TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• twin turbo kit ??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#173486  av Ninjamannen78

Tror faktisk getrag kassen tåler det du klarer å gi den, kun clutchen som trenger oppgraderes.

#173495  av tacsupra

Grunnen til at man velger en twin løsning er åpenbart at man kan da velge "mindre" turboer for å oppnå samme effekt som med en "stor" turbo. Fordelen med dette er att man oppnår en mye raskere respons når man gir gass, samtidig som man for et bedre turtallsregister å jobbe med.

For eks. en 600HK twin løsning, starter å få ladetrykk ved ca. 1500rpm og har fullt ladetrykk ved ca. 4000rpm.

1 stor turbo med samme effekt starter å få ladetrykk ved ca. 4500rpm. og har fullt ladetrykk ved ca. 7500rpm.

Prisen har helt klart stor betydning for valget av oppsett, og det er morro med begge deler men skal du bruke bilen på gata eller på bane så ville jeg valgt et twin oppsett for da blir motoren/bilen mest mulig kjørbar. da har du ladetrykk så fort du rører gassen ut av svinger og for eks. når man driver med forbikjøring av en annen bil på vegen.

Skal du bruke bilen til dragracing så er det jo om å gjøre å ha mest mulig effekt og da kan du gjerne bruke 1 stk. turbo for der gjør det ingen ting om ladetrykket kommer senere, man kan da kompansere med for eks, NOS for å spole opp turboen under et drag.

#173517  av pmg

hva med denne da? dette er den turboen jeg går å sikler på om dagen.... blir nok ikke turbo bytte på meg før neste år men tror denne er vinneren iallefall for min del...
Vedlegg
PHR%20Stage%201.jpg
PHR%20Stage%201.jpg (45.54 kiB) Vist 354 ganger

#173671  av pmg

Det er powerhouse racing

MVP motorsports selger slike kit. dette er steg 1 turbokittet

#174247  av NAGIK-RACING

det er ikke så mye mindre turbo tresshold på ett twin kontra et singel oppsett.
du får et mykere effekt register med twin oppsett.

men på v motorer så vil det være fordelsaktig med 2 turboer pga.
eksos portenes plassering

kjøp maximum boost der står det meste forklart

#174278  av tacsupra

tresshold???

Når det gjelder singel turbo på en v-motor: Det finnes ingen optimal eksosmanifold til dette, man må lage alt for lange rør for at de skal ha lik lengde som igjen skaper en slappere respons og svakere puls når eksosventilen åpner seg.

#175579  av NAGIK-RACING

tacsupra skrev:tresshold???

Når det gjelder singel turbo på en v-motor: Det finnes ingen optimal eksosmanifold til dette, man må lage alt for lange rør for at de skal ha lik lengde som igjen skaper en slappere respons og svakere puls når eksosventilen åpner seg.
og med den respons forskjellen du refererer til 1500-4000 på twin og 4500-7500 på singel.
så har du bomma veldigt med turbo sizing på det singel turbo oppsettet.

med eks. en 62-1 komp. og P trim 0.70a/r tang/div så vil du ha veldigt lite turbo tresshold. 1700-4500 ved 1.6bar og ve på 95% ved 7200rpm effekten vil da være ca 650hk på en supra.

det er det jeg mener v motor = twin.

eksos portene for det ofteste på vær side av motoren=ugunstig manifold konstruksjon.

turbo tresshold = eksosgass du må ha for og drive en gitt turbin
eks.500rpm og flat fjøl tiden du bruker på feks. 0-1bar

turbo lag= responstid når turboen har eksosgassen den trenger
eks.5000rpm klamp gassen i bunn. tiden du bruker på feks. 0-1bar

det er forskjellen på turbo lag/tresshold