Veeeeel kjææææære Morten, hadde jeg hatt god råa så hadde jeg sikkert kjøpt noen fine dekk som sitter godt i svingene. MEEEN jeg grisekoset meg med både bilen og dekkene jeg hadde på den gang (den forrige Mr2en min med Cobra fjærer og Koni dempere)(PS: Ett år jeg var på Mo sov jeg i Mr2n fordi jeg ikke hadde rå til annen overnatting så ikke påstå at jeg egentlig har råa)... Bilen var flott balansert og ut av svingene kunne jeg lett balansere mellom overstyring for moro skyld eller en perfekt utgang hvis jeg var mer forsiktig på gassen. Jeg fikk prøvd ut heel and toe i inngangen til svingene, og fikk bekreftet at Mr2 bør kjøres rolig i inngangen og gi på underveis for å få maks fart i utgangen. Jeg hadde lest mye teori om både turn in og apex og det var en drøm som kom i oppfyllelse for min del.
Men jo du har litt rett også! Det jeg derimot har sett er mange fjortisser som på død og liv skal ha 215/40/17 dekk på Mr2 Mk1 fordi det ser pent ut. Mange av de som har prøvd denne kombinasjonen uavhengig av dekktype opplever plutselig overstyring i svinger, og på en Mk1 er det ikke akkurat det letteste å rette inn særlig pga dekkkombinasjonen de kjører med. Det opplevde jeg ikke en eneste gang i løpet av min helg fordi dekkene gav såpass mye input at jeg kjente når bilen var i ferd med å overstyre (sikkert pga en høyere dekkprofil og smalere dekkbredde). Smale dekk med høy profil har forresten ca samme trykkflate (areal) mot veien som breie lavprofilsdekk men det blir en helt annen diskusjon (regner med du er kjent med teorien bak dette).
Den dagen jeg har råa koster jeg selvfølgelig på meg noen gateslicks av ok sort for å prøve, men poenget mitt var at det faktisk er meeeget mulig å ha det møkkamorsomt på bane selv om man er på et strengt budsjett! Dekkdim er viktig. Like viktig for min del var det at jeg kjørte heele helga på samme dekk, og da snakker vi mange runder. Jeg fikk aldri sudden oversteer, og jeg kunne kjøre hjem på samme dekkene.
No offence taken, men ha deg hjem med de proffteoriene dine, mitt poeng er at man kan ha det morsomt selv med billige dekk
Men jo du har litt rett også! Det jeg derimot har sett er mange fjortisser som på død og liv skal ha 215/40/17 dekk på Mr2 Mk1 fordi det ser pent ut. Mange av de som har prøvd denne kombinasjonen uavhengig av dekktype opplever plutselig overstyring i svinger, og på en Mk1 er det ikke akkurat det letteste å rette inn særlig pga dekkkombinasjonen de kjører med. Det opplevde jeg ikke en eneste gang i løpet av min helg fordi dekkene gav såpass mye input at jeg kjente når bilen var i ferd med å overstyre (sikkert pga en høyere dekkprofil og smalere dekkbredde). Smale dekk med høy profil har forresten ca samme trykkflate (areal) mot veien som breie lavprofilsdekk men det blir en helt annen diskusjon (regner med du er kjent med teorien bak dette).
Den dagen jeg har råa koster jeg selvfølgelig på meg noen gateslicks av ok sort for å prøve, men poenget mitt var at det faktisk er meeeget mulig å ha det møkkamorsomt på bane selv om man er på et strengt budsjett! Dekkdim er viktig. Like viktig for min del var det at jeg kjørte heele helga på samme dekk, og da snakker vi mange runder. Jeg fikk aldri sudden oversteer, og jeg kunne kjøre hjem på samme dekkene.
No offence taken, men ha deg hjem med de proffteoriene dine, mitt poeng er at man kan ha det morsomt selv med billige dekk

Sist redigert av ArildM den 20 des 2010 18:59, redigert 1 gang totalt.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4