TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diesel, Teknologi, trimming, hva og hvordan spørsmÃ¥l?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #172631  av Goose

Oki.
Tenkte jeg skulle bli mer klukk på diesel biler da jeg snart henter meg en hos forhandler og det blir ikke den siste dieselen jeg har kjøpt.

1. Comonrail, disel inspørytnings system, fungerer på den måten at den sprøyter inn diesel i forbrennings kamer med et trykk opp til 1,5 bar. stemmer ikke det? Men er det noen andre viktige prinsipper rundt dette?
2. Hvaslags turboer som er brukt på D4D motorer. Tenker ikke her på produsent men egenskaper, dvs. maks trubo trykk, når de åpnår den (1,4 D4D er mest interesante for min del).
3. Hva er turbo trykket en 1.4 D4D har?
4. Trimming, en løsning er å sette inn en chips om overstører instørytnings systemmet slik at motoren får mer Diesel, dermed, økt dreiemoment og antall HK.
5. Teori. En 1,4 D4D åpnår maks dreie moment ved fra 1800 til 3000 rpm. Hva er det som forårsaker at den ikke går lenger? Er det turbo? Er det egenskaper til dielesen? Kasnkje ikke nok eksos trykk?
Ville ikke det vært mulig å bygge om motoren til Twin turbo slik at den andre turboen overtar der den første stopper? Ville ikke da dreie momentet følge videre til høyre turtall?

Det ble mye på en gang men håper noen kloke hoder svarer.
 #172667  av Noface

Commonrail-systemet: (direkte innsprøyting av diesel)
En høytrykkspumpe pumper dieselen opp til et trykk på omtrent 2000 bar i et drivstoffgalleri. (Dieselrør som ligger utenpå motoren)
Derfra går det rør til hver dyse, her står det med konstant trykk.
Elektromagnetiske ventiler i dysene åpner og lukker slik at ønskelig dieselmengde blir sprøytet inn i sylindrene.
ECU'en til motoren styrer dette, ut fra signal fra følere om belastning, gasspådrag osv.

Turbotrykket ligger på ca 0,5 - 0,6 bar kan jeg tenke meg.

Ved å chippe motoren, holdes dysene åpne lenger, får inn mer diesel, og du får flere hester.

Dreiemomentet avtar på turtall pga dieselen forbrenner seinere enn bensin, derfor for du ikke hentet ut mer på turtal.