TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Riktige bremseklosser til mr2 mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #274849  av hmsilset

Fikk caliptre og bremseklosser fremme til bilen min i dag.Skal alle klossene se like ut? Vet det er forskjellig de stålklipsene bakpå men de brukes jo om igjen. Står 92 carina på eska og det er eneste info det er på eskene fra mekonomen.Ba om klosser fremme og esken er forseglet fra leverandøren deres,så det bør jo være riktig...Tror det er riktig,men vil være helt sikker før jeg får ett verksted til å montere alt :)

#274860  av Larsen

De er ikke like, men de ligner litt på hverandre.

#274867  av hmsilset

Larsen skrev:De er ikke like, men de ligner litt på hverandre.
Jeg sjekka i alle vinkler og de så helt like ut :? Bestille klosser fra toyota for å være helt sikker jeg tror jeg.Setter ikke bilen på verksted med feil deler..Ringe mekonomen å høre i morgen,for de bør jo ha peiling også.

#274873  av lasse

Min erfaring er at det ikke er så mange som har peiling på mr2 mk2, selv på toyota må man jo nesten ha delenr selv for å få tak i riktige deler...

#274886  av -magnus-

Er jo bare å se på de gamle klossene når man demonterer om de er like. Det skal et verksted gjøre før dem skifter delene. Men når man først snakker om mekonomen er det typisk dem å sende feil deler. :P

#274887  av hmsilset

-magnus- skrev:Er jo bare å se på de gamle klossene når man demonterer om de er like. Det skal et verksted gjøre før dem skifter delene. Men når man først snakker om mekonomen er det typisk dem å sende feil deler. :P
Jeg må ha delene uansett før de begynner da,for på denne lille drittplassen jeg bor på har de ingenting på lager:) Jeg tror de "flippene" ut på hver side som skal inn i spora skal være forskjellig høyde på,men det er lik høyde på alle mine..
Vedlegg
DSC00480.JPG
DSC00480.JPG (27.18 kiB) Vist 593 ganger
DSC00479.JPG
DSC00479.JPG (37.01 kiB) Vist 593 ganger

#274889  av Larsen

Mener de er til de fremre kalipperene

#274892  av hmsilset

Larsen skrev:Mener de er til de fremre kalipperene
HÃ¥per det:) FÃ¥r bare ta sjansen igrunn..

#275043  av toyota_mr2

di hører til foran di bak er mindre

#275098  av Morten

Ser du skriver at du har fått både klosser og nye calipre? I såfall har du jo alt på benken foran deg og kan bare kontrollere at klossene passer i caliprene så har du fasiten foran deg? Passer de det er jo alt som det skal. :wink:

#275110  av hmsilset

Morten skrev:Ser du skriver at du har fått både klosser og nye calipre? I såfall har du jo alt på benken foran deg og kan bare kontrollere at klossene passer i caliprene så har du fasiten foran deg? Passer de det er jo alt som det skal. :wink:
Er ikke med alle clips og den andre store delen med 2 stenger om du skjønner,så må av med de gamle for å finne ut.Har avtalt at en på den lokale hydrostasjonen her skal skifte de over jul så da fikser de det sikkert 8) Er ikke bare å bare å gjøre sånt.Må lufte bremsene også,for det er luft i systemet..

#275289  av Stølen

Morten skrev:Ser du skriver at du har fått både klosser og nye calipre? I såfall har du jo alt på benken foran deg og kan bare kontrollere at klossene passer i caliprene så har du fasiten foran deg? Passer de det er jo alt som det skal. :wink:
Det stemmer vel ikke helt...
Klossene sitter jo mellom caliper, bremsesko og skive. Så man kan ikke se om det passer før alt sitter som det skal... Prøvde det samme når jeg skifte calipere i våres. Hvis det ikke er ENORM forskjell såklart. Da burde det være åpenlyst... Men de ser rimelig riktige ut, og så vidt jeg husker så sto det Carina på klossekartongen sist jeg skifta og. Bruker vel samme deler, er vel ikke verre enn det. :wink:

#275297  av hmsilset

Stølen skrev:
Det stemmer vel ikke helt...
Klossene sitter jo mellom caliper, bremsesko og skive. Så man kan ikke se om det passer før alt sitter som det skal... Prøvde det samme når jeg skifte calipere i våres. Hvis det ikke er ENORM forskjell såklart. Da burde det være åpenlyst... Men de ser rimelig riktige ut, og så vidt jeg husker så sto det Carina på klossekartongen sist jeg skifta og. Bruker vel samme deler, er vel ikke verre enn det. :wink:
Da har jeg sikkert riktige deler da :D

#275337  av Stølen

....men det er ikke så pes å skifte selv egentlig.
Jeg hadde aldri gjort det før jeg satte i gang, og det var ikke noe stress.
Bare kjøp et lufteslangekit, koster ca 50 kr. Du trenger ikke å demontere bremseslanger eller noe, etter at du har løsna de to hovedboltene som holder hele caliperen på plass så skrur du av bremsevæskeslangen (putt den oppi en ren flaske så bremsevæska lekker ut i den).
Så bare skifter du klossene og monterer på den nye caliperen og fester boltene.
Når det gjelder å lufte systemet så er det ikke så vanskelig egentlig.
Bare få noen til å sitte og trampe på bremsepedalen mens du lufter.

Gjør det slik: 1. Åpne lufteventilen. 2. Tramp inn pedalen helt i bunn (IKKE pump, da drar du luft INN i systemet). 3. Lukk ventilen før pedalen slippes opp (IKKE stram for hardt, for kobberringene som fungerer som tetning er VELDIG skjøre og lette å ødelegge med for mye press. Det gjorde jeg, og det resulterte i lekkasje... :oops: ). 4. Slipp opp pedalen.

Gjenta prosedyren til bremsepedalen er helt stram og fin, og gjør det gjerne på alle fire bremsene hvis du har luft fra før. Og når du er ferdig så bare etterfyller du DOT4 bremsevæske.

Burde ikke ta mer enn et par timer dette. :wink:
Klarer jeg så klarer du :D

Her er et par bilder av da jeg skifta:
Vedlegg
Lurt å ha ei flaske på standby når du lufter og, da kan det komme en del...
Lurt å ha ei flaske på standby når du lufter og, da kan det komme en del...
Bremseskift-liten2.JPG (76.13 kiB) Vist 191 ganger
Her har jeg merka hvor boltene som du må løsne sitter.
Her har jeg merka hvor boltene som du må løsne sitter.
Bremseskift-liten.JPG (58.76 kiB) Vist 460 ganger

#275360  av hmsilset

Tusen takk for detaljert og bra "oppskrift" :D Har allerede avtalt at en på bensinstasjonen 500m herfra skal gjøre det en dag,og han sa en time når de er 2 stk så det går bra.Jeg gjør aldri sånt selv,for jeg klarer ikke sånt rett å slett.Ihvertfall ikke i den kulda her..Er helt sikkert andre som trenger dette senere,så takk alikevel :wink: