TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye Byråkratisk regler ang bil

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #320179  av tojo

Mye fornuftig snakk her nå,er helt enig med dere :D
Føler meg faktisk også sikrere med RHD av samme grunnene som Sindrejl nevnte.
 #320202  av hmsilset

Fælt så mange som bruker navnet mitt her da :D Skal høre på dere jeg.Er tross alt ikke bare bilen det kommer an på, men sjåføren.Dere som kjenner meg litt tror jeg vet at jeg bare har meninger, og sier ikke at sånn må det være.Som eks dørvakt er jeg vant til å lytte, og helst være enig :wink:
 #320207  av ke25-toyoglide

mr2storbrua skrev:Nå er det jo faktisk slik at det er en prøveordning på 2 år i Norge i dag. Blir du tatt de første 2 åra etter du har tatt lappen for å kjøre så fort at du mister den, må du ta den om igjen uansett. Dersom du er ferdig med prøveordninga får du den igjen dersom du mister den for mindre enn 6 mnd.

Når det gjelder å få ned råkjøringa her i Norge, så tviler jeg på at det hjelper å innføre noe som helst som gjelder kun de 2 første åra. De som råkjører trenger som regel enda flere år før de begynner å roe seg, så etter min mening burde det heller blitt bygd flere baner, slik at de fikk kjørt fra seg der, og også slik at de kan skjønne hvor lett det er å miste kontrollen på en bil. Jeg syns at det å forby alt som kan være farlig er feil vei å gå, det er mye bedre å heller gjøre det som er farlig sikrere, slik at folk slipper å bryte loven og dermed gjøre det enda farligere igjen.

Men dette ble vel litt off-topic...
Ja eg er enna ikkje ferdig med råkjøringen, men ser litt mer konsekvenser og har værrt ute en vinternatt før.
Det med banekjøring er eg for, men det ensete det hjelper på er å lære å kontrollere.
De som eg har sett som kjører på bane, kjører galmann av banen og. Til og med martin schanche og mange andre som har det som levebrød, mister lappen for råkjøring. til og med på transportetappene i løp. :shock:
Men flott for å lære å beherske bilen. :D
Kan godt utvide til 5 år, men hovedpoenget med å ha ekstra straff for unge, er at de skal lære å kjøre bil før de råkjører. Kan godt si det slik at uansett kor gammel du er når du får lappen så er de første 3-5 årene opplæring.
Her er det heller ikkje snakk om å forby, men påby. (nesten like gale.) Påby hast. begr. og alkolås. f.eks.
 #320209  av ke25-toyoglide

Til Stiansen : då er det vel greit å montere hast. begrenser og alkolås :?:
Men det er ikkje bare farten som er problemet, men og kreftene.
Er ikkje lenge siden det var en som skulle tøffe seg i en nissan som kjørte ned et par stykker, og farten var langt under 100. sto i ro på bensinstasjon og skulle tøffe seg med 3-400hk og behersket det ikkje.
Og den 2 årsprøveperioden er nesten uten konsekvenser. gjelder kun de som ligger mellom (f.eks. i 80sone) : 365 og 44 over ca. Og ja det er selvfølgelig ikkje alle som råkjører, og det kommer ann på bilen og slike ting, derfor viktig at dette ikkje er en straff for alle men bare for de som fortjener det.
Er det straff å blåse i en alkolås for en som ikkje drikker og kjører bil. :?:
Er det straff med begrensing på 110 for en som ikkje kjører for fort :?:
Kostnaden kunne f.eks. værrt gratis utstyr, men må betale for montering selv, og får då billigere forsikring.
Vinn-vinn. Slik eg ser på PKK. Kan være irriterende ting de henger seg opp i og passer alltid like dårlig, men takk for at det er litt kontroll på de bilene som eg møter i 80 sonen. Forskjellen kan være om eg møter de eller treffer de.
 #320310  av sindrejl

ke25-toyoglide skrev:Til Stiansen : då er det vel greit å montere hast. begrenser og alkolås :?:
Men det er ikkje bare farten som er problemet, men og kreftene.
Er ikkje lenge siden det var en som skulle tøffe seg i en nissan som kjørte ned et par stykker, og farten var langt under 100. sto i ro på bensinstasjon og skulle tøffe seg med 3-400hk og behersket det ikkje.
Og den 2 årsprøveperioden er nesten uten konsekvenser. gjelder kun de som ligger mellom (f.eks. i 80sone) : 365 og 44 over ca. Og ja det er selvfølgelig ikkje alle som råkjører, og det kommer ann på bilen og slike ting, derfor viktig at dette ikkje er en straff for alle men bare for de som fortjener det.
Er det straff å blåse i en alkolås for en som ikkje drikker og kjører bil. :?:
Er det straff med begrensing på 110 for en som ikkje kjører for fort :?:
Kostnaden kunne f.eks. værrt gratis utstyr, men må betale for montering selv, og får då billigere forsikring.
Vinn-vinn. Slik eg ser på PKK. Kan være irriterende ting de henger seg opp i og passer alltid like dårlig, men takk for at det er litt kontroll på de bilene som eg møter i 80 sonen. Forskjellen kan være om eg møter de eller treffer de.
Er livsfarlig å ha begrensning på 110, tenk en forbikjøring så kommer det en bil imot.. mitt første instinkt er som oftest å gire ned og gi på så jeg rekker det da bråbremsing kan få dramatiske konsekvenser.. BOM så stopper du i 110 i 90 sonen.. scary

Samt "storebror ser deg" prinsippet synes jeg er motbydelig
 #320365  av ke25-toyoglide

sindrejl skrev:Er livsfarlig å ha begrensning på 110, tenk en forbikjøring så kommer det en bil imot.. mitt første instinkt er som oftest å gire ned og gi på så jeg rekker det da bråbremsing kan få dramatiske konsekvenser.. BOM så stopper du i 110 i 90 sonen.. scary
Samt "storebror ser deg" prinsippet synes jeg er motbydelig
Liker ikkje storebror ser deg eg heller, og selv om eg forstår fareprinsippet med sperr på 110, så tror eg det vil gå 10 år før en får en dødsulykke pga det. Mens en har berga 100vis i mellomtiden. Lastebiler har sperr på 90 og har aldri hørt om en ulykke pga. sperr. Men er veldig glad for at de har sperr.
Og når det gjelder å berge ungdommers liv, så er eg mer enn villig til å se vekk fra at eg ikkje liker storebror ser deg.
Det er egentlig ikkje storebror ser deg heller med sperrer. det er mer storebror har stoppa deg.
 #320392  av mralp

Tankeløst og motbydelig.

Her skal altså ca 1million unge under pisken pga at det finnes noen idioter i enhver gruppe?

I 2008 mistet 67 ungdommer i alderen 15 til 24 år livet i trafikken. Majoriteten var i helger og om natten (tenk selv).

Til helvete med den typiske norske forby-mentaliteten og barnehagesamfunnet. Om du ikke kan ta ansvar for dit eget liv så dø. Slik har det vært siden tidenes morgen.
 #320402  av ke25-toyoglide

mralp skrev:Tankeløst og motbydelig.

Her skal altså ca 1million unge under pisken pga at det finnes noen idioter i enhver gruppe?

I 2008 mistet 67 ungdommer i alderen 15 til 24 år livet i trafikken. Majoriteten var i helger og om natten (tenk selv).

Til helvete med den typiske norske forby-mentaliteten og barnehagesamfunnet. Om du ikke kan ta ansvar for dit eget liv så dø. Slik har det vært siden tidenes morgen.
Lite gjennomtenkt synes eg, hva med alle de som blir kvesta og drept AV :!: tankeløs ungdom :?:
Og det er ikkje 1 mill. mellom 17 og 20 eller 17 og 22. Og håpet er jo at viss me tar vare på de noen få år så kanskje de tar til vettet
Dessuten : på hvilken måte er alkolås en måte å piske de som ikkje kjører med promille :?:
På hvilken måte er fartssperre på 10% mer enn lovlig fartsgrense en måte å straffe de som ikkje bryter fartsgrensen :?:
Og viss det bare var de som råkjørte/promillekjørte som det gikk ut over så var det no så, men de har familie og venner, for ikkje å snakke om de som finner de og ambulansefolka, politi, brannvesen som gjerne sliter med det i lange tider.
Ikkje kjekkt å finne 2 ungdom som har kjørt moped uten hjelm, og måtte leite etter hodene......
 #320414  av mralp

Re: ke25

Risikogruppen er 18-24, jeg skrev derfor 1 million da jeg vil tro en mengde unge også låner mor/far sin bil, slik at andelen berørte derfor er langt høyere enn i den faktiske aldersgruppen.

Hvordan har du tenkt å gjennomføre innføringen med alkolås/fartsbegrenser på alle disse kjøretøyene?

Jeg vil tro bilinteressert ungdom vil koble ut slike idiotdingser like enkelt som de monterer en boostcontroller, ny bilstereo, eller kobler ut hastighetsbegrenseren på JDM-biler.

Så hva er besparingen i forhold til de 67 ungdommene som omkom i 2008? Vil det i det hele tatt være statistisk målbart? Ytterst tvilsomt. Tanketom forby-mentalitet og ansvarsfraskrivelse er samfunnets kreftsvuls, derav mitt utbrudd ”Tankeløst og motbydelig”.

PS: Folk som ikke tåler blod blir ikke ambulansefolk, kirurger eller tilsvarende, så din bekymring er ubegrunnet (jeg er selv i denne gruppen). DS.
 #320431  av ke25-toyoglide

Fremdeles 100% uenig med deg og tror ikkje me blir mer enige heller.
antall unge er uvesentlig egentlig, men tror ikkje det er over 0.5 mill. og sikkert mye mindre enn det og.
Ingen problem å få systemer til å virke, me har det tross allt i lastebiler og busser allerede.
Plomberinger og jevnlige kontroller så er ikkje det noe problem. Er det en som politiet ser kjører for fort så stopp han og se om han har tukla. Automatisk inndraging og bot, slik som på moped.
Mor og far sin bil har de ikkje lov å låne...... viss de ikkje monterer utstyr de og. Slik som epatraktor i Sverige.
Og eg har egentlig værrt snill og satt 110, epaen har vel 50 eller noe sånn.
Besparelsen kunne kanskje værrt halvparten av de 67 og det bare med alkolåsen.
I tillegg til å spare de som ungdom under 24 kjører ned utenom.
Og det igjen er bare tapte liv, hvor mange alvorlige kvestelser er det ikkje utenom :?:
De som tåler å se naboens sønn som er kamerat med din, hodeløs og etterpå gå bort til den andre som ligger der for å se om det er din sønn, uten å bli satt ut, han er ikkje normal.
Det er en grunn til hvorfor de har debriefing etter slike alvorlige ulykker.
For ikkje snakke om han stakkaren som ikkje hadde mulighet til å stoppe og kjørte på ungdommene med en varebil og fikk de trødd langt oppover ruta. Han er ennå ikkje over det.
Eg har værrt ung og dum og gjort det meste gale, heldigvis hadde eg ikkje så spreke biler de første åra. Nå er eg bare dum.
Og viss det var så lett å koble ut hast. begr. hvorfor har JDM bilene det ennå :?:
 #320459  av sindrejl

ke25-toyoglide skrev: Og viss det var så lett å koble ut hast. begr. hvorfor har JDM bilene det ennå :?:
ehh.. det er jævlig lett å kople ut hast.begr og den er trossalt på 180.. ikke 110.. Men du kan seriøst ikke sitte her å sammenligne lastebil og normale biler
 #320465  av ke25-toyoglide

Jo, det er lett å sammenligne for det er stort sett samme utstyret som ville blitt montert.
Men er den lett å demontere uten å bryte en plombering :?: Og viss det og er lett så er det tross allt "gammmelt" utstyr det er lett å gjøre det på utstyr som lages idag. Tukler du med ferdskriveren så ser de det, noen har klart det, men kommer de ut for en alvorlig ulykke så ser de det med en gang.
 #320519  av sindrejl

ke25-toyoglide skrev:Jo, det er lett å sammenligne for det er stort sett samme utstyret som ville blitt montert.
Men er den lett å demontere uten å bryte en plombering :?: Og viss det og er lett så er det tross allt "gammmelt" utstyr det er lett å gjøre det på utstyr som lages idag. Tukler du med ferdskriveren så ser de det, noen har klart det, men kommer de ut for en alvorlig ulykke så ser de det med en gang.
det jeg tenkte på var måten man kjører på.. å dra en trailer over 100 med henger utgjør fort en fare.. det gjør ikke en personbil :) forbikjøring med en bil tar noen sekunder.. med en trailer snakker vi fort minutter. Samt det er litt forskjell å kræsje med trailer kontra personbil.. er liksom litt forskjellig masse her. Derfor kan de ikke sammenlignes.
 #320563  av ke25-toyoglide

Ingen problem å få systemer til å virke, me har det tross allt i lastebiler og busser allerede.
skreiv eg, og det henviser til systemet og ikkje sammenligning ellers.
Meeeeen me kan gjøre det og :
Du dro frem et fullasta vogntog,,,, hva då med en ren trekkvogn :?: Den kan akselere fra ganske mange personbiler, men den har likevel fartsperre. En forbikjøring med en liten bil fullasta og med takboks kan utgjøre minst like stor (og treg) fare som en trekkvogn. Nå kan det jo sies at noen har biler som er beregnet for fart, og derfor kan kjøre litt fortere, men det og er jo bare tull. Fartsgrensen er der og den skal me forholde oss til. kanskje har de satt den pga skole eller stor barnetrafikk eller farlig utkjørsel eller feil dosering i sving. Samma det.
Men om den sperren burde være på 50-100-110-120-130 eller hva som helst er uvesentlig egentlig, poenget er at nye sjåfører (og ikkje bare unge) burde ha litt eksta sperrer til de forstår trafikken og bilen bedre.
Det mest ideelle er det som de utprøver på Karmøy. Den piper ca med en gang du kjører for fort, og burde sperret når du kom opp i førerkortbeslag.
De drar den litt vel langt med at de har logg (fartsskriver slik at en kan gå in og se alt en har gjort i etterkant. Aks-brems-fart og krapp sving.