TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 1990 GT4, Skraper av og til pÃ¥ 3 gir. HJELP Ny pÃ¥ forumet!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #385076  av gt4hansen

brukte gl5 75 90 ja.. var kun 2,5 L på kassa som jeg tappet av,, men gikk nesten på igjen 5 liter!!

dvs at forgie eier har kjørt bilen med lite olje noe som har ført til at syncring på 3 gir har blitt slitt,, den værste skrapelyden er nå borte, men den detter ut av 3 en gang i blant og fungerer ikke maksimalt"

så jeg er på utkikk etter "ny" kasse som jeg kan overhale å sette inn etterhvert..
 #385087  av gt4hansen

ArildM skrev:Hoff, dårlig vedlikehold gitt...
Satser på at du får tak i ny kasse :)
ja er veldig kjedelig..

prøver å få tak i en ny og overhaler den, så begynner jeg å bytte kasse når tiden strekker til..

er det noen andre enn orginal gt4 st 185 gearkasse jeg kan bruke? som passer rett på som kanskje tåler masse juling;)
 #385088  av mr2storbrua

celica_st185 skrev:Hvis du vil bytte så prøv å få tak i en kasse fra en nyere modell (St205). Disse har bedre syncringer
:wink:
 #385090  av celica_st185

Har ståendes 3 kasser med slitte syncringer, du kan få ei billig hvis du er interessert i å overhale en selv (st185 kasser alle sammen)
 #385091  av gt4hansen

mr2storbrua skrev:
celica_st185 skrev:Hvis du vil bytte så prøv å få tak i en kasse fra en nyere modell (St205). Disse har bedre syncringer

passer de rett på?

passer orginal fordelingskassa fra min bil over på den kassen? ser mange i danmark selger girkasse, men det er uten fordelingskassa;)
 #386144  av kvass_st215

gt4hansen skrev:
mr2storbrua skrev:

passer de rett på?

passer orginal fordelingskassa fra min bil over på den kassen? ser mange i danmark selger girkasse, men det er uten fordelingskassa;)
passer rett på rent mekanisk, men du må bygge om fra elektronisk giver til wire på speedometer overføring. dessuten har wiredrevet 2 tenner mindre enn el.drevet har, så du må bytte om tannhjul på disse, ellers passer det ikke med tannkransen inni girkassa.
Hadde litt problemer med dette til å begynne med da jeg skifta til 205-kasse, der viste det seg at tannhjulet som sitter på drevet spant på akslingen, og speedometer viste da 20-40 km\t for lite. Ca farlig i 50-60 soner..
men etter en high speed run i danmark i fjor sommer, satt det plutselig godt fast(sikker brent seg fast til akslingen pga friksjon) og fungerer finfint nå..

Personlig synes jeg og 205 kassen virker mer "ny" og smooth enn gamle 185 kassen.

www.motorimport.dk var der jeg fikk min, tror han pleier å ha inne.