TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modereringsdebatt

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #264112  av jumbo

Er ikke ute etter å starte en masse mas, men synes spørsmålet allikevel har sin plass her: Hva er logikken bak å stenge eller slette en off topic tråd her i off topic delen av forumet? Trodde det var nettopp det som var grunnen til at dette delforumet var opprettet i utgangspunktet - for å ha et sted å gjøre av slikt.

Det har vært en mengde andre temaer diskutert her som overhodet ikke har noe med bil å gjøre, men igjen - er ikke det hele poenget med dette delforumet? Hva gjorde akkurat denne tråden spesiell i så måte?

Så lenge folk oppfører seg nogenlunde greit og holder trådene til de delforumene de hører hjemme synes jeg folk skal få diskutere hva de vil - så får heller de som av en eller annen grunn ikke liker et bestemt tema la være å lese... det er faktisk ingen tvang.
Sist redigert av jumbo den 25 sep 2007 09:05, redigert 1 gang totalt.

#264129  av Larsen

Satt å lurte på dette selv egentlig. Mener egentlig det bør være en høy terskel før en sletter andres innlegg.

#264135  av CelicaTurbo

Har ikke fulgt med på den gjeldende diskusjonen, men selv om forumet heter "off topic" betyr ikke det at det er åpent å skrive hva som helst. Religion er et emne som kan støte mange og enkle kommentarer om emnet kan sette mange følelser i sving, og om folk skriver kommentarer som kan virke støtende på en gruppe mennesker så er det grunn nok alene til å moderere og stoppe diskusjonen. At diskusjonen er opp-topic betyr ikke at forumets regler fremdeles ikke gjelder, det betyr kun at emnet ikke passer i noen andre kategorier ;)

Jeg ser diskusjonen rakk å bli fire sider, jeg antar de fleste har fått anledning til å gi utrykk for sine meninger innenfor de fire sidene og jeg føler ikke at jeg har noen grunn til å betvile Andys vurdering når han stengte diskusjonen på oppfordring fra andre brukere.

#264140  av WireD

Men....

På en annen side må man ikke bli redd for å diskutere i frykt for å støte noen, om man blir det, så faller hele bunnen ut av ytringsfriheten.
Det er HELT UMULIG å ikke støte noen som helst i en eller annen form om man skal diskutere, debattere og snakke om et emne,sånn er det bare, og det er her generelle ting som kvaliteten på innlegg, bruk av smileys for å få frem sinnstemning, rettskrivning, korrekt kildebruk og infobruk osv osv kommer inn i bildet for å holde diskusjonen på et sakelig nivå, samt motpartens evne til å se forbi evt. støtende saker og ting, og heller se hva argumentasjonspartneren faktisk sier... keep it in mind :)

Det var dagens lille digresjon :)

Mener alt har en tid og sted, og å diskutere ting som ikke overhodet har noe med bil å gjøre(for eks. religion, som bare i seg selv har blitt betennt nok i disse tide...), har lite å gjøre på et bilforum :)
som admin sier, så er det alltid noen tråder som bommer helt i forhold til forumet de er postet i, så ser ikke hvorfor disse ikke skal stenges/slettes :)

#264150  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Har ikke fulgt med på den gjeldende diskusjonen, men selv om forumet heter "off topic" betyr ikke det at det er åpent å skrive hva som helst. Religion er et emne som kan støte mange og enkle kommentarer om emnet kan sette mange følelser i sving, og om folk skriver kommentarer som kan virke støtende på en gruppe mennesker så er det grunn nok alene til å moderere og stoppe diskusjonen. At diskusjonen er opp-topic betyr ikke at forumets regler fremdeles ikke gjelder, det betyr kun at emnet ikke passer i noen andre kategorier

Jeg hovedsaklig reagerte på dette på grunn av at det virket som Andy stoppet diskusjonen fordi den ikke hadde noe med bil å gjøre. DET håper jeg vi er enig om at har null med saken å gjøre på akkurat dette delforumet, ellers må 90% av de øvrige postene på det forumet stenges/slettes også.

Jeg ser diskusjonen rakk å bli fire sider, jeg antar de fleste har fått anledning til å gi utrykk for sine meninger innenfor de fire sidene og jeg føler ikke at jeg har noen grunn til å betvile Andys vurdering når han stengte diskusjonen på oppfordring fra andre brukere.

Jeg respekterer det, men vil samtidig uttrykke et krafitg varsku angående det du sier helt på slutten her... Man skal være VELDIG tilbakeholden med å la brukere diktere moderering, mer spesifikt låsing eller sletting av tråder/poster.

Uten at jeg sier det var tilfellet her, bør det absolutt ikke anses som god nok grunn til å stoppe en diskusjon at en bestemt eller noen få postere ikke liker en diskusjon eller angrer på at de har deltatt i den.

Det bør derimot være en høy terskel for å la noen som helst (til og med inkludert moderatorene) begrense hva andre skal diskutere - hovedsaklig fordi absolutt alle har all verdens anledning til å la være å ta del i eller engang lese emner de ikke bryr seg om eller misliker.

Men nå ble dette plutselig en helt annen debatt - kanskje med fordel flyttes til et mer egnet sted, og med en mer egnet tittel.

#264165  av cameleon

Jeg får nesten hive meg på her jeg også da.

Jeg må si meg veldig enig i det jumbo sier her.

Slik jeg ser det angående denne relgionsdebatten, så var det ikke noe som i mine øyne og sikkert flere, ikke føler virket støtende.
Selv om man er uenig i folks syn, så vil jeg si at det er interessant å høre hva andre har å si om debatten. Om folk skriver ting som virkelig er på jordet og som støter andre, så får man heller slette de delene som blir lagt inn på temaet og evt gi en begrunnelse for hvorfor akkurat det ble slettet. Om tråden begynner å gå over stokk og sten, så er det helt greit å slette den eller låse den OM den inneholder stoff som kan føre til problemer for de som driver forumet, eller de som har lagt ut informasjonen.

Om folk føler seg krenket så får man da varsle om det og da gi en begrunnelse for hvorfor.
Når det skal sies så er dette et forum som gjennom alle de år jeg har vært her inne nå, har vært veldig greier på dette med moderering og har sluppet inn mye som kanskje har vært litt på grensa noen ganger. Synes også at folk kanskje bør være litt mer var og tenke seg litt om når de skriver innlegg. Masse "blææ" "off" "patetiske idioter" "svindlere" "knothau", etc, skjønner jeg lett kan skape irritasjon blant flere. Er veldig lett og se at om EN skriver noe nedlatende, så fører de neste 5 postene fort til en drøss andre som sier seg heeeelt enig, før de faktisk vet hva de prater om.

Men...det er slik jeg ser det :)

#264173  av CelicaTurbo

Jeg forstår at spørsmålet blir reist men kanskje dette blir tatt litt alvorlig? :lol:

Men, at religionsdiskusjonen ikke omhandlet bil har nok vært en medvirkende årsak til at det var en lavere terskel for å stoppe diskusjonen når flere brukere bad om det. At vi har en off-topic del på forumet betyr ikke at dette området er ment for diskusjoner som omhandler alt annet enn bil, det er ment for emner som ikke passer i de andre kategoriene. En religionsdiskusjon har liten verdi for et bilforum, selv om det i høyeste grad er off topic ;) Så klart er det ingen her som styrter til for å slette diskusjoner som ikke omhandler bil, men som jeg skrev, at diskusjonen ikke omhandler bil og i utgangspunktet ikke er i forumets interesse kan føre til at terskelen er lavere for moderering når en moderator føler at det ikke er behov for diskusjonen lengre, eller han føler at den kan ramme noen på en uheldig måte. Rett og slett pga at vi kan si "dette hører bare ikke hjemme her".

jumbo skrev:
CelicaTurbo skrev:Jeg ser diskusjonen rakk å bli fire sider, jeg antar de fleste har fått anledning til å gi utrykk for sine meninger innenfor de fire sidene og jeg føler ikke at jeg har noen grunn til å betvile Andys vurdering når han stengte diskusjonen på oppfordring fra andre brukere.

Jeg respekterer det, men vil samtidig uttrykke et krafitg varsku angående det du sier helt på slutten her... Man skal være VELDIG tilbakeholden med å la brukere diktere moderering, mer spesifikt låsing eller sletting av tråder/poster.

Uten at jeg sier det var tilfellet her, bør det absolutt ikke anses som god nok grunn til å stoppe en diskusjon at en bestemt eller noen få postere ikke liker en diskusjon eller angrer på at de har deltatt i den.

Nå, jeg liker ikke det jeg leser ovenfor spesielt godt. At jeg ikke leser gjennom en hel diskusjon for å vurdere Andys moderering betyr ikke at jeg lar moderatorer diktere moderering på forumet. Tror du virkelig at jeg skrev min kommentar uten å vurdere bakgrunnen for modereringen og innholdet i diskusjonen så må du ha lave tanker om meg som administrator her på forumet :? Jeg har en lett og ledig holdning til den modereringen pga at emnet i diskusjonen var uviktig og ukritisk for et bilforum. Når emnet er av en karakter som fort kan sette i gang følelser og uenighet, og flere brukere skriver at dette trenger vi ikke diskutere lengre så er det en lav terskel for å møte det ønsket ved å stoppe diskusjonen. Dette er og blir et bilforum, vi trenger ikke å skape krangler og uenighet om religion her, eller tilogmed så frø for gnisninger og ufred om ikke-bilrelaterte emner, men vi kan gjerne bli uenige om bilrelaterte emner. Forstår forskjellen der? ;)
Det bør derimot være en høy terskel for å la noen som helst (til og med inkludert moderatorene) begrense hva andre skal diskutere - hovedsaklig fordi absolutt alle har all verdens anledning til å la være å ta del i eller engang lese emner de ikke bryr seg om eller misliker.
Dette er et bilforum, der i seg selv ligger det en begrensing i hva vi ønsker at skal bli diskutert her ;) Ellers kunne vi kanskje ha laget et annet forum, som http://visomlikerprovokasjoner.no eller http://jegharnoejegvilsi.no hvor det er fritt frem å skrive sine meninger om absolutt alt :lol:

Men men, sakens kjerner er ihvertfall at dette er et bilforum og brukerne fikk plenty mulighet til å komme med sine synspunkter om et emne som ikke er relatert til forumet. Så hvorfor da begynne å diskutere mot at diskusjonen blir stengt etter oppfordring når det ikke engang er en diskusjon som hører hjemme her på forumet? Om du føler at du må klage over at du er blitt hindret fra å komme med videre synspunkter i diskusjonen ved å fortelle oss at vi ikke bør begrense din mulighet til å føre en hvilken som helst diskusjon så er jo det litt synd for deg, men dette er og blir et bilforum. Det finnes plenty andre forum som er skapt for diskusjon av slike emner ;) Vi tillater jo det aller meste av diskusjon her, men terskelen for moderering kan som sakt være lavere når det er snakk om diskusjoner som kan terge til strid og som kan såre enkelte, samtidig som det er en diskusjon som ikke hører hjemme på forumet. La oss kalle det en fredsfremmende moderering. Det er klart at om diskusjonen hadde omhandlet bil hadde saken vært annerledes for da omhandler diskusjonen noe forumet er ment for å diskutere.

#264180  av jumbo

CelicaTurbo skrev:At vi har en off-topic del på forumet betyr ikke at dette området er ment for diskusjoner som omhandler alt annet enn bil, det er ment for emner som ikke passer i de andre kategoriene. En religionsdiskusjon har liten verdi for et bilforum, selv om det i høyeste grad er off topic ;)
Å ha et sted å poste off topic (i ordets rette forstand) er en viktig del av å bygge et miljø i en gjeng som vi har her, så dersom OT forumet anses som begrenset til bilrelaterte temaer, vil jeg forslå at det opprettes et "umoderert" (merk hermetegn, du skjønner tegninga) off topic forum for alt annet folk måtte ønske å diskutere blant medlemmene her. Kall det Svada, Pisspreik eller hva som helst, men et forum der alle temaer er velkomne, men selvsagt fremdeles underlagt de generelle reglene for forumet.

Nå, jeg liker ikke det jeg leser ovenfor spesielt godt. At jeg ikke leser gjennom en hel diskusjon for å vurdere Andys moderering betyr ikke at jeg lar moderatorer diktere moderering på forumet.
Her misforstod du meg grundig. Jeg siktet til at man skal være forsiktig med å la enkeltbrukere av dette forumet diktere hva man skal låse eller slette. Det har ingenting med deg eller andre bestemte moderatorer å gjøre, men snarere en trend man ikke må la komme igang.

Budskapet var helt enkelt at dere som moderatorer bør være veldig trege på avtrekkerfingeren dersom f.eks jeg kommer og ber om at en tråd stoppes fordi "jeg ikke liker den", slik det ser ut til å ha foregått i dette tilfellet.

Ser ingen grunn til å kommentere resten av avsnittet ettersom det bygger videre på denne misforståelsen.

Dette er et bilforum, der i seg selv ligger det en begrensing i hva vi ønsker at skal bli diskutert her ;) Ellers kunne vi kanskje ha laget et annet forum, som http://visomlikerprovokasjoner.no eller http://jegharnoejegvilsi.no hvor det er fritt frem å skrive sine meninger om absolutt alt :lol:
Det er mer enn et bilforum - det er en eier"klubb" og et miljø. Brukerne her bør etter min mening ha et sted å diskutere temaer ikke relatert til bil. Jeg kunne kjøpt argumentet om ressurser og plassbruk dersom de eksisterte, men det er jo fra mitt ståsted ingenting som skulle indikere det

Uansett ikke opptil meg å avgjøre slikt, det er ikke mitt forum, men vil uansett foreslå at dersom det skal opprettholdes at off-topic forumet ikke er off-topic allikevel, bør det kalles noe mer riktig - f.eks "Andre bilrelaterte temaer". Akkurat begrepet "off topic" har en rimelig klar betydning for de av oss som har brukt nettet i en god slump år, og det er alt annet enn inuitivt at dette delforumet ikke er ment til alle mulige temaer.

Høres sikkert ut som jeg lager en vanvittig big deal ut av ingenting her, men det er slettes ikke meningen.

Så hvorfor da begynne å diskutere mot at diskusjonen blir stengt etter oppfordring når det ikke engang er en diskusjon som hører hjemme her på forumet?
Vi er litt uenige om sistnevnte, men nå var dette uansett ikke meningen å bli en diskusjon i det hele tatt, og spesielt ikke angående denne episoden som sådan, men snarere at jeg så behov for å få oppklaring rundt noen problemstillinger her. Et behov som har bevist sin nødvendighet i denne tråden.

Om du føler at du må klage over at du er blitt hindret fra å komme med videre synspunkter i diskusjonen ved å fortelle oss at vi ikke bør begrense din mulighet til å føre en hvilken som helst diskusjon så er jo det litt synd for deg, men dette er og blir et bilforum.
Det er uansett ikke tilfellet, så ingen fare ;) Jeg hadde ingen spesielle interesser i den tråden i det hele tatt - dette har ingenting med denne ene tråden å gjøre eller med meg for den del.

#264182  av Andy_Celica

Når det er flere personer som ikke ønsker å ha en slik diskusjon, samt at det har veldig lite å gjør på et bilforum så valgte jeg å stenge posten. som du ser så er den ikke slettet, slik at de som måtte ønske det kan gå inn og lese om det som forskjellige personer mener, (også eventuelt fortsette over pm, msn osv.)

Men hvorfor ikke sende meg en pm og fortelle at du syntes at det var dårlig av meg og stenge posten, så kunne jeg spurt de som ønsket å få den stengt om den kunne åpnes, eventuelt hørt hva celicaturbo syntes som saken, istede for å lage en ny post for å fremheve ovenfor alle hva du mener.

Men virker bare som om du vil kverulere på alt som alle sider så.

#264193  av jumbo

Andy_Celica skrev:Men hvorfor ikke sende meg en pm og fortelle at du syntes at det var dårlig av meg og stenge posten
Fordi det ikke var temaet her, eller formålet med denne posten i det hele tatt :D

Er ingen grunn til å føle seg angrepet på noen verdens måte, dette har ingen ting med deg å gjøre som sådan, men var et generelt tema jeg ønsket belyst.

Jeg synes fremdeles man skal være tilbakeholden med å la enkeltbrukere av forumet diktere moderatorer (når det gjelder stenging og sletting av poster), men det har heller ingenting med deg spesielt å gjøre, og er tvert imot en generell problemstilling Kristian må ta stilling til og gjøre seg opp en mening om.

#264202  av inzane2012

men! selv om dette er ett bil-forum, og av temmelig høy kvalitet og etter det jeg har sett her, det ser ut til at det er vokse oppegående folk her som er flinke til å svare på dumme spm fra uvitende folk som meg.

men det betyr alikevel ikke at vi ikke ha en del på forumet som er forbeholdt ting som ikke har noe som helst med bil å gjøre i det hele tatt, kan hende noen har hatt en hendelse i livet sitt som de bare må fortelle om, ikke alt her i verden dreier seg om bil, og det og ha en plass på forumet der vi kan ha, eller vertfall prøve å ha, en sakelig diskusjon andre spm en hvilken styling som ser fetest ut og hvilken turbo er best osv osv...
Jeg syns en debatt om relgion kan vere like interessant som en debatt om politikk, livssyn, bil, kongefamilien....ja, så lenge diskusjonen ikke går over i direkte drittkasting og mobbing.

#264205  av Andy_Celica

inzane2012 skrev:men! selv om dette er ett bil-forum, og av temmelig høy kvalitet og etter det jeg har sett her, det ser ut til at det er vokse oppegående folk her som er flinke til å svare på dumme spm fra uvitende folk som meg.

men det betyr alikevel ikke at vi ikke ha en del på forumet som er forbeholdt ting som ikke har noe som helst med bil å gjøre i det hele tatt, kan hende noen har hatt en hendelse i livet sitt som de bare må fortelle om, ikke alt her i verden dreier seg om bil, og det og ha en plass på forumet der vi kan ha, eller vertfall prøve å ha, en sakelig diskusjon andre spm en hvilken styling som ser fetest ut og hvilken turbo er best osv osv...
Jeg syns en debatt om relgion kan vere like interessant som en debatt om politikk, livssyn, bil, kongefamilien....ja, så lenge diskusjonen ikke går over i direkte drittkasting og mobbing.
Men det er fortsatt i hovedsak et bilforum, er ikke uten grund at det heter Toyota SPORTSCAR owners group norway, og det er pga man skal diskutere bil og ikke hvilke religioner som folk tror og ikke tror på.
Det finnes det andre forumer eller andre måter å snakke om som f.eks å ta seg en tur i KIRKEN.

Men syntes vi skal sette en strek i denne diskusjonen også og gå tilbke til å diskutere bil og off topick ting som handler om bil.

#264212  av inzane2012

da blir det mange poster å slette i den delen av forumet vertfall

#264225  av Th4 Ghost

Hvorfor skal vi gå på andre forum for å snakke med folk vi ikke kjenner om ting vi egentlig ikke bryr oss om? Dette er en av grunnene til at jeg liker dette forumet. På de fleste andre forum så har de en million regler, der man blir bannet om man tilfeldigvis skrev at man har en toyota som andrebil og ikke to ford'er (jeg har ingen av delene :P var bare et eksempel).

Det at man kan snakke om ikke-bil-relaterte ting er en ting som sveiser forumet sammen og gjør oss mer kjent med hverandre. Om jeg bare var hær for å spørre om hvordan man skifter lys-pæra på bilen min, så er det en million andre forum jeg kan gå på, men jeg vil på dette, fordi jeg vet hvem folk er. (og fordi jeg ikke blir bannet pågrunn av at det heter lyspære og ikke lys-pære)

Jeg har ingen grunn til å gå i kirka og spørre presten om hvorfor han har feil tro, men jeg har ingenting imot å snakke om det til folk jeg kjenner, som på dette forumet (well actually, jeg er ikke interesert at all..så jeg leste ikke så mye på den tråden..kanskje dere andre som ikke var det kunne gjøre akkurat det samme istedenfor å klage?)

Skjerpings moderatorer, dette vet dere allerede. Prøv å tenk tilbake til hvorfor dere i det hele tatt gidder å gå på dette forumet hver dag

#264234  av Amund

Enkelt og greit, de som er moderatorer og administratorer her kan umulig gjøre alle glade på en gang. Når noen ber om å få en tråd slettet, eller eventuelt moderert på annet vis, har de som oftest en god grunn.
I det siste har eg sett tendenser til at det blir meir og meir kverulering i diskusjonstråder, og i enkelte tilfeller så blir det så gale at de blir slettet/moderert.
Me prøver å holde ein god stemning her inne, og eg vil sei at det har me.
Heilt privat vil eg sei at dei som ikkje tåler at ein sånn post som er diskutert her blir slettet, så kan de jo enkelt og greit la være å komme innom då? Om det er så gale som de skal ha det til....

Ting har ein tendens til å bli blåst veldig sterkt opp når det er diskutert på et forum, og det gjelder ikkje kun relegion. I ein del tilfeller der det har vert diskutert ein tvist mellom to personer, så finner veldig mange side før begge parter eller alle fakta er komt på bordet...

Så tenk dere litt om, og sett dere i andre sitt ståsted. Kan det hende at du faktisk får et nytt bilde av deg sjølv?

Det kan jo hende at demokrati er retten til å sei sin meining, men det er fremdeles lov å ta hensyn til andre. Respekt heiter det :wink: