åsså blir det vell mindre slitasje på turboen etter som jeg skjønner...
Slipper å få den plutselige nedbremsineg av turbinen når trykket skal utjevnes... eller noe i den duren...
Men er jo verdt det bare for dump lyden da...

PSSSH!!!
Riseng skrev:dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå utSkal dumpen også lade ut lufta slik at du ikke får maks kraft i det du sliper clurtsjen etter gisskift? Når du har 400 hk på hjulene og du lader 1,5bar i motoren uten å slipe den så får du vanvittig mye krefter på drivverket i det du sliper cludstjen...kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har
Goose skrev:Den skal gjøre så du får maks kraft i det du gir gass igjen =)Riseng skrev:dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå utSkal dumpen også lade ut lufta slik at du ikke får maks kraft i det du sliper clurtsjen etter gisskift? Når du har 400 hk på hjulene og du lader 1,5bar i motoren uten å slipe den så får du vanvittig mye krefter på drivverket i det du sliper cludstjen...kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har
Rett emg om jeg tar feil
maxgets skrev:yes sant dette maxgets sier:)Goose skrev:Den skal gjøre så du får maks kraft i det du gir gass igjen =)Riseng skrev:dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå utSkal dumpen også lade ut lufta slik at du ikke får maks kraft i det du sliper clurtsjen etter gisskift? Når du har 400 hk på hjulene og du lader 1,5bar i motoren uten å slipe den så får du vanvittig mye krefter på drivverket i det du sliper cludstjen...kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har
Rett emg om jeg tar feil
Poenget er att turboen ikke skal slutte og spinne når du girer/går av gassen. sånn att den mater på med full fart nesten med en gang i steden for att den skal stoppe av lufta som "slår" tilbake i turboen og må starte fra lav fart.
Hva som er best blir vel aldri folk enige om =)
men mange som mener turboen holder lenger med dump. (ikke det att jeg har sett noe konktret på att den korter levetiden uten dump... men, det folk sier:))
tacsupra skrev:I dette tilfellet er det lurt å bruke en dumpventil som man kan føre overskudds trykket tilbake i systemet (etter luftmengde måleren men føre turboen), da vil den få den korrekte blandeforhold i motoren til en hver tid men desverre for lydgutta ingen lyd...Sånn som Supra MKIV har originalt detta![]()
sindrejl skrev:Og de fleste andre turbobiler og =)tacsupra skrev:I dette tilfellet er det lurt å bruke en dumpventil som man kan føre overskudds trykket tilbake i systemet (etter luftmengde måleren men føre turboen), da vil den få den korrekte blandeforhold i motoren til en hver tid men desverre for lydgutta ingen lyd...Sånn som Supra MKIV har originalt detta![]()
mest effektiv, ingen lyd