TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er galt med min MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #198138  av tagestad

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg er utrolig skuffet over MR2en min. Jeg kjøpte meg en 2000 modell MR2 MKIII på vårparten i år. Denne var da utstyrt med ny motor, da den forrige hadde gått dukken etter ca. 57000km. Med instruksjoner om å kjøre den pent slik at motoren ble godt innkjørt kjørt jeg bilen i ca 2500km før den så røyk igjen. Fullstendig skjæring på alle fire stemplene. Heldigvis fikk jeg etter 5 ukers ventetid tidligere i sommer ny motorblokk++ erstattet da det fulgte med 1 års garanti på motoren. Nå har jeg kjørt bilen i en underkant av 2000km igjen, og i kveld da jeg kom hjem fra jobb begynte oljelampa og lyse. Jeg stoppet bilen med engang, ventet i ca. 5 minutter, sjekket oljen og fant ut at det var omtrent ikke en dråpe med olje igjen i motoren.

Jeg må legge til at jeg begge gangene har fulgt innkjøringsinstruksene på motoren etter punkt og prikke (dvs ikke kjøre over 4000rpm de første 1500km, så øke litt osv).

Hvordan er det mulig? Har jeg utrolig uflaks, er Sulland-gruppen på Hamar helt blåst når det gjelder å skru bil, eller er det noen elementere svakheter i motorene til disse modellene av MR2?

Heldigvis har jeg ikke merket noe på hverken motoren i form av uvanlige lyder, eller unormal farge på eksosen, men det skal bli spennende å se hva Toyota på Hamar har å si i morgen.

Andre som har noen informasjon om svakheter i disse motortypene?

På forhånd takk,

mvh.
Espen

#198147  av Larsen

Etter hva jeg har hørt så har det vært et problem med for små olje kanaler på denne motoren. Skal se om jeg ikke finner tråden om det som gikk for ikke lenge siden.

#198163  av tagestad

Larsen skrev:Fant denne nå, men det var ikke denne tråden jeg tenkte på.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sjons+feil
Takker for svar, men nei, det er nok ikke dette. Jeg forhørte meg litt om dette med de da dette var noe jeg fant ut av ganske tidlig. Det var nok allerede ordna i den nye blokka som var satt i motoren før jeg kjøpte den. Dette skal visstnok være samme blokk som det som brukes på Avensis o.l. også, og dette ble rettet ganske umiddelbart etter at feilen ble oppdaget (omkring 2001?).

Andre ting?

mvh.
Espen

#198233  av hmhaga

Kanskje feil på sensorer/ECU, så motoren(e) går med totalt feil tenningstidspunkt eller ekstremt magert? Da blir det godt og varmt, tenningsbank osv.

#198281  av Morten

Selv om det er ny motor, bør en jo sjekke olje nivået fra tid til annen da, og etterfylle om det nærmer seg minimum streken... vil egentlig si spesielt når det er ny motor og ting ikke ennå har slitt seg skikkelig til, siden olje forbruket er noe høyere til nettopp dette har skjedd. :wink:

#198336  av jsun

Her ligger "Storrien" på min 1ZZ-FE.... (samme motor)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=3827
Hmm.. "postet" lengre opp ser jeg :wink:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ight=1zzfe

Annet som kan være feil, er naturligvis lekasje ..... ta en tur under bilen med lykt, og let.
Jeg fant lekasje fra registeret på min etter motorbyttet.
Har du plater under motoren, vil disse ta opp oljesølet, så skru de av og se etter.

#198342  av jsun

En helt annen ting ...... disse "blokken'e" skal være innkjørt .... så i henhold til Toyota Skøyen, er det "tut & kjør".
Min "nye" er merkbart sprekere enn den "gamle" med feil på.