TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ST185: Air/fuel ratio? :?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #130756  av Herr Knutsen

Hei!

Gikk en stund og ventet på hjelp til å finne ut av småplukket med motoren, men måtte til slutt trå til selv (med hjelp fra en kamerat). Har omsider da fått bilen til å gå jevnt på tomgang, fått tilbake ladetrykket (ca 0.8 bar maks) og den feteste lyden i BOV. Prøvde den originale intercooleren og greier, for å eliminere evt. feil med den frontmonterte, men kom i prosessen borti en stygg vakuumslange. En fin, myk en, som var sprekt ved en T-fordeler... Bra det var en bagatell, selv om det er litt flaut! :P

MEN så er det en snodig ting. Det virker som om bilen gikk bedre med vakuumlekkasjen og 0.5 bar ladetrykk enn nå som den er fikset (og lader 0.7-0.8 bar før den daler v/ 5500 rpm). Tomgangen var ræva, siden den fikk for mye bensin pga målefeil (antar jeg?), men aksen var en god del sterkere. Kanskje er det jeg som innbiller meg ting, men jeg mener det er slik det ligger an.

Derfor trenger jeg et tips fra dere helter over helter, for å forklare meg om det kan være en av følgende ting som skjer (jeg lager hypoteser som kanskje ikke henger på greip, men så påstår jeg ikke at jeg har særlig peiling, da :P):

1. Med vakuumlekkasjen fikk motoren rikere blanding enn vanlig (lukta surt som faen), og dette er årsaken til at den gikk bedre (kanskje bensinpumpa synger på siste verset, og ikke klarer å levere nok i forhold til luft nå e.l.)? Bilen lugger noen ganger bittelittelitt ved myk akselerasjon.

2. Med vakuumlekkasjen klarte ikke BOV å åpne helt/lenge nok til å slippe ut alt ladetrykket, og dette gjorde at jeg fikk mindre turbolag = bedre aks?

3. Jeg må slutte å klage (og røyke sokkene mine etter trening)! :)

Ellers vil jeg benytte anledningen til å takke dere for et flott forum. Selv om jeg ikke maser hver dag, er jeg innom og suger til meg kunnskap så ofte jeg kan! :)

#130772  av CelicaTurbo

slutt og klag og vær fornøyd med at det funker ;) Ellers, gt4 går sykt rik på bensin ved høyt trykk og gasspådrag, men hvordan effekten vil bli av en lekkasje er jeg jammen ikke sikker på og det er litt for sent på kvelden til å tenke så voldsomt, men sånn umiddelbart tenker jeg det burde ha blitt værre med lekkasjen siden blandingen da blir enda fetere enn standard, som allerede er alt for fet. Så, har ingen forklaring...

#130817  av GT4 CS

Ka farsken. Å e det får no vacumslange du tenker på da? Har du bilde av den eller en god forklaring på hvor den sitter?
Om bilen gikk bedere med den vacumlekasjen må det ha vært vacumslangen til de overlaserslipte hyperventilerte gassventilene som styrer blåbærakumulatoren som sender de variable magnetiske vibroimpulsene til den sekundære overdimensjonerte spylerveskebeholderen for dyse nr 3.
Ellers har jeg ingen froklaring itv.

#130945  av kennethx

hehe, dere da.

Om du hadde vakum lekasje er det jo en LITEN sansynlighet for at du sugde litt falsk luft. dvs at du magret ut blandingen som motoren fikk.

Som CelicaTurobo skriver så går disse bilene VELDIG rikt i utgangspunktet.

Ta min f.eks. Når jeg drar på fra rundt 3000, så lå den rundt 11, sank nedover og på 4350 så gikk den UNDER 10!!!! Der er så grisefeit at en julegris bare kan gå å legge seg. Så krøp den sakte oppover igjen og på turtall sperren var den gjerne kommet opp på litt over 11 igjen (hvis jeg var heldig)

Har map'et opp full gass pådrag med eManage nå og fått den til å gå noelunde jevnt på 12 i AF, og bilen trekker MYE jevnere, skulle tatt en street dyno og sett kurvene nå, for tror de er ganske sexy og pene. :twisted:

Men sånn generellt, suger du falsk luft, leaner du ut blandingen = mer power. Helt til du leaner ut så mye at de bare sier knock knock...død motor...

Feiter du blandingen, så vil du få mindre power, men du holder forbrenningstemperaturen lavere.

Det er en balansegang å legge seg på en passe verdi :)

#130958  av GT4 CS

Må ha revnet slangen til noen av sensorene for vanntemp eller en av de andre som er med på og styrer bensin/luft blandingen da. Hadde vært fint og få vite hvem slange det dreier seg om her. Er sant som beskrevet, bilene våres får serdeles med bensin orginalt. Og jeg støtter teorien til kennetx her. Da tempføler for kaldstartsytemet mitt var gåen så pøste den på med bensin hele tiden, bilen osa bensin,det gikk ikke noe særlig, og det flammet jevnt og trut ut bak bilen. Er så absolutt ikke bra med for mye bensin heller, om ikke motoren klarer antenne all bensinen kan det føre til motorslitasje også, for bensina fjerner oljebeskyttelsen rundt sylinderen.

#131077  av sleeper

kennethx skrev:Om du hadde vakum lekasje er det jo en LITEN sansynlighet for at du sugde litt falsk luft. dvs at du magret ut blandingen som motoren fikk.
Men sånn generellt, suger du falsk luft, leaner du ut blandingen = mer power. Helt til du leaner ut så mye at de bare sier knock knock...død motor...
det stemmer delevis... det vil si at med lekasje så vil bilen suge falsk luft når det er vakum i innsuget.. mens den vil spyle ut luft når det er trykk! dvs at bilen vil ha en magrere blanding når det er vakum mens den faktisk vil få en ENDA feitere blanding på fullgass!

#131242  av Herr Knutsen

Hmm. Så jeg bør vurdere å kjøpe et air/fuel-meter da, og se om noen vet hvordan man justerer blandingen? Så jeg får riktig verdi, altså :)

Ellers går den skrekkelig bra nå da, men bruker utrolig mye suppe. Ikke at jeg kjører som folk, da. Bruker ca 2 liter på mila, med full gass hele tida etter at motoren er varm :twisted: Vet ikke om det er helt unormalt i såfall. Hehe.

For øvrig var det vakuumslangen som er til... hmmm. Tja, det er en som ligger øverst på torpedoveggen, med et t-stykke som er koblet ut til BOV, hvertfall. Har ikke sjekket hvor den går egentlig :?

Likte forresten forklaringa til GT4 CS over her. "Blåbærakkumulatoren" :D

#131275  av kennethx

sleeper skrev:
kennethx skrev:Om du hadde vakum lekasje er det jo en LITEN sansynlighet for at du sugde litt falsk luft. dvs at du magret ut blandingen som motoren fikk.
det stemmer delevis... det vil si at med lekasje så vil bilen suge falsk luft når det er vakum i innsuget.. mens den vil spyle ut luft når det er trykk! dvs at bilen vil ha en magrere blanding når det er vakum mens den faktisk vil få en ENDA feitere blanding på fullgass!
Enig. Men har du lekasje før turboen, så vil den suge falsk luft ved gasspådrag da :)

#131312  av TheStig

2 liter på mila med full gass nesten hele tiden er grisebillig

#131351  av sleeper

kennethx skrev:
sleeper skrev:
Enig. Men har du lekasje før turboen, så vil den suge falsk luft ved gasspådrag da :)
riktig... men jeg forsto det sånn at det var en liten slange og det finnes ingen små slanger før tuboen.. bare veivhusventilasjonen og en annen stor slange..?!?