Eg fant forøvrigt fram eit brev eg fekk frå biltilsynet i fjor sommer, der krav til ombygging av bil er greit oppsummert.
Her er eit par utdrag frå svaret eg fekk frå biltilsynet:
-Ved en effektøkning er det styrkemessig to forhold som påvirkes, det ene er om bremsene er tilstrekkelig dimensjonert, det andre er om kjøretøyets råkarosseri innehar tilstrekkelig styrke.
-Miljømessig er det et ufravikelig krav at kjøretøyet etter ombygging må tilfredsstille samme avgass og støy krav som var gjeldene for opprinnelig kjøretøy.
-I utgangspunktet er det bare kjøretøyprodusent eller kompetent uavhengig laboratorium som kan dokumentere en slik ombygging.
-Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, bør det legges til grunn motorens opprinnelige/originale effekt eller eventuellt oppjusterte effekt. Det bør ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor.
-Utgangspunktet for "forenklet" godkjenning av motorbytte i en bil er at bilen kan bygges om til en identisk type som kunne leveres med den aktuelle motoren.
-Ved mindre endring, altså ved ombygging hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Da må det dokumenteres at biltypene har samme råkarosseri.
Her er eit par utdrag frå svaret eg fekk frå biltilsynet:
-Ved en effektøkning er det styrkemessig to forhold som påvirkes, det ene er om bremsene er tilstrekkelig dimensjonert, det andre er om kjøretøyets råkarosseri innehar tilstrekkelig styrke.
-Miljømessig er det et ufravikelig krav at kjøretøyet etter ombygging må tilfredsstille samme avgass og støy krav som var gjeldene for opprinnelig kjøretøy.
-I utgangspunktet er det bare kjøretøyprodusent eller kompetent uavhengig laboratorium som kan dokumentere en slik ombygging.
-Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, bør det legges til grunn motorens opprinnelige/originale effekt eller eventuellt oppjusterte effekt. Det bør ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor.
-Utgangspunktet for "forenklet" godkjenning av motorbytte i en bil er at bilen kan bygges om til en identisk type som kunne leveres med den aktuelle motoren.
-Ved mindre endring, altså ved ombygging hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Da må det dokumenteres at biltypene har samme råkarosseri.
MR2 MK1b - Legenden