TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l ang ny forsterket innmat i girkasse

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #224522  av Magne

Nå har det seg slik at jeg skal ta full overhaling av girkassa, bytte syncro ringer og lager å hele sjullameisen.
I denne anledning tenkte jeg å bestille "C-ONE Sports Close Mission" fra Greenline. Dette er forsterket og har kortere gir "ratio". Top hastighet blir da ca. 200-210km/t.

Det er Per Guldbransen i Autoconsult som skal utføre jobben. Det var vist et kjent navn innen motorsport fikk jeg høre. :oops:
Han lurte da på om ikke jeg må skifte utvekslinga i senter diffen også, så ikke framhjulene går tregere/fortere enn bakhjulene. Dette var noe de gjorde på Subaru og Miiissshibiiishi.

<B>Er det slik på GT4 også?</B>

Til info bestiller jeg i tillegg HKS GD Clutch Pro, C-ONE Sports Diff Cushion og TRD olje filter x2.

#224539  av larsst185

hva slags effekt skal du ta ut av den motoren siden du ser det nødvendig å forsterke geakassa??.synes det er andre ting som er MYE viktigere å pruke penga på.Sånn drivverksmessig så ville jeg prioritert diffen bak lenge før gearkassa.

#224542  av Magne

Til neste år blir det en god del mer jeg kommer til å dra ut av motoren. Satser på 400+. Dealen med den nye innmaten er at jeg fikk lyst til å kjøre på med full pakke nå som jeg allerede skal inni der å fikle! Skal jeg gjøre det senere blir det jo dobbelt opp med arbeid. Som foresten koster skjorta når man ikke har mulighet til å gjøre det selv.

Ny forsterket diff kommer også, så snart penger til det strekker til. Jobber så mye overtid jeg kan om dagen så får se om jeg ikke rekker å bytte den også før banekjøringen starter i sommer.
Da blir det vel Cusco lamell diff som Kenneth skryter så hemningsløst av.. :roll: :wink:

EDIT: Grunnen til at jeg sa "allerede skal inni der å fikle" er at jeg har sånn circa ikkeno sync igjen på 2 og 3 gir. I tillegg er det lite igjen av Zinter cluthen og noe er galt i overføring fra girspak til girkasse siden jeg ikke får den i 1 og 2 gir lenger.

Kommer også til å kjøpe inn litt andre småting fra Speed source, som f.eks. Poly motorfester. Få montert på det også når motoren alikevel skal ut.

Jeg har sitti på med en Subaru WRX med ca 280hk. Maks fart på ca 190km/t pga utvekslinga. Og for en aks det var! Hadde jo vert morro med no slikt på min og da... :roll:

#224546  av larsst185

jeg tror ikke forsterket innmat er nødvendig før 500hk+ så lenge ting er ellers bra stand.men mulig jeg er helt på viddene..

#224549  av Magne

larsst185 skrev:jeg tror ikke forsterket innmat er nødvendig før 500hk+ så lenge ting er ellers bra stand.men mulig jeg er helt på viddene..
Det har jeg også hørt. Og jeg tror på det. Men... :) den forsterkede innmaten koster 13k. Det er vel en grei investering når jobben koster 25k?

Anyways. Back to topic.

Må jeg bytte senterdiff el noe annet for å få lik utveksling på alle 4 hjul?

#224553  av larsst185

tror ikke det da jeg mener at både bakdiff og foraksel har utveksling 1:1,så uansett hva du gjør med utvekslinga ut fra gearkassa så skal utvekslingen videre bli lik.men ta ikke mitt ord 100 prosent på dette..

#224603  av Magne

Takk lars :) ditt input er notert.

Noen flere som er enig eller kan bekrefte dette?

#225290  av 2fastgt4

gå for de forsterka delene.Med den kjøringa di så kan du trenge det :wink: er nemlig litt forkjell på å ha 500hk å kjøre som en gammel tante og ha 400hk å kjøre som du har stjelt bilen :)

men hvis du snakker med bolneset gamle redaktøren i drive som driver blant annet gåcart banen på våler banen så har han skifta ut en mengde gearkasse innmat på disse bilene,han får tak i quaiffe.

men til saken: han kan sikkert svare på spørsmålet ditt.

eller du kan ringe verkstedet på toyota alnabru og snakke med verkstedsjefen han har også vært med på rally teamet og skrudd litt.
Tipper han vet det meste.
mulig jeg tar feil men mener å huske at han het svein eller stein eller noe :)

#225294  av turbokjell

Verksmestern heter Robert. Men Stein er formann/kunderådgiver.
Så du spør riktig person 8)

#225395  av Magne

Jeg har nå droppet tankene om forsterket innmat. Har diskutert med et par stykker om dette og fant ut at det egentlig bare var tull.

Så var jeg så heldig å få tak i en brukt st205 girkasse i topp stand! :D Da blir jo ting litt billigere å enklere.

Venter bare på lønning for å få betalt bestillinga fra Greenline.

Dem hadde IKKE Hks clutchen min inne på lager! Dem får ikke inn før i slutten av mars!... :(

Så nå er det på leting etter andre som kan levere til bra pris og helst igår. :P

#225398  av Ã¸f

det aktuelle verkstedet du nevnte i første innlegg,om du skal bruke det:
sett av god tid,det tok meg 8mnd for dem å montere sprut og mappe det :!: det kan vel kalles for "kommune-arbeider-tempo" :wink:

#225401  av Magne

øf skrev:det aktuelle verkstedet du nevnte i første innlegg,om du skal bruke det:
sett av god tid,det tok meg 8mnd for dem å montere sprut og mappe det :!: det kan vel kalles for "kommune-arbeider-tempo" :wink:
Hvis du har noen tips til bra verksted så setter jeg pris på det!
Autoconsult er egentlig litt langt unna for meg, men det var en anbefaling jeg fikk av noen. Spesielt billig var dem da ikke vertfall. 25000kr for å bytte girkasse/clutch å diff?... dyrt el ikke?

#225423  av Ã¸f

nei vet desverre ikke om noen på din "side" av fjorden :(