TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning av felger.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #29720  av jensi

Her i Rogaland nærmer våren seg fort.
Har hatt noen fine dager de siste ukene med mildt og tørt vær.
Med finvær og litt lengre lyst om dagene kommer og suget etter noe nytt.
Trenger nye dekk på bilen(spiser dekk den bilen),og med 16" så er jo utvalget heller magert.
Kjører i dag med Dunlop SP9000 245/45/16 bak og 215/45 16 front.

Bak dekka er mye for høye i forhold til det som er godkjent/normalt.

Ser ut som det kan bli vanskelig å få fatt i 245 dekk med 40 profil da dette ikke er noe standard størelse i 16 ".

Vurderer derfor 17" felger med tilsvarende bredde men 40 profil.

Noen som vet hva som bestemer hva jeg kan få godkjent på bilen?

Er det papir på felgene eller er det papir på hvilken impress og dimensjon som er godkjent på bilen(91 mod Mr2)?

Mener at jeg fikk TUV papir på noen felger på en tidligere bil som det stod på papiret at de var godkjent på Mr2 en.Tok dette med meg til Biltilsynet som lyste litt på bilen og leste papiret som var på tysk (han forstod ingenting)og sa det ser jo greit ut.Så var det greit.

Men har og sett papir som sier impress /bredde/profil dekk/og felger kan ha på denne modellen?

Har ikke lyst til å kjøpe felger som jeg ikke kan få godkjent på bilen.

Noen som har noen tips?

Jensi
Sist redigert av jensi den 15 jan 2004 21:21, redigert 2 ganger totalt.

#29723  av Christian

Kan lite om dette, siden jeg aldri har godkjent noe :roll: , men er ikke org innpress 45? De jeg har nå er 35, funker fint det og, men aner ikke hvordan det er å godkjenne de...
Rullediameteren og at de ikke skal bygge utenfor skjermene er vel hovedregelen...?

#29725  av chris

Felgene mine er innpress 38, og det var masse styr med biltilsynet om godkjenning.. Men det gikk da til slutt.

#29752  av CelicaGT

Rulleomkretsen skal vere innanfor 5% av det som er orginalt.
Trur at sporvidden kan økest med 7,5 cm.
Har blitt fortalt at på bredda kan dei vere så breie du vil så lenge dekkbana kjem utom skjermen. (kaster stein opp da)

#29839  av Amund

CelicaGT skrev:Rulleomkretsen skal vere innanfor 5% av det som er orginalt.
Trur at sporvidden kan økest med 7,5 cm.
Har blitt fortalt at på bredda kan dei vere så breie du vil så lenge dekkbana kjem utom skjermen. (kaster stein opp da)
sporvidden kan økes med +/- 15mm (millimeter IKKE centimeter), det vil si 7,5mm på hver side..
og dekkbana skal ikkje vere utenom skjermen. dessuten krever de fleste dokumentasjoin fra tuv, eller orginal merkeforhandler på bilen. (toyota..)

#29856  av CelicaGT

Ja sjølvsagt mm :oops: :oops: 7,5 på kvar side.
Oopsss!!!! så lenge dekk bana IKKJE kjem utom skjermane....
Har nok ein gang vert totalt bortreist når eg skriver :oops:
Sorry :)

#29910  av Alexander G

Hvis alt går etter planen vil eg hive på Brock B1 felger (se turbo trille sine), 8,5x17 foran og 10x17 bak. Dette skal vel litt til for å få godkjent?
Ikke at det bryr meg å skifte hjul i garasjen før kontroll, men hva sier forsikringsbyråer hvis det skulle smelle? Vil de henge seg opp i dette?
 #30405  av Remi

Mener det skal stå noe om dette i vogn kortet? eller e det æ som e på bær tur.. på min så står det noe om maks 13 tommer og masse anna dritt.. hm.. kansje æ som e litt trøtt ;P

#30408  av mralp

Jeg har et orginalsett med dekk og felger liggende. Ikke f*** om jeg orker å prate med neka på Biltilsynet. Mulig jeg høres 14 ut nå, men ...er jo ingen grunn til å gjøre det vanskelig for seg selv. Man bytter jo dekk på 20 min om man må vise bilen.

#30429  av Amund

du får papirer fra de som selger felgene på at de er tuv godkjent på din bil, og da koster det 400 å skrive det inn i vogn kort.. :roll:

#30431  av CelicaTurbo

....eller sørg for at biltilsynet stopper deg i en kontroll før du skriver dem inn. Da jeg ble stoppet og deretter måtte vise mine nye felger betalte jeg ingenting (annet enn kostnaden ved de nye felgene med papirer, jeg fikk ikke papirer for dem jeg hadde fra før :( )

#30478  av Alexander G

Men hva biltilsynet sier er ikke det værste, som jeg spurte om, hva sier forsikring hvis det smeller. Vil de noensinne kunne legge skylden på for store felger/dekk? Og dermed står man der som en idiot og må cashe ut alt selv? Ikke at jeg har planer om å kræsje :wink:

#30509  av CelicaTurbo

hm, jeg vil nå ikke tro at forsikringen vil bry seg om det så lenge det ikke er endret noe med hensyn på effekt og bremser? Har ihvertfall aldri hørt at noen har fått avkorting før pga ikke godkjente dekk eller felger, men det er jo så klart lurt at du holder deg innenfor normale lovlige grenser da, altså en størrelse som ikke er så langt unna det orginale.

#30566  av chris

bredere dekk vil jo gi kortere bremselengde, i hvert fall på asfalt, så.. ville vært teit om de nekta å betale ut forsikring på sånt :P