TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• blendet slange fra wastgate pÃ¥ 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #200364  av BT-GTI

hva er dette godt for?
det var slik når jeg kjøpte motoren men fant ikke ut hva det var godt for så lot det være slik..

det er den slangen som går fra wasgaten/akulatoren til et rør som forsvinner inn under motoren et sted...

noen som VEIT hva det er godt for/ hva utfallet av denne blendingen er??
Vedlegg
DSC00090.JPG
DSC00090.JPG (223 kiB) Vist 100 ganger

#200371  av Larsen

Tror det er for å fjerne lavtrykket i første og andre gir.

#200388  av Master

Det er for å deaktivere T-VSV. Turbo vakuume switching valve om jeg husker rett. Det er en dings som sitter neddi der som gjør at du kan kjøre på 2 trykk originalt. En lav modus og en fullmodus. Lavmodusen er f.eks når motoren er kald, når ecu'en oppdager tenningsbank, innsugstempen er for høy etc etc. Det er for å beskytte motoren mot å overbooste seg selv når forholdene ikke er optimale. Det er den originale boostcontrolleren kan man si som gir deg to ulike trykk.

Den blir deaktivert av de aller aller fleste når man skal justere opp trykket. Det er fordi man ønsker å ha bedre kontroll på hva man booster. Når den er deaktivert vil den ikke begrense turbotrykket på noen måte. Har du den aktivert kan du være så uheldig å sette trykket du vil ha når den er i lav-modus. Gjett hva som skjer når den går i høymodus? :)

Uansett. Bare la den være som den er.

Og forresten, den fungerer i alle gir under alle forhold. 3S-GTE har ingen form for lavtrykk i 1. og 2. gir. grunnen til at det blir litt lavere trykk i de to første girene rett og slett fordi det ikke genereres nok motstand til at turboen rekker å levere trykk (over ca 0.9-1 bar) 2gen

#200412  av BT-GTI

takker da veit jeg det!

#200489  av WaxFraq

BT-GTI:
Du hadde vel ikke kunne tatt et bilde til, litt lenger ifra så jeg kunne ha sett hvor den slangen faktisk er? hørtes ut som en plan det der egentlig..

#200643  av WaxFraq

tusen takk skal du ha :D