TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• feil/mangler pÃ¥ mr2 mk3 2000-2004

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #189354  av steffen karlstad

noen som vet om hoved feilene på mr2 mk3 2000-2004 modellene?

kun fakta snakk takk!

#189372  av tullball

En av feilene/manglene er at den ikke har vippelykter ;)

Det er jo varemerket til MR2 i mine øyne :D

Sorry.. klarte ikke å dy meg :twisted:
 #189380  av jan-erik

steffen karlstad skrev:noen som vet om hoved feilene på mr2 mk3 2000-2004 modellene?

kun fakta snakk takk!
Modeller mellom 2000 og 2001(2) har hatt problemer med høyt oljeforbruk pga for trange oljekanaler. Feilen inntreffer stort sett før 60.000km, og motorene har blitt byttet på garanti hos Toyota (garantien ble utvidet til 5 år på blokka). Fra det amerikanske forumet har jeg hørt at pre-cat feil også vært et tema, men har ikke hørt om dette i Norge.

Ellers er dugg i frontlykter og høytsittende bremselys bak en gjenganger. Av andre ting som har røket på min bil (hatt den fra den var 2 år og 28000km til den nå er 6 år og har gått ca. 77000km er en o2 sensor. Men nå har bilen min blitt banekjørt en smule for å si det mildt :wink: . Puttet turbo på min på ca km std. 73000km og har ikke hatt noen problemer så langt.

En bil som varmt kan anbefales, bare hold deg unna SMT versjonene. Skal på Japsetreff med min, så om du planlegger å kjøpe en og har lyst til å sitte på en tur er du hjertelig velkommen til det.

MK3 har mest til felles med MK1 kjøremessig av MR2-ene.

Og at den ikke har vippelykter ellimenerer jo behovet for spredere til kjørelys om dagen hehe, da vippelykter oppe ikke er spesielt pent... kunne ikke dy meg heller :wink: Varemerket til MR2 er jo lite vekt og midtmotor, så jeg vil vel bare si at bortfallet av vippelykter er en evolusjon.

Ellers så har 2004 modellene litt mer avstivninger i understellet, men alle disse delene kan du få kjøpt løst og puttet på eldre modeller, eller via 3. parts. 2004 modellene har andre frontlykter og baklykter (kan også oppgraderes hvis man vil).

Tørr påstå at MK3 hadde solgt i "bøtter og spann" hadde den blitt levert orginalt med T-sport motor eller et moderat turbokit på rundt 200hk.

#189382  av tullball

Sant nok at det er midt-motor som er det virkelige varemerket, men så skal det også sies at MK3 MR2 faktisk var originalt planlagt å ha vippelykter, men ble droppet pga. at fra 1999 ble mye vanskeligere å godkjenne biler designet med vippelykter grunnet farer for fotgjengere ved påkjøring. (Ja, det høres latterlig ut, men var det som avgitt som forklaring).

Er enig med at vippelyktene oppe ikke alltid er det peneste ;)

Men MR2 mk3 er ganske forskjellig fra tidligere modeller,
er vel det som er grunnen til at den originalt heter MR-S i Japan, og ikke MR2.
 #189394  av steffen karlstad

jan-erik skrev:
steffen karlstad skrev:noen som vet om hoved feilene på mr2 mk3 2000-2004 modellene?

kun fakta snakk takk!
Modeller mellom 2000 og 2001(2) har hatt problemer med høyt oljeforbruk pga for trange oljekanaler. Feilen inntreffer stort sett før 60.000km, og motorene har blitt byttet på garanti hos Toyota (garantien ble utvidet til 5 år på blokka). Fra det amerikanske forumet har jeg hørt at pre-cat feil også vært et tema, men har ikke hørt om dette i Norge.

Ellers er dugg i frontlykter og høytsittende bremselys bak en gjenganger. Av andre ting som har røket på min bil (hatt den fra den var 2 år og 28000km til den nå er 6 år og har gått ca. 77000km er en o2 sensor. Men nå har bilen min blitt banekjørt en smule for å si det mildt :wink: . Puttet turbo på min på ca km std. 73000km og har ikke hatt noen problemer så langt.

En bil som varmt kan anbefales, bare hold deg unna SMT versjonene. Skal på Japsetreff med min, så om du planlegger å kjøpe en og har lyst til å sitte på en tur er du hjertelig velkommen til det.

MK3 har mest til felles med MK1 kjøremessig av MR2-ene.

Og at den ikke har vippelykter ellimenerer jo behovet for spredere til kjørelys om dagen hehe, da vippelykter oppe ikke er spesielt pent... kunne ikke dy meg heller :wink: Varemerket til MR2 er jo lite vekt og midtmotor, så jeg vil vel bare si at bortfallet av vippelykter er en evolusjon.

Ellers så har 2004 modellene litt mer avstivninger i understellet, men alle disse delene kan du få kjøpt løst og puttet på eldre modeller, eller via 3. parts. 2004 modellene har andre frontlykter og baklykter (kan også oppgraderes hvis man vil).

Tørr påstå at MK3 hadde solgt i "bøtter og spann" hadde den blitt levert orginalt med T-sport motor eller et moderat turbokit på rundt 200hk.
kjører selv aktivt på bane med mk1 min, sikert sett den ligge sidlengs på rudskogen.
sitter gjerne på en tur med deg. skal kjøpe meg en mk3 2000 modell med 70000 på telleren tenkte jeg som bruks/vinter bil siden mr2 mk1 min begynner og bli litt vansklig daglidags bil når fukt bur og coiloverene kommer til gatebil..

men vis den ikke har oljeforbruk nå kommer det vell heller ikke. bilen skal forøvrig kansje bare byttes felger på siden jeg vill ha den orginal..
 #192813  av Kjelli

jan-erik skrev: En bil som varmt kan anbefales, bare hold deg unna SMT versjonene. Skal på Japsetreff med min, så om du planlegger å kjøpe en og har lyst til å sitte på en tur er du hjertelig velkommen til det.
Det hadde vært spennende å høre hvilke argumenter du har for å anbefale folk å holde seg borte fra SMT versjonen Jan-Erik. Og er reservasjonen like stor mot den "nye" 6-trinns versjonen som kom i 2004?

Ett av argumentene regner jeg med er at akselerasjonen er noe tregere, spesielt på bane og med en erfaren sjåfør bak rattet.
 #199224  av Speedy_g

jan-erik skrev: En bil som varmt kan anbefales, bare hold deg unna SMT versjonene. Skal på Japsetreff med min, så om du planlegger å kjøpe en og har lyst til å sitte på en tur er du hjertelig velkommen til det.
hva er egentlig feil med smt giring? har nettopp kjøpt en 03 modell m denne kassa.
 #199226  av jan-erik

Speedy_g skrev:
hva er egentlig feil med smt giring? har nettopp kjøpt en 03 modell m denne kassa.
Den er tregere! Har selv ikke kjørt bilen med det, og kan bare refere til hva som har blitt skrevet om det. For all del, er sikkert kjempemorsomt med giring på rattet, men du får visstnok en føleles av å vente på at neste gir blir lagt inn. 0-100 er vel også 0,7 sekund langsommere (7,9 vs 8,6). I tillegg er det litt mer krøll om du vil turbokonvertere den senere.

Nå er min preferanse banekjøring, men SMT fungerer sikkert veldig morsomt på svingete vestlandsveier. Svaret var vel også skrevet til Steffen her som jeg vet liker banekjøring :wink: .

Men siden du har kjøpt den med SMT og helt sikkert prøvd en med manuell før du kjøpte, og er kjempefornøyd, så ser jeg ikke helt problemet med hva jeg syns!

#199669  av steffen karlstad

for og opptadere så handlet jeg men "vinter bil" for en drøy måned siden.
en sølv 2000 modell som er rimlig strøken.

-AC og hardtopp
-felger, senkett (TTE) og eksos (TTE) godkjent i vognkortet

utstyrlista drar opp veldig
bilen har brukt ca 2 dl olje på 3000km blandet kjøring noe jeg ser som normal og gikk nå gjennom eu uten problem.
så kan varmt anbefale disse bilene.

noe minus er at jeg syntes den er litt slapp og derfor tungkjørt til små kjøring. blir fra kjørt av "alt" før 4500 noe som er litt slitsomt men ellers nydelig..

#199682  av Magne_F

Jeg monterte CAI (Cold Air Intake) fra PPE på min forrige, og synes jeg fikk noe mer respons. Ellers så vil jeg nå si at jeg ikke akkurat følte jeg ble frakjørt av alt og alle med orginal MR2 MK3, men det spørs vel hva man er vant til.

#199685  av kake

Alle gangene Best Motoring har hatt med MK3+SMT kassa har den nærmest blitt slaktet hver gang og frakjørt av det aller meste. Fryktelig treg til å gire samt at den begynner å leve sitt eget liv utpå banen når den får endel runder :) Er vel uansett ikke meningen at man skal kjøre mr2 med automatgir på bane. Husker "Gansan" kommenterte at Toyota måtte skjerpe seg her og at de kunne så mye bedre enn dette, de måtte iallefall skjerpe seg :) Gjelder bare SMT kasssa da, ikke MK3 med manuell gir :)

#199702  av steffen karlstad

Magne_F skrev:Jeg monterte CAI (Cold Air Intake) fra PPE på min forrige, og synes jeg fikk noe mer respons. Ellers så vil jeg nå si at jeg ikke akkurat følte jeg ble frakjørt av alt og alle med orginal MR2 MK3, men det spørs vel hva man er vant til.
vant til min mr2 mk1 banebilen min! he he.. 4age er stikkordet..

#199705  av Magne_F

Skjønner hva du mener. Ikke like interessant å kjøre gamlebilen min, etter at jeg kjøpte min nye med turbo.. hehe

#199763  av sindrejl

steffen karlstad skrev:
Magne_F skrev:Jeg monterte CAI (Cold Air Intake) fra PPE på min forrige, og synes jeg fikk noe mer respons. Ellers så vil jeg nå si at jeg ikke akkurat følte jeg ble frakjørt av alt og alle med orginal MR2 MK3, men det spørs vel hva man er vant til.
vant til min mr2 mk1 banebilen min! he he.. 4age er stikkordet..
4age'n og mk1 i kombo er noget rått og man kjører ifra org mr2 mk2 på bane relativt enkelt :)