra som da den var ny, så det er vel ikke så lenge før jeg må begrense gasspådraget....

For de som ikke vet det, så har jeg kjørt med original trykkplate og zinter lameller. Denne løsningen varte ca ett år, kanskje i underkant av ett år. For de som kjenner meg, så vet de at jeg IKKE er redd for å ta en skikkelig rivstart, eller 2 eller 3 om dagen....så en clutch jeg skal ha må kunne gripe skikkelig bra. Den løsningen jeg har nå klarte ikke slippe 4 hjul på tørr asfalt rett frem, den klarte det knappest på våt asfalt.

SÃ¥ da begynner letingen etter noe nytt, og bedre...

Alternativer:

RPS MAX Clutch - Sprung Hub
Good to 690Nm of torque 43% pressure increase
Pris: $424.79

Ogura Clutch Performance Parts:
Single Plate Clutch System (high utility clutch series)
ORC409D:400ps/540Nm
ORC309D&300D: 300pm/490Nm *tror det er denne som passer*
Pris : $988

Ogura Clutch Performance Parts:
Twin Plate Clutch System
600ps/980Nm Disk Size 200mm
Pris: $1,404

NÃ¥ er det veldig stor prisforskjell mellom RPS og Ogura om du sammeligner single plate clutchene. Er RPS bedre og billigere, eller er det andre faktorer som spiller inn her? Hvor mye Nm den holder er jo en ting, hvor bra den griper en annen?

Må jeg ha twinplate for å få hjulene til å slippe med 4WD uten at clutchen slites ekstra mye som følge av sluring? Jeg snakker RETT frem, tørr asfalt, og gode dekk. Den gamle løsningen min bare sluret ned i turtall mens bilen akselererte intil hjul hastighet og motorturtall matchet og turtallet da steg igjen. (grunnen til at den døde på under ett år)

Hva andre alternativer har jeg?

EDIT:

HKS:
GD Clutch
Litt vanskelig å finne info om denne. takakaira har bare Pro til celica, men dog bare st205, Max er listet til SW20, men ingen til ST185.
På http://www.hks-power.co.jp/ klarer jeg finne en cluthc til ST185, men den er ikke listet som hverken pro eller max. Men dog twinplate og ser ut til å ha veil pris i overkant av 1500$ Jeg har ikke klart å finne noe spec på denne clutchen.
Hvis noen har linker til noe mer HKS clutch info så post i vei...
Sist redigert av kennethx den 18 mar 2005 16:39, redigert 2 ganger totalt.

#94822  av Kjelliken

:? snakk med amund og HKS ellernoe.. er masser av ting og velge i men med din kjøring er vel ett slikt avog på ting likegreit.. kjøp da komplett HKS pakke med lettet svinghjul da tror jeg du har løsningen for deg. :wink:
Og jeg har sett deg kjøre mange ganger hehe :roll:

#94862  av kennethx

Kjelliken skrev::? snakk med amund og HKS ellernoe.. er masser av ting og velge i men med din kjøring er vel ett slikt avog på ting likegreit.. kjøp da komplett HKS pakke med lettet svinghjul da tror jeg du har løsningen for deg. :wink:
Og jeg har sett deg kjøre mange ganger hehe :roll:
Har vurdert det slik at å lette svinghjulet vil gjøre det vanskeligere å oppnå det jeg vil, uten ennå mer trim, hehe. Jeg mener, om jeg letter svinghjulet vil det si at jeg har mindre kinetisk energi klar til å slenge på hjulene i det jeg dropper clutchen. Så da dauer vel heller motoren fram for å sette i gang hjulspinn.

#94917  av Tor

Jeg har 0 peil på dette området ettersom jeg ikke har til vane og teste rivstart osv.. Men hør med Toyparts, fikser ikke han clutsjer?

#94941  av jostein_loenning

Har akkurat montert ein rps max med srung hub i min bil.
Ein fleirplate clutch vil gripa tilnerma likt ein original men holda mykje meir nm. Eit lettare svinghjul vil frigjera mykje av hk slik at du får dei ut på hjula. Raskare aks-dårlegare tomgang/dreimoment på lave turtall. Men rekne ikkje med du prøve ein rivstart på 2500rpm :)

#94945  av kennethx

jostein_loenning skrev:Har akkurat montert ein rps max med srung hub i min bil.
Ein fleirplate clutch vil gripa tilnerma likt ein original men holda mykje meir nm. Eit lettare svinghjul vil frigjera mykje av hk slik at du får dei ut på hjula. Raskare aks-dårlegare tomgang/dreimoment på lave turtall. Men rekne ikkje med du prøve ein rivstart på 2500rpm :)
Hvordan er rps max, har du kjørt den inn og fått testet rivstart? eller gjør du ikke slikt? :roll:

#94997  av jostein_loenning

Har ikkje fått start enno :( Går å vente på nytt turbo kit fra ats,,, så tenke eg der blir rivstart ja :twisted:

#95008  av kennethx

jostein_loenning skrev:Har ikkje fått start enno :( Går å vente på nytt turbo kit fra ats,,, så tenke eg der blir rivstart ja :twisted:
Hadde vært fint å høre resultatene fra noen som virkelig tørr bruke clutchen sin....kjell er jo så forsiktig med HKS clutchen sin..... :twisted:

Men jeg lurer virkelig på om Oruga er så mye bedre enn RPS som prisen tilsier! For det er jo en enorm forkjell i pris, og sånn rent spec messig på papiret så er jo single plate clutchen til RPS heftigere enn Oruga sin singleplate.

Men du mener en twinplate vil gripe som en original?! Er ikke poenget med twinplate at den skal gripe bedre da? hmm....

#95009  av kennethx

oppdaterte første posten litt....

#95013  av jostein_loenning

Ein fleir plate clutch vil halda eit mykje større moment pga eit større areal å virka på. Er ikkje sikker på kva du meine med å gripa, men trur ikkje du får ein fleirplate clutch te å slura av den grunn, berre mykje behagligare å kjøra med. Lika lett pedall som original og tåle eit vilt moment.

#95019  av kennethx

jostein_loenning skrev:Ein fleir plate clutch vil halda eit mykje større moment pga eit større areal å virka på. Er ikkje sikker på kva du meine med å gripa, men trur ikkje du får ein fleirplate clutch te å slura av den grunn, berre mykje behagligare å kjøra med. Lika lett pedall som original og tåle eit vilt moment.
Ok, jeg er bare lei av clutch som slurer når du skal rivstarte :D Sluring = bad.

Har sendt pris forespursel på HKS twinplate nå, den ser jo ganske rå ut.

#95020  av GT_rider

r jo en klar fordel med clutch tilnærmet lik original.. ikke så kjekt å stå i lyskryss med en clutchpedal man så vidt klarer å holde inne..

btw: Ser ikke poenget med alle rivstartene :oops: :roll: