TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljekjøling 3s-gte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #280538  av Master

Jeg har begynt å bygge motor (som man kan se under prosjektrådene), og vil nok nærme meg 350-400hk på motoren avhengig av hva jeg tør å lade. Har begynt å tenke på ekstern oljekjøleløsning da jeg mener jeg allerede på tilnærmet original motor hadde alt for høye oljetempverdier.
Etter kanskje 2-3 runder på ARC var oljetempen oppe i 140 grader og fortsatte og stige. Da måtte jeg rett og slett bare kjøre nedkjøling og komme meg inn i pitten igjen.

Ved vanlig kjøring (cruising - ingen boost) lå tempen på rundt 110 grader. (mener dette er for høyt?)

Det jeg lurer på er hva slags temperaturer andre opererer på med original oljekjøler på normal og banekjøring?

Er det noen som vet om et greit oljekjølingskitt til 3s-gte?

Temp målingen er hentet ut fra en sandwitch plate mellom oljekjøleren og oljefilteret, så en tanke er jo om sensoren blir varma opp av eksosen/turboen som sitter 5cm unna? Noen formeninger? Jeg skal flytte sensoren ned i bunnpanna før sommeren for å få en mer korrekt måling.

Vil bare forsikre meg om at oljekjølinga er som den skal være, slik at jeg ikke tar livet av motoren på ACR.
 #280561  av celica_st185

Kjørte med måler i bunnpanna jeg, og kan ikke huske å hatt temperatur noe særlig over 100 grader. Har ikke vært på noe annet en gocartbane da...
 #280562  av Christian

Har føleren i en sandwitch plata jeg også. Ved banekjøring går temperaturen ganske fort opp til 140grader, men den stopper der. Ved vanlig kjøring er den aldri over 110grader.
 #280571  av Master

hmm. kan se ut som om at det er en hot spot akkurat oppe ved oljefilteret/kjøleren. Skal definitivt flytte sensoren ned i bunnpanna siden det jo er den oljetempen motoren sånn grovt sett får.

Har lest flere på mr2oc som kan kjøre 1/2t på bane med 3-400 hk med original kjøler uten problemer, så disse verdiene kan ikke stemme...

I tillegg tenker jeg det blir Mobil 1 0w40 eller noe bedre da den visstnok skal være stabil over 150 grader.

Har bare så lite lyst å bruke flere tusen kr på noe som potensielt kan bli en oljelekkasje hvis det ikke trengs...
 #280576  av Dalan

Det er nok en hotspot der som sagt ja, jeg hadde måler i bunnpanna på min og med relativt frisk kjøring opp til bygda hjemme så var den aldri over 110 grader.
Ved normal kjøring lå den på ca. 85 grader.