TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • dump - skal skal ikke???

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

 #95539  av Zepticon
 
Dum er jo digg da.... GENIAL lyd....
åsså blir det vell mindre slitasje på turboen etter som jeg skjønner...
Slipper å få den plutselige nedbremsineg av turbinen når trykket skal utjevnes... eller noe i den duren...

Men er jo verdt det bare for dump lyden da... 8)

PSSSH!!!

 #95541  av pmg
 
er artig lyd nå også og det sitter ikke dump der...

 #95546  av @lpher
 
Om det er kun for lyden sin del....så kommer du fort til å bli lei... :D

 #95551  av Skylar
 
Du sparer turboen din sies det. men kjøp det for all del ikkje for lyden sin del

 #95599  av Riseng
 
dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå ut :lol: kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har ;)

 #95608  av Goose
 
Riseng skrev:dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå ut :lol: kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har ;)
Skal dumpen også lade ut lufta slik at du ikke får maks kraft i det du sliper clurtsjen etter gisskift? Når du har 400 hk på hjulene og du lader 1,5bar i motoren uten å slipe den så får du vanvittig mye krefter på drivverket i det du sliper cludstjen...
Rett emg om jeg tar feil :roll:

 #95652  av maxgets
 
Goose skrev:
Riseng skrev:dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå ut :lol: kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har ;)
Skal dumpen også lade ut lufta slik at du ikke får maks kraft i det du sliper clurtsjen etter gisskift? Når du har 400 hk på hjulene og du lader 1,5bar i motoren uten å slipe den så får du vanvittig mye krefter på drivverket i det du sliper cludstjen...
Rett emg om jeg tar feil :roll:
Den skal gjøre så du får maks kraft i det du gir gass igjen =)
Poenget er att turboen ikke skal slutte og spinne når du girer/går av gassen. sånn att den mater på med full fart nesten med en gang i steden for att den skal stoppe av lufta som "slår" tilbake i turboen og må starte fra lav fart.

Hva som er best blir vel aldri folk enige om =)
men mange som mener turboen holder lenger med dump. (ikke det att jeg har sett noe konktret på att den korter levetiden uten dump... men, det folk sier:))

 #95666  av Gjertsen
 
maxgets skrev:
Goose skrev:
Riseng skrev:dumpen er jo der for å lette turboens arbeid når du slepper gassen. har du ikke dump, blir turboen bremsa ned av lufta den har spola opp og slites fortere enn om du hadde brukt dump. skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha det, det er dumpen som høres rå ut :lol: kommer selvfølgelig ann på hvordan dump du har ;)
Skal dumpen også lade ut lufta slik at du ikke får maks kraft i det du sliper clurtsjen etter gisskift? Når du har 400 hk på hjulene og du lader 1,5bar i motoren uten å slipe den så får du vanvittig mye krefter på drivverket i det du sliper cludstjen...
Rett emg om jeg tar feil :roll:
Den skal gjøre så du får maks kraft i det du gir gass igjen =)
Poenget er att turboen ikke skal slutte og spinne når du girer/går av gassen. sånn att den mater på med full fart nesten med en gang i steden for att den skal stoppe av lufta som "slår" tilbake i turboen og må starte fra lav fart.

Hva som er best blir vel aldri folk enige om =)
men mange som mener turboen holder lenger med dump. (ikke det att jeg har sett noe konktret på att den korter levetiden uten dump... men, det folk sier:))
yes sant dette maxgets sier:)
at den selv lager "pssssh" lyden uten dump er vel pga den får for mye trykk og da blir noe av det slippet ut.
en Dumpventil er en god invistering i mitt syn:)

 #95670  av tacsupra
 
Dump er helt klart en god ting, men hvilken type skal du velge?

Grunnen til å bruke dumpventil er at når du slipper gassen så stenger du gass spjeldet som står i innsuget med følgende resultat, luft som er på vei mot innsuget blir stengt av og slår så tilbake mot turboen som bremses av retur luften, Jeg har sett flere turbineaksler som har knekt i to etter at folk har hatt over 2kg i ladetrykk og så sluppet gassen.

Så det man vil er å sluse vekk retur trykket. Dette oppnår man ved å bruke en dumpventil. Problemet nå er at nå må du vite om du har en luftmengdemåler eller en mapsensor på motoren din.

Luftmengdemåleren og mapsensoren måler luft/fuel mengden som kommer inn i motoren din.

Har du luftmengdemåler så står den gjerne etter luftfilteret og føre turboen. (NÅ BLIR DET VIKTIG OG TENKE EFFEKT KONTRA LYD), hvis du bruker en dumpventil som slipper overskudds trykket ut i friluft når du slipper gassen så blir luft/fuel mengden som luftmengdemåleren målte feil. Resultatet er at du gir motoren mindre luft og mere fuel som igjen gir en motor som går feit og samtidig blir litt slappere. (DETTE ER EFFEKT TAP). Skal man ha en turbomotor som yter maksimalt så bør tempen på motoren ligge på rundt 900-960 grader. pøser man på med fuel detter tempen raskt og motoren mister snerten som du egentlig vil beholde.
Ingen poeng i at den skal plystre hvis den går som en dass!! :wink:

I dette tilfellet er det lurt å bruke en dumpventil som man kan føre overskudds trykket tilbake i systemet (etter luftmengde måleren men føre turboen), da vil den få den korrekte blandeforhold i motoren til en hver tid men desverre for lydgutta ingen lyd... :(

Har du mapsensor så står den plassert i innsuget og da måler den alltid korrekt luft/fuel mengde slik at blandeforholdet forblir optimalt. Her kan du putte på den det største hornet du gidder. :roll:

Kjøp noe med kvalitet og som kan justeres. Jeg har sett folk med biler som har godt dårlig p.g.a. at dumpen har startet å lekke ut trykk føre det ønskede ladetrykket er på topp. :oops:

 #95697  av pmg
 
hvilken dump anbefales... lader 1.4bar (560hk på hjulene)

har en turbosmart med dobelt horn liggende.. men har lyst på en HKS dump noen som vil bytte?

 #95726  av sindrejl
 
tacsupra skrev:I dette tilfellet er det lurt å bruke en dumpventil som man kan føre overskudds trykket tilbake i systemet (etter luftmengde måleren men føre turboen), da vil den få den korrekte blandeforhold i motoren til en hver tid men desverre for lydgutta ingen lyd... :(
SÃ¥nn som Supra MKIV har originalt detta :) mest effektiv, ingen lyd

 #95731  av maxgets
 
sindrejl skrev:
tacsupra skrev:I dette tilfellet er det lurt å bruke en dumpventil som man kan føre overskudds trykket tilbake i systemet (etter luftmengde måleren men føre turboen), da vil den få den korrekte blandeforhold i motoren til en hver tid men desverre for lydgutta ingen lyd... :(
SÃ¥nn som Supra MKIV har originalt detta :) mest effektiv, ingen lyd
Og de fleste andre turbobiler og =)

 #95740  av @lpher
 
Har sjekka opp litt (da dette ikke har vært ett prioritert emne inntil nå :D)...og det ser ut til at den generelle oppfatninga er at den originale gjør jobben mer enn godt nok...så lenge man kjører de originale turbo'ene... :)

En annen ting er at Euro/US-spec Supra's (JDM benytter MAP) benytter MAF sensor...og det er derfor, som det blir nevnt tidligere i denne tråden, "ikke helt optimalt" å benytte BOV/dump uten å gjøre endringer på denne også :)

Mange tilfeller av kaldstartproblemer, og ujevn gange, ser det ut til å være iforbindelse med ettermontert-BOV også...dont ask me why :)

 #95741  av pmg
 
Sensoren på min sitter i allefall på innsuget så for min del så tror jeg ikke det spiller noen rolle....