TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vaske bil tips!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#249453  av celicat23

marlboro1310 skrev:Disse Toyotaene er bruksbiler! :) Riper forekommer..deal with it,sånn er det bare.

den har et spesielt virkeområde da "shampoen" ikke skal blandes ut i bøtte slik andre skal..den skal smøres i sirkelbevegelser etter at bilen er druknet i vann og blitt noenlunde "ren"...så spyler man av...
Du begynner og gni&smøre såpa utover bilen, etter at bilen kun er spylt med vann? :shock: Ikke rart du har riper...

#249456  av marlboro1310

da bilen min aldri er skitten...så fungerer dette optimalt som bare det :D riper----tja bilen og lakken er snart 16år gammel,har den ikke bruksriper da såååeeeeee :!:
Er svært nøye med bilen..ikke misforstå 8)

#249459  av Mr2Even

celicat23 skrev:
marlboro1310 skrev:Disse Toyotaene er bruksbiler! :) Riper forekommer..deal with it,sånn er det bare.

den har et spesielt virkeområde da "shampoen" ikke skal blandes ut i bøtte slik andre skal..den skal smøres i sirkelbevegelser etter at bilen er druknet i vann og blitt noenlunde "ren"...så spyler man av...
Du begynner og gni&smøre såpa utover bilen, etter at bilen kun er spylt med vann? :shock: Ikke rart du har riper...
Skal man sprute på såpevann, er det det du mener da eller?

#249467  av kong3n

Hvertfall ikke bruke avfetting. Da skal bilen være ekstrem møkkete før man har på den gifta der!

#249507  av celicat23

kong3n skrev:Hvertfall ikke bruke avfetting. Da skal bilen være ekstrem møkkete før man har på den gifta der!
Bruker det hver gang jeg vasker for og løsne må små grus o.l. som jeg ikke vil drive og dra rundt på når jeg vasker bilen. Har gjort det nå i 10år på alle biler jeg har hatt. Ser ikke helt problemet med og bruke avfettning? Har ivertfall aldri hatt noe problem med det..

#249526  av sindrejl

celicat23 skrev:
kong3n skrev:Hvertfall ikke bruke avfetting. Da skal bilen være ekstrem møkkete før man har på den gifta der!
Bruker det hver gang jeg vasker for og løsne må små grus o.l. som jeg ikke vil drive og dra rundt på når jeg vasker bilen. Har gjort det nå i 10år på alle biler jeg har hatt. Ser ikke helt problemet med og bruke avfettning? Har ivertfall aldri hatt noe problem med det..
er egentlig ikke noe problem, iallefall ikke for deg. Grunnen er nok at du polerer så ofte :) Avfetting fjerner det igjen så for de som polerer en gang i året er neppe det så alt for lurt.

IKKE kjøp statoil avfetting. den ødelegger lakk så det synger etter.. erfart :P

#249534  av celicat23

sindrejl skrev:er egentlig ikke noe problem, iallefall ikke for deg. Grunnen er nok at du polerer så ofte :) Avfetting fjerner det igjen så for de som polerer en gang i året er neppe det så alt for lurt.

IKKE kjøp statoil avfetting. den ødelegger lakk så det synger etter.. erfart :P
Tja...Ofte og ofte... Har vel mer hatt en tendens til og hel lakkere bilene jeg har hatt 1 gang i året :lol:

Men som du sier: det er noen avfettninger du styrer unna. Var en eller annen jeg kjøpte på esso for en stund tilbake som gjorde at alle plast lister begynte og bli grå etter bare ett par vask. Det er ett godt tegn for og styre laaaangt unna.

Bruker selv en blanding av avfettning/meguiars såpe/vann som jeg sprayer på med en 5L trykk kanne (eller hva det heter...). Pleier også og spyle bilen med vann før jeg har på, så ikke blandingen skal få sjans til og tørke på lakken så lett.

Hører det er mange som har dårlig forhold til avfettning. For min egen del så kan jeg ikke skjønne hvordan det skal være så mye bedre for lakken at du drar små-grus rundt på den når du vasker. Og avfettning fjerner ikke all voks/polish "med en gang". Har vasket avensis'en gjennomsnittelig 2 ganger pr uke siden jeg kjøpte den (ny polert), og vannet flekker fortsatt av som den skulle vært ny polert.

#249574  av kong3n

celicat23 skrev:
En bra avfettning er ikke problem mot lakken, men har en tendens til å fjerne det du har gjort med bilen, som polish, glaze osv.