TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinterprosjekt 2...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#94218  av erling

Flott arbeid der Christian, ser veldig bra ut. Greit å få bort den malplasserte sigarettenneren også, rent og pent. :)

Tøft med shiftlight bak speedoglasset. :wink:

#94256  av Christian

De er ikke shiftlight, men varsel om defa alarmen, at ic pumpa og vifter o.l har stoppet. :)

#96642  av Christian

Da er alt ferdig innvendig, stereoen er fininnstillt og alt var topp....var :evil:

Skulle endelig fikse den lille oljelekkasjen som var fra bunnpanna. Gikk på og fikk denne greit av. Kjente litt på olja som virka helt ok, selv om jeg syntes det var noen partikler der. Helte så det lille som var igjen i sumpen ut i en oppsamler vi har stående.

"Klunk"

Hva f var det? Kikka oppi og dro opp ett lite stålrør....lurte en stund på hva det kunne. Så slo det meg....Underspylingsdysene :shock: Skrudde så av resten av bunnen og kunne konstantere at spyledysa til sylinder 4 var knekt. :shock: Helt jælva supert!

Gud veit når den knakk, men den var hel og ny når jeg satte motoren sammen i fjor. Har også vært oppe i 1,4kg ladetrykk, men det har bare vært enkelte drag nå og da, ikke kontinuerlig hardkjør.
Veiv/råder/stempler og sylinderne ser bra ut, men det er jo begrensa hva men ser under der. Får håpe alt er ok.

Det positive er jo heldigvis at jeg merka det nå, bremsinga nærmer seg og det hadde jo vært helt typisk om denne motoren også kreperte på rullene :roll:

#96645  av CelicaTurbo

jøss, får håpe du har vært heldig der men lurer nå på hvordan den knakk da?

#96648  av Christian

Det er det en annen som lurer på også, fatter ikke hvordan det har skjedd. Kjøpte alle nye fordi jeg knakk en av de orginale. Var tydeligvis bortkasta :roll:

#96662  av CelicaTurbo

ingen sjangs for at noe kan ha støtt borti dem?

#96718  av Christian

Det må jo i såfall være veiva.....nei, jeg veit ikke. Mulig at det bare var materialsvakhet.
Skal bort en tur nå og sette inn en av de brukte jeg har liggende, så ser jeg kanskje hva som har skjedd.

#96747  av Christian

Hmm...fant selfølgelig bare igjen dysene ifra 2gen og de ser ikke like ut. Utblåsningen er mindre i diameter og koningen er mindre på 2gen :? Akkurat koningen spiller nok ingen rolle siden blokka ikke er konet på noe vis, tyder vel på at de også brukes på en annen motormodell...?

Den som hadde knekt hadde også defekt kuleventil som ikke lukket gjennomstrømningen. Skjønner egentlig ikke hvorfor den løsningen er brukt, hadde det ikke vært like greit å ha full gjenomstrømning?

Uansett, enten er det materialsvikt, eller så har jeg ikke montert den riktig, noe som er ganske utrolig med tanke på at den kun passer inn på en spesiell måte. Tilførselen og festeskruen danner 2 faste maskinerte punkter.

#96757  av CelicaTurbo

jeg kjenner ikke til detaljene rundt hvordan de spylerne fungerer så jeg kan ikke si hva som har skjedd ihvertfall :roll:

#97704  av Morten

Dobbelsjekke klaringen til stemplene? Mener å huske dette var en ting som dukket opp på SCC-bilen (men som de fant ut ved dobbelsjekk når motoren ble skrudd sammen...)

#97711  av GT4 CS

Satte du inn skruene med loc tite? Dumt spm kansje,men det kan jo være tilfelle at skruen har skrudd seg ut. Vet iallefall at skruene til en cosworthmotor jeg demonterte satt noe så utrolig. Bare en fordel det :wink:

#97840  av Christian

Alt satt med lock-tite, selve kuleventilen satt igjen i blokka, var kun røret som var knekt.

Kommer nye om ett par dager :)

#97841  av Christian

Morten skrev:Dobbelsjekke klaringen til stemplene? Mener å huske dette var en ting som dukket opp på SCC-bilen (men som de fant ut ved dobbelsjekk når motoren ble skrudd sammen...)
Klaringen virka helt ok synes jeg.
Arne og jeg begynner å lure på om det var sylinderservice som satte de inn da de monterte resten av blokka, mulig de har vært litt harde men den...? Nye kommer snart, så det blir nok en ordning.

#108391  av Christian

Vel....ting tar jo som kjent tid :lol:
Har montert sammen igjen bilen nå og krøvekjørt den en liten tur, alt virker ok.

Sliter litt med økonomien for tiden, siden jeg har endevendt hele tomta med graver for å fikse vannproblematikken ved muren, jobber med å ta igjen ett bad i 2etg, samt inngangspartiet i kjelleren. I tillegg skal hele huset etterisoleres med styrofoam markplater og veggene må males. På toppen av det må jeg hjelpe foreldra mine med elektroinstallasjonen i deres nye hus :roll:

Finnes det noen ok måte å få flere timer ut av døgnet på? :lol:

Uansett, skal på flyplassen med Arne i kveld og leke litt (Hvor blir du av!?), håper alt er i orden med bilen nå!
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27