Det er ikke uvanlig at MR2'er har stått lenge hos forhandlere i utland før de blir registrert og solgt. Noen har stått som utstillingsbiler og andre har rett og slett ikke blitt solgt. Så, det er fullt mulig at en 92-93 modell kan selges som en 94-modell. Det er dessverre vanlig at forhandlere tar utgangspunkt i førstegangsregistrering enn i produksjonsdato, men det er igrunn ikke urimelig siden det ikke alltid er like lett å finne produksjonsdato med mindre du har tilgang til å kjøre chassikoden gjennom produsentens egne systemer. For en forhandler som selger et uttall forskjellige bilmerker så er ikke det spesielt praktisk...
Nå, når denne omtalte bilen er førstegangsregistrert aner jo ikke jeg, men om Gabrieli kaller det en 94 modell og den fremdeles kun har 156hk så er det ganske vanlig. Se bare på nybilmarkedet nå, enkelte forhandlere begynner jo å selge neste års modeller allerede tidlig høst året før, og da er det jo naturlig at produksjonsdatoen for denne nye bilen er minst ett år unna hva modellåret er.. Det er solgt bøttevis av "2008-modeller" lenge før vi passerte nyttår
hmsilset skrev:Min er det gjort det samme med,men da slipper jeg jo unna 20 hk om jeg trimmer bilen en gang 
....så det vil si at du har feilaktig 129kW oppgitt som effekt i vognkortet ditt da (standard for 94+), noe som medfører at TG Bil har betalt ekstra avgifter for bilen ved import, eller står det 114kW (standard for -1993 modellen)

Ved effektøkning er det effekten oppgitt i vognkortet som er utgangspunktet for avgiftsberegning, og ikke hvilken effekt den oppgitte årsmodellen skulle ha hatt