TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NÃ¥ er jeg Toyota eier... Celica GT4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#93829  av GT_rider

Den ene modifiseringen fører veldig ofte med seg den andre, og slik fortsetter det.. Også kalt dominoeffekt :wink:

#93831  av GT4 CS

Ser meget bra ut det her, spandere på deg ny motor styring sammen med ny turbo og da :D For orginalt er jo disse bilen litt snillt satt opp fra fabrikken med tanke på tenningskurver osv. Vet 2fastgt4 kjører med en stage3 ct26 turbo, og det ser da ut til at den virker for bilen hans drar meget bra :) Og da er jo alt bolt on og ser også orginalt ut, men nå har du jo en front ic som til og med den skarpeste kniven i skuffen på biltilsynet ser ikke er orginalt (ikke kritikk av ditt arbeid for det var kjempebra :D )
Mener den var god for 360hk+ den stage 3 turboen, men 2fastgt4 kan nokk svare på dette.
Dumt det ikke lar seg gjøre snu kompressorhuset, hadde spart deg for mye tilpassing det, hva er det egentlig som er grunnen til at du må modde så mye?
Og supert du legger ut bilder, det får man aldri nokk av, kjekt og se på og til hjelp for andre som går med slike tanker :D
Spanderer du på deg 3" eksos hele veien så vil du og merke stor forskjell, selv om bare det og fjerne cat på bilen gjør nytta si det, får fult ladetrykk fra 2500 og har den til rett over 6000 nå.
MÃ¥tte du fjerne ac systemet ditt helt?

#93844  av CelicaTurbo

angående det å snu kompressoren så skal nå det være fullt mulig på disse bilene. Dvs, jeg har ikke gjort det selv men har nå sett flere tilfeller i utlandet hvor dette er gjort i forbindelse med montering av frontmontert IC. Selve turboen i seg selv skal være veldig enkel å snu (når den ikke er montert), men det er jo mulig at det kreves noen modifikasjoner på wastegatestag eller kjøleslanger?

#93924  av blixern

Heisann!
Takk for all svar! Hyggelig med tilbakemeldinger!, skal prøve å svare så godt jeg kan på det i morgen...

nå har jeg bare ett problem....

NOEN SOM SELGER EN TURBO ???

Trenger en fort!!
Fra standard CT26 til oppgradering, alt er av intresse.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaa turboen min spytta litt olje å en lyd (brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lyd ved turbolading) ..... har ikke fått skrudd opp å sjekka men regner med det er turboen.... Så turbo må handles i dag, gjerne nå :P
hehe....

Vel , vis noen vet av eller har en turbo som er THIGT og FIN så gjerne ring meg på : 93214225 !

Flir gjerne vis dere vil, jeg gjør det jeg og! :D

#93958  av jostein_loenning

Hei drive akkurat på med samme opplegget.Hadde eit solid turboras på min originale ct26 sist torsdag.Har per idag bestilt meg ny turbo frå ats racing i usa.Det er ein TD06SH med 38mm ekstern wastegate.Har merka att med fult 3" eksos klarar ikkje wastegaten til ct26 å holda trykket under 1,2 barg med full rulle(7200rpm) Sansynlig vis detta som har drept turboen min.Har også kjøpt med ein cossie inertcooler(ja veit da e som å banna i kjørkjo) men den passe brillefint i grillen min :D
Skal komma med bilder når turboen er komt

#93989  av CelicaTurbo

Hm, kjekt tidspunkt å havarere en turbo på, men, når det først har skjedd er det nok best å bruke pengene på en oppgradert sak av et slag :)

#95525  av blixern

Tusen takk for svar å all reply, fikk tak i turbo.... men økonomi strak ikke til.... det som skjer nå er :
- avkskilting av bil....

Vente på ny turbo en gang i framtiden....
eventuelt salg av bilen.... Inspirasjon er ikke helt i mål.

Så vis noen er intrisert så selges bilen , bud kan gies på tlf nr 93214225 ...

Kommer meg ikke så mye på nett for tiden...

auuuuuuuuuuuuuuuuch....

Faen for ett bra forum dette er....takker igjen for alle tips å råd...

#95530  av tojo

Avskilting av bilen :cry: er det kun grunnet turbomangel? så kan nok det fixes for en billig penge!
Du vet at du har møteplikt på ACR til sommeren???
Triste greier om du må la bilen stå. :cry: :cry: :cry:

#97389  av blixern

I natt ble det liv i Celicaen igjen....
ca kl 1 starta den opp, å alt var tettere enn før.....helt til det kom olje ut fra toppdekslet, på baksiden....så tror topp dekselpakningen har vridd seg når jeg monterte det, er jævli trangt der...

Bilen gikk ikke helt rent, lurer på om det har noe med spjeldhus sensoren ? Tenkte jo selfølgelig ikke på å merke av hvor den stod, så måtte jo bare prøve å huske å sette den på feelingen.... Noen som vet noe om dette?? åssen man får det justert riktig..?

Gleder meg til å få den ut på veien igjen... Tror det blir å sparke unna nå. :twisted:

Felger ... Noen som har å selge ? Helst med greie sommer dekk....

*trøtt*

p.s , ble ikke noe oppgradert turbo, men det kommer , April mnd så ankommer ny turbomanifold + downpipe og etter det så blir det turbo
som går i stil.....man har ikke råd til alt på en gang desverre :?

#97398  av CelicaTurbo

med spjeldhussensoren så tenker du trottlesensoren da, ikke sant? Den er ihvertfall meget følsom for korrekt instilling så det kan gjerne stemme at den skaper problemer ved tomgang. Via linksiden på http://www.ts-ogn.no ( ;) ) så fant jeg denne linken:

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... anical.htm

Det er online versjon av Toyota verkstedsmanualen for MR2 mk2, og i den finner du prosedyren for å justere TPS korrekt. Det inkluderer bruk av følerblader på 0.5-0.8mm mener jeg, og litt tålmodighet.

edit: se under EFI-system - Air Induction System.. der finner du det.

#97598  av blixern

Takk CelicaTurbo! :D
Fikk alt justert i går kveld å kjørte noen mil... Alt fungere greit nå.
Den manualen fra nette var til GOD hjelp.

Eneste man var litt plaget med at en turbo slange hoppet av en gang, så får sette på en ekstra slangeklemme..

Å en annen ting.... Jeg har desverre ennå ikke fortstått åssen jeg kobler ut den "T-VSV" ? (tror det var det den het...hehe)
Har så lyst å få kobla på den bleed ventilen å slik at det blir lettere å justere turbotrykk...

#97604  av tojo

:D Kjekt at bilen fungerer igjen :D Mener å ha lest at du skulle selge bilen :? kan det stemme?(la oss håpe det ikke gjør det) Men nå som alt fungerer selger du vel ikke god bilen.
OFFTOPIC! Du vet du har møteplikt på ACR. :wink:

#97617  av CelicaTurbo

søk litt på t-vsv på forumet, det er diskutert plenty av ganger tidligere med bildevedlegg som forklarer det ganske enkelt. ;)

#97756  av blixern

tojo: Stiller ved siden av deg på ACR jeg :D
Vel bilen er til salgs, men da til rett pris... å selges den så blir det jo en anna toyota.

CelicaTurbo :takker IGJEN for svar....skal prøve å søke litt mer på forumet..

Har kjørt en del i dag å bilen funker fortsatt bra,,, mye vibrering når jeg bremser ned, tenker at det er hjulene eller bremser foran som er i ubalanse. Er det kun jeg som bruker ca 1.5 l på mila ??? :D

Men fylla nå...... :twisted: :P :D :D

#97769  av GT_rider

Angående vibrasjonene så tipper jeg du har fått kast i skivene. Ikke noe dramatisk det. Bare å få derid av dem ett par 100deler, kanskje en 10er viss det er svært ille.