TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Instrumentpanel - Bytte/konventere?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #283201  av FireWalk
 
Har en amerikansk utgave av MR2 turbo med Miles istedetfor KM på instrumentpanelet. Skulle gjerne hatt i KM istedet for Miles med tanke på forsikring osv. Travelt å drive å regne om hele tiden.

Noen som vet om det er mye arbeid å konvetere? eventuelt kjøpe et brukt og få byttet ut? Må da finne et som har ca samme kjørelengde på km telleren..

Er det mye pes å få byttet?
 #283211  av WaxFraq
 
jeg har en us turbo, med miles, men det står i km på innsiden liksom...
men skulle ikke være noe pes i grunn..bare å ringe å si fra om den nye kilometerstanden til forsikrings selskapet...!
 #283214  av FireWalk
 
WaxFraq skrev:jeg har en us turbo, med miles, men det står i km på innsiden liksom...
men skulle ikke være noe pes i grunn..bare å ringe å si fra om den nye kilometerstanden til forsikrings selskapet...!
Jeg har satt på dials med km/t, så speedometeret viser i km/t men ikke tripptelleren. Tenkte å bare flytte skivene over på et europeisk instrumentpanel og få satt det inn. Eventuelt få samkjørt km telleren om det er mulig?
 #283227  av FireWalk
 
mr2storbrua skrev:Skal ikke være så vanskelig å stille triptelleren til den kmstanden du ønsker.
Har nå skrevet en Ønskes Kjøpt post i kjøp & salg forumet.
Hvordan er det å få stilt tripptelleren da? er det en enkel måte å gjøre dette selv på, eller må jeg levere inn til merkeverksted for å få den stilt tilsvarende den jeg har?

bilen har gått 74000 miles, altså ca 120000 km, altså ikke så veldig mye. Derfor hadde det vært greit å fått stilt det slik at det matcher. Det hadde jo vært litt kjipt å kjøre rundt med et som viser f.eks 205.000 km når bilen bare har gått halvparten av det :-)
 #283229  av mr2storbrua
 
Dersom du har ute hele instrumentpanelet så går det kanskje å vri rundt der som vaieren går, men er litt usikker på hvor lang tid dette vil ta. Du kan også ta av "plastvinduet" og pirke med en skarp gjenstand, f.eks. en syl, og vri talla rundt til det du kommer til det tallet du vil ha.
 #283274  av WaxFraq
 
akkurat, da skjønner jeg hva du mener! :lol:
hvis det på noe vis skal være troverdig ved senere salg osv, så bør værtfall ikke eventuell kjøper se noen skrapemerker rundt km telleren..!
å spesiellt ikke når bilen ikke har gått mer..! tror jeg ville ha forhørt meg med et merkeverksted om råd!
men er det ikke litt av skjarmen da? det der med miles?? 8)
 #283278  av FireWalk
 
WaxFraq skrev:akkurat, da skjønner jeg hva du mener! :lol:
hvis det på noe vis skal være troverdig ved senere salg osv, så bør værtfall ikke eventuell kjøper se noen skrapemerker rundt km telleren..!
å spesiellt ikke når bilen ikke har gått mer..! tror jeg ville ha forhørt meg med et merkeverksted om råd!
men er det ikke litt av skjarmen da? det der med miles?? 8)
Joda.. i begynnelsen var det det, men så står det "KM" på instrumentpanelet pga dialsene som er satt på, og så står det 74000 under... Virker bare litt lite troverdig :) Ved salg bør det jo se bra ut ja. Men kan jo alltids legge ved orginal panelet så kan de sammenligne og se at det faktisk var det den var gått før det ble byttet :)

Uansett, jeg syntes iallefall det hadde vært greiere med KM enn Miles. Man må jo følge med pga forsikringen (kjørelengde) samt interval mellom oljeskift, som er 4000/5000 km. Hadde vært greiere å bare ta en rask kikk på km telleren og vite hvor landet lå, enn å begynne å regne om hver gang. :p

Virker kanskje som en bagatell, men når det blir hele tiden så blir det faktisk et lite irritasjonsmoment :P Resten av bilen er jo fremdeles US, med sidemarkeringslys istedetfor blinkere, amerikansk bakfanger med lite skilt osv. Så ser ikke på det med miles som noe tap. :P Går som regel bare og irriterer meg over det. hehe.
 #283296  av mr2storbrua
 
Dersom du hadde hatt speedometer som viste både kmh og mph så hadde det vært ganske raskt å regne om fra miles til kilometer. Da har du jo allerede en tabell der. La oss si at triptelleren viser 60000 miles, så ser du på speedometeret at 60 mph = 100 kmh, dvs at bilen da har gått 100000km :wink:

Dette går også andre veien. F.eks dersom du skal bytte olje for hver 5000 km som du skrev over her, så ser du på speedometeret at 50 kmh=30mph, altså bytte olje hver 3000 miles.