TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Enda en med høyt olje forbruk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #19782  av Alexander G
 
Vet det er diskutert tidligere, men men...
Bilen min er gått ca 173 000 nå, og bruker ekstremt med olje!
Den første uken etter jeg fikk den var det jo selvfølgelig litt gassing
og "aggressiv" kjøring, men aldri på kaldt motor.
Ukene der etter har den brukt ca 1 liter i uken.
I det siste har jeg kjørt bilen som en gammel bestemor, aldri mer enn 4000 i omdreininger, noe som er veldig kjedelig!
Da bruker den plutselig ikke så mye olje lengre, bare litt blårøyk ved start om morningen. Det kommer og en liten "sky" når jeg tråkker på.

Det må jo være noe mer som er gale enn bare ventiltetningene?

Diskuterer litt med de jeg kjøpte bilen av, vil ha det på garanti.
De har ringt Toyota Norge og hørt om det er noen typiske problemer med motoren, noe det ikke pleier å være ifølge Toyota Norge.

Så da lurer jeg på om dere har noen lure innspill som kan hjelpe meg, siden det virker som de fleste her skrur selv når problem oppstår.

 #19784  av erling
 
Virker som både v.tetninger og stempelringer har tatt kvelden da jo.. Hmfr. No drit detta Æl. :?

 #19786  av MRQuoc
 
du kan jo sjekke stempelringer ved å sjekke om eksosen kommer ut av peilepinne-røret , tror jeg , eller var det for en annen diagnose ? slå meg hvis jeg tar feil

 #19792  av kake
 
Sikkert en eller flere stempelringer som har gått?, men skal du bytte de, så bytter du vel ventiltetninger også. 173' km er langt hvis den er hardt kjørt.
Har en bekjent gjennom en kar på jobben som er toyota/rallymekaniker, og har vært det i 25 år. Han kan mr2/celica-gt4 inn og ut. (han kjører selv en 91' mk2 nå). Han sier at disse motorene ikke skal bruke noe særlig olje i det hele tatt, men grunnen til at noen gjør det, er at de blir kjørt vanvittig hardt nede i Tyskland, og så blir kmstanden stilt tilbake før de importeres til Norge. Har selv sett en mr2 med litt over 100k på telleren som bruker vesentlig olje, det sier seg selv da at enten er den grisekjørt, eller så er den stilt tilbake.

Vet fra erfaring at 3sge tåler vanvittig med juling, både i celica og mr2, men en gang vil det jo ryke.