TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mange grader fortenning skal min st205 ha?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #147646  av w-master

Da jeg har holdt på og bytte motor den siste uka å jeg kanskje får bilen på veien på søndagen. Bare noe småting igjen!! :D

Lurer også på hvor mange grader fortenning bilen skal justeres på?

Skal kjølevesken luftes når man fyller på den? Hvordan gjør man dette?

Så har jeg det dillemma med at bilen står på sommerdekk enda. Skal kjøpe sommerdekk med en gang næremste dekksjappe åpner i romjula. Men trenger få bilen ut av verkstede jeg låner med en gang den starter

Men siden bilen står ca 2 mil unna nærmeste sjappe, så er det litt glatt å kjøre ditet med sommerdekk.

Så det jeg lurer på er om noen har 16" med vinterdekk liggende å kan låne bort for ca 2 dager??

ps. viste ikke åssn katergori jeg skulle legge dette under, men siden det var celica'n jeg trengte de til så la jeg det under Celica.

#147651  av CelicaTurbo

tenning: 10 grader, husk å kortslutte TE1 og E1 i diagnosekontakten først, og sjekk feilkoder for å sikre at du ikke har feilkode 51 mener jeg det er (no idle signal from TPS, og noe AC-greier) som fører til at ECU ikke tror at motoren går på tomgang og derfor ikke låser tenning til fast punkt. Eventuellt, får å være sikker så kortslutt punktene, still tenningen til 10 grader, og deretter mens du lyser med tenningslyset, fjern kortslutningen og verifiser at tenningen da flytter seg til ca 15 grader. Om feilkoden hindrer ECU å kjøre med fast tenning kan det være vanskelig å justere siden ECU vil kompensere, så om endringer på fordelerlokket ikke gjenspeiles på endring av tenningspunktet så sjekk feilkodene. Det er ganske viktig å være sikker på at justeringen blir gjort mens ECU er i rett modus ;)

kjølevæske: bare fyll på til det er fullt og la motoren gå på tomgang, med varmeapparatet på full varme, fyll ettersom nivået synker i radiatoren (kan skje fort idet termostaten åpner). Hell litt i overskuddstanken også. Når det ser ut til å være greit ta en kjøretur en sjekk at tempnålen oppfører seg greit, sjekk nivået igjen når radiatoren har fått kjølt seg litt ned :)

#147658  av sleeper

vil bare legge til en ting til det celicaturbo sa om lufting: la radiator lokket være av når bilen blir luftet på tomgang!

#147661  av w-master

Regner med det samme gjelder IC'en? :)

Så lurer jeg på åssn jeg skal koble min nye Dumpventil? Har en slik en HKS sqvv eller noe... På den gamle så var det jo to hull til vakumslanger å på den nye har jeg bare et hull... Har også to ledieg e vakumpinner for å tre på slager på insugsmanifoilen som jeg ikke har noe å sett i... de som stikker ut på siden mot batterisiden..

Har letet i BGB etter hvor alle vakumslager skal..men finner ingen bilder der det viset hvordan de skal være koblet på innsuget...
Vedlegg
De vakumhullene som er ringet rundt har jeg enda ledig =
De vakumhullene som er ringet rundt har jeg enda ledig =
Motorbytte Celica 015.jpg (208.94 kiB) Vist 212 ganger

#147694  av w-master

Daniel_hyo skrev:Lufting av IC er vel samme som på CS?

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=11944
Var grei den beskrivelsen den. Men er det noe lokk på radiator til IC :? Må nesten spørre. Er redd for å ødelegge noe etter så mange timer å penger på bilen :)

#147709  av CelicaGT

w-master skrev:
Daniel_hyo skrev:Lufting av IC er vel samme som på CS?

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=11944
Var grei den beskrivelsen den. Men er det noe lokk på radiator til IC :? Må nesten spørre. Er redd for å ødelegge noe etter så mange timer å penger på bilen :)
Lokket til IC radiatoren ligger på venstre side på radiatoren sammen med sensoren for kjølevæske nivå.