TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3sge->3sgte - elektrisk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #96494  av EilertseN

Da er jeg så smått begynt å leite etter en 3gen. 3sgte som skal byttes ut med min GTi. Jeg er klar over alt arbeid med selve motorbytte og hva som må gjøres. Men med tanke på det eletriske anlegget,ledningsnett osv.. Hva eksakt er det man må modde her?mye arbeid?er bra sikker på at noen vet dette ;)

#96497  av Raze_r

den motoren du skal bytte ut med gti`n.... er det den originale mr2 turbo motoren?
hvis det er det,hva skal du gjøre m registrering osv... eller skal du bare la det være å kjøre med den motoren uten registrering å sånn?
har tenkt på dette selv... men er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det... :wink:

#96502  av EilertseN

ja jeg blir ikke å registrere bilen med den motoren. Og ja det er en orginal mr2 turbo motor på 245hk.Jeg har kontakter når det gjelder eu kontroll,det er ikke noe prob. Blir bare å holde meg unna biltilsynet ;)

#96505  av teknikeren

Høres lekkert ut det, men pass deg i trafikken så du ikke havner i ei stygg ulykke med påfølgende eterforskning :!: *grøsser ved tanken*

#96510  av Raze_r

hmm... har ikke noen kontakter der jeg da men, kanskje d går alikevell?
245 hk... åååå det lyder perfekt... har SÅÅÅ lyst på d j å :cry:

#96527  av EilertseN

jepp det blir rått,har ikke tenkt å holde meg til 245hk heller da ;) men er det ingen veteraner her inne som kan fortelle meg dette ?

#96533  av mralp

Dette ender jo aldri... :roll:

A]
1. Les EU-kontroll skjemaet
2. Tenk

Bingo! Den var ikke så vanskelig, eller?

B]
Les forsikringspapirene dine.

Hint: Du kan få avkortet utbetaling om du smeller i en elg 10 over i 50 sonen. Så hvor leder dette…? At du ikke får utbetalt ei krone for det står 195/14/60 i vognkortet ditt og du kjører med 16tommere? Kan det være tiden bilen din brukte på å nå 60km/t? Eller kan det være noe helt annet, som for eksempel brudd på v... .... loven?

Søk litt kunnskap og slutt å innbille dere ting hele tiden.

Mvh en som har kjørt "modifiserte" biler i 12 år, og på ingen måte uten hendelser.
 #96535  av mr.two

EilertseN skrev:Da er jeg så smått begynt å leite etter en 3gen. 3sgte som skal byttes ut med min GTi. Jeg er klar over alt arbeid med selve motorbytte og hva som må gjøres. Men med tanke på det eletriske anlegget,ledningsnett osv.. Hva eksakt er det man må modde her?mye arbeid?er bra sikker på at noen vet dette ;)
Det jeg husker fra når Markus gjorde det elektriske med min var å bytte en kontakt fra turbobilledningsnettet til gtibilledningsnettet for at den skulle passe i turbomotorledningsnettet...heh, litt vanskelig forklart men...Og så er det en ledning som må trekkes fra ECU og opp til sikringsboksen. Så må det lages en " jumper " eller hva de nå kaller det i sikringsboksen for å gi strøm til dyser osv. Også et par andre ledninger som må moddes eller byttes plass på. Mener også at det var 2-3 ledninger ved ECU som måtte moddes.

Er mye hjelp å hente på denne siden, wire diagrams og tekniske tips ved motorbytte ; http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm

#96540  av GT_rider

mralp skrev:Dette ender jo aldri... :roll:

A]
2. Tenk

B]

Hint: Du kan få avkortet utbetaling om du smeller i en elg 10 over i 50 sonen. Så hvor leder dette…? At du ikke får utbetalt ei krone for det står 195/14/60 i vognkortet ditt og du kjører med 16tommere? Kan det være tiden bilen din brukte på å nå 60km/t? Eller kan det være noe helt annet, som for eksempel brudd på v... .... loven?

Mvh en som har kjørt "modifiserte" biler i 12 år, og på ingen måte uten hendelser.
ja er ikke nødvendigvis så smart å kjøre rundt i en ikke godkjent bil viss noe skulle skje. Vet om nok av tilfeller der det har skjært seg for å si det sånn.
Men..jeg driter i det..får være opp til hver og en å ta den risikoen.

#96544  av EilertseN

A]
2. Tenk

B]

Hint: Du kan få avkortet utbetaling om du smeller i en elg 10 over i 50 sonen. Så hvor leder dette…? At du ikke får utbetalt ei krone for det står 195/14/60 i vognkortet ditt og du kjører med 16tommere? Kan det være
tiden bilen din brukte på å nå 60km/t? Eller kan det være noe helt annet, som for eksempel brudd på v... .... loven?

Hva faen prater du om ?? trur du jeg ikke er klar over hva som skjer viss jeg skulle komme utfor en ulykke,dette er no noe man tar risken før.er ikke helt sikkert på hva du vil fram til,les spørsmålet mitt.. har du ikke noe vettig og komme med så la vær å poste

#96549  av Master

A]
2. Tenk

B]

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her, men kan si det sånn at dersom du kjører på en elg så blir det vel neppe noen etterforskning av hvorvidt bilen er trimmet. Dette vet jeg fordi jeg og en kompis kjørte på en elg nå for et par mnd siden. Politiet spurte knapt etter navna våre. MEN jeg har en kompis som kjørte med en standard Primera STCC og var uheldig og havna på taket. Bilen ble beslaglagt for undersøkelse. Han fikk ikke lov å gå inn i bilen for å hente husnøklene sine engang med fare for at han skulle tukle med noe.

Så mitt råd til dere som vil ha MR2 turbo: Selg bilen din og importer en original turbo så slipper du dette styret med å hele tiden være redd for biltilsynet, eu-kontroll, tap av rett til forsikringspenger ved uhell.

Evt få bilen bygget lovlig om til turbo.

Men for all del, det er jo opp til hverenkelt å ta risken. 8) Men bare tenk grundig igjennom det først... (jeg vurderte å bygge om ei stund...)

#96557  av FireWalk

Glad jeg har lovlig MR2 Turbo. Husker jeg var inne på tanken om å bytte motor med min forige GTI.. Glad jeg ikke gjorde det.. Problemet er jo at om man havner i en ulykke og det blir etterforsket så får man ikke igjen en krone på forsikringen.. en annen ting er at man sannsyneligvis vil bli annmeldt.. og om det er en virkelig stygg ulykke der liv går tapt, så får man nok fengsel + et sabla erstattnings søksmål mot seg... så det er en stor risiko å ta... derfor jeg ikke turte med min forige.. man vet jo aldri hva som kan skje... selv om man aldri har planer om å krasje så kan uhellet fort være ute.. :shock:

får håpe det går bra denne gangen da iallefal! utrolig surt når noe først skjer..

går det ikke ann å stille ned trykket til et minimum da og så regge den om? så blir det ikke fult så gale? også stille det opp etterpå?

#96581  av sw20

det er ikkje så lenge siden en volvo 740 kresja litt bortom her e bor...

slo faktisk av heile venstre ramme vange så panseret motoren og understellet låg stødd runt om etter møtet med en golf og en bmw....

var en av dei første som kom til stedet på vei hjem... og det var jo ikkje vanskelig å se at den var trimma når det låg en turbo her og en dump der... intercooleren låg borte med bmwen å slang sammen med noen slanger......

panseret tok det faktisk litt tid før e fikk lokalisert...

men uanz.... bilen blei taua ned på biltilsynet så e tenkte for me sjøl at no slite an....

men det eineste som skjedde var att han må ta oppigjen lappen når han får lov....

tror ikkje dei på biltilsyna rundt e heilt uten følelsa rundt om....
sålenge man bruker ting som passer i bilen og ikkje bygger noe heilt sjukt så tror e det blir sett litt mellom øyna....

hadde jo sjøl en jetta som e hadde 1,8gti i istede for 1,6cl.....

han som kjøpte bilen va jo såklart klar over det.. men kjøpte bilen uanz...

tok ikkje meir en 3 mnd før an knuste bilen... men det sjedde ingen ting...

en anna venn av meg bytta kompressoren på en g60 over til turbo.. sjedde ingen ting med han heller da det smalt....

heller ikkje med en som e veit om som hadde cosvort motor i en gammel sierra????

så e veit ikke e det kan jo vere at alle desse har hatt flaks.. men tviler...

så e må si at vist e kjøpe den motoren e har på handa så e e ikkje så redd for å kjøre med den.....

#96595  av CelicaTurbo

en ting som kanskje folk ikke er klar over; de aller fleste er pliktet til å betale avgift for økt effekt til tollvesenet når dem trimmer sin bil, det er greit, men, om man så selger bilen og den nye eieren blir "busted" for trimming så vil tollvesenet kreve sine avgifter fra den personen som eide bilen på det tidspunktet hvor trimmingen ble gjennomført, og ikke nødvendighvis fra den personen som eier bilen for øyeblikket. Hvordan dem i praksis vil gjennomføre noe slikt vet jeg ikke, siden det trossalt kan være vanskelig å bevise hvem som har gjennomført trimmingen, men det er slik forskriftene krever at tollvesenet skal forholde seg til slike tilfeller. Så, selger dere en trimmet bil så sørg for at effekten ikke er nevneverdig høyere enn standard når nye eier mottar bilen ihvertfall.

#96599  av FireWalk

hva skjer om en blir stoppet i teknisk kontroll dA?... sliter man ikke litt VELDIG da?