TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gladmelding!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#84829  av FireWalk

Som Chris sier, PGA bakhjulstrekk og mye vekt over drivhjulene bak har bilen en god fremkomelighet selv på vinterføre med gode dekk!

Å avlive myten om at dette ikke er noen vinterbil er både uklokt og farlig. Bilen må kjøres med omhu, om man tror dette er en SUPER vinterbil og setter seg bak rattet og kjører deretter tror jeg det fort vil gå gale..

Pga veltfordelingen må bilen kjøres på en spesiell måte. Man må bruke gasspedalen til å styre med heller enn rattet på mange måter. Slipper man gassen må man huske på å chlutche for å unngå å få sleng i mange tilfeller. Dette er ting mange ikke tenker på. "Slegge effekten" er meget stor på MR2, mange har problemer på våt asfalt. Problemene blir 100 ganger værre på isglatt vinterføre. Selv om bilen har god fremkomelighet på vinterføre er den absolutt ingen ideell Vinterbil. Den er muligens oppoverbakkens venn om vinteren, men den er definitivt ikke svingens venn! Det vil de fleste oppdage før eller siden. :wink: Slipp eller lett av på gassen midt i en sving på isglatt vintervei og bilen snurrer rundt. (Slegge effekten) bakparten vil rett frem. jeg kjører også en del på dårlig vei, og om man setter seg fast med ene hjulet i grøften har man ingen jans til å spinne seg opp igjen med MR2en pga at der er bakhjulstrekk. Med Fwd kan man enkelt snu drivhjulene og på den måten hjelpe til med å få seg opp. Selv om et beste så klart er 4wd på vinteren...
Dersom man kjører normalt og har kunnskapen i orden om hvordan bilen skal og bør kjøres så burde det imidlertid ikke være noe stort problem om vinteren. Personlig foretrekker jeg andre biler om vinteren. Dette er en somerbil. Så min står også i garasjen. Da har jeg noe å glede meg til når someren kommer, og jeg slipper å torturere bilen og motoren med kulde, salt og steinsprut fra sandstrødde vinterveier. For ikke å snakke om isklumpvoldtatt frontfanger pga den lave bakkeklaringen, noe som rammer meg spesielt hardt siden min er senket i tilegg. Dessuten kan jeg bruke vinteren til å modifisere og skru litt på den mens den står og koser seg i en 15 grader varm garasje :-)

#84838  av sw20

FireWalk skrev:
Pga veltfordelingen må bilen kjøres på en spesiell måte.
:mrgreen: den dagen en mr2 velter.. da da skal e spise trusa mi..... :mrgreen:

hehe.....

#84852  av chris

sw20 skrev:
FireWalk skrev:

hehe.....
:mrgreen: :mrgreen:

ingen som har noen bilder av en velta mr2 da? :D

#84857  av Mr2stord

Ja eg er enig i at å tru mr2 er den perfekte vinter bil er tøys. Ikkje eg so har lyst å teste kva som skjer når noko slikt byrje å leve sitt eget liv på is og snø. Men at med gode dekk og hovudet i sving so er da jo ein grei bil på snø. Og ein konge bil å leke på snø med.

#84948  av FireWalk

sw20 skrev:
FireWalk skrev:

hehe.....
Ingenting som en liten skriveleif. Det vet vel du alt om med dine 157 hester! :wink: hehe.. Man skal vel lete lenge etter en MR2 som har veltet. Men VEKTFORDELINGEN derimot er ikke spesielt genial på vinterføre med tanke på slegge effekten den medfører i svinger. Vanlige biler sleper med seg bakparten gjennom svingen. MR2en har mest vekt bake og dermed vil jo bakparten rett frem i svingen mens fronten vil følge etter bakparten igjen... Dette er litt uheldig. Har man ikke godt veigrep så sitter man fint i det.. Noe jeg selv merket sist vinter, kom kjørende i en slakk sving, hadde jevn gass og ca 50 km/t. Plutselig løsnet grepet på bakhjula og bilen snurra 180 grader og jeg stod der motsatt vei av der jeg var på vei.. Da var det bare å kjøre hjem og ta andre bilen. Hadde riktignok piggfrie dekk på stålis. Noe som ikke funker så bra på det føret vi ofte har her jeg bor. Men poenget er jo at effekten er der uansett, gode dekk vil som regel holde bilen på veien når den kjøres på rett måte. Men noen ALFA OMEGA vinterbil er den ikke ;)

Er det noe MR2en er god til om vinteren så er det å kjøre rett vei opp bakker pga vekten bake over drivhjulene. Men så vil den jo egne seg best til å rygge gjennom de værste svingene :lol:

#84982  av chris

må nok nevnes at 92 modeller og nyere nok er litt mer forutsigbar på glatta også. i hvert fall er det min erfaring

#85232  av FireWalk

Jeg har en teori om at MR2 TURBO er 10 ganger værre på vinterføre enn GTI versjonen. Ganske enkelt fordi man hele tiden må følge med på turbo trykket, om turboen plutselig begynner å lade uten at man er forberedt på et så vil det jo resultere i hjulspinn med påfølgende fatalt tap av veigrep.. som igjen sannsyneligvis vil føre til en snurr.... Derfor har jeg ganske enkelt parkert MR2en i garasjen først som sist, jeg har ikke tenkt å forsøke å finne ut dette på egen hånd. Men med tanke på hvordan dette problemet er til stede på våt asfalt så er det jo bare rimelig å annta at det er mye værre på snø. Jeg vet ikke om det er noen av MR2 TURBO gutta som kjører på vinteren her jeg?

Anyways, jeg må jo si at jeg savner å sitte i en MR2 om vinteren.. Varme apparatet er utrolig effektivt i disse bilene! det blir jo varmt i kupeen på et øyeblikk. Også er bilen helt tett! Jeg bruker å en Ford Fista til vinterbil, og det begynner jo ikke å bli varmt i kupeen før jeg har kommet frem til jobben.. og da er det jo liten vits... må vel få tak i en kupevarmer.. :-)

Uansett, jeg er glad jeg sparer MR2en for påkjenningen av å kjøre på vinterføre.. Også er det jo litt kjipt å skli av veien og ødelegge bilen slik at man er billøs når sommeren kommer :?

Skal man kjøre MR2 på vinterføre så bør man kjøre svært forsiktig... Det er riktignok gøy å leke seg, men da bør man gjøre det på steder der det er trygt. :)

#85234  av FireWalk

chris skrev:må nok nevnes at 92 modeller og nyere nok er litt mer forutsigbar på glatta også. i hvert fall er det min erfaring
Helt riktig det Chris!
92+ fikk nytt understell slik at vanlige personer ikke skulle bli så fort overasket over slegge effekten som er tilstede på disse bilene. Ved å gjøre armene litt lenger osv ble bilen litt mer forutsigbar. Man kunne på denne måten "kjenne" det på bilen når den var iferd med å miste grepet på bakhjulene. Jeg vet at det var snakk om at dette gjalt når man kjørte på "grensen", men jeg kan tenke meg at det blir det samme på glatt føre ja. Men husk at selv om en har 92+ så har den ikke no BEDRE veigrep av den grunn. Faktisk, folk som kjører på bane osv foretrekker faktisk 91 understellet. Det sitter og siter og sitter, helt til det plutselig ikke sitter lenger... Dette er folk som liker å drifte litt.. (noe som er en prestasjon i seg selv med en bil med slik vektfordeling). I utgangspunktet er bilene like gode på veigrep. Mulig 91 faktisk har en LITEN smule bedre veigrep også, iallefall på tør asfalt. Forskjellen er at mens 91 modellen PLUTSELIG glipper helt uten forvarsel så har 92+ modellene en liten "margin" før det glipper, som forteler sjåføren at NÅÅÅ er det like før! og denne marginen spiser seg litt inn på veigrep egenskapene da kan man vel si.. Men det er neimen ikke mye det er snakk om, og i praksis tror jeg de aller fleste av oss vil finne 92+ modellen best å kjøre pga det nyere understellet.

Ta det ROLIG er mitt råd.. uansett understell.. MR2 er ingen ideell vinterbil. Det var den aldri ment å være heller. Dette er en sommerbil som er bygget for høy fart på tør asfalt på solfylte dager. Ikke på stålis i 20 minusgrader... :wink: Den bør derfor kjøres deretter...

#85253  av Mr2Nyter'n;p

...Men jeg liker mr2'en min på vinterføre...