TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ekstra batteri / stabilisere spenning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #297880  av FireWalk

Når jeg gir på veldig så ser jeg at instrumentpanelet blinker svakt veldig fort. Det er nok Electromotive coilene som (DIS) som forårsaker dette, samt at dynamoen nå (pga litt kluss med ledningsnett kobling) bare lader 13,8v..... Jeg har også en del bilstereo og annen elektronikk som trekker mye strøm. Derfor har jeg lenge tenkt på å sette inn ekstra batteri.

Pga vekt har jeg ikke villet sette inn et ekstra batteri. Ikke vil jeg ha det i bagasjerommet heller pga at pga vektfordeling vil en ikke ha vekt bak drivhjulene her.. I fronten er det ikke plass.

Jeg tenkte derfor at kanskje et slikt motorsykkel/moped batteri kunne være løsningen. Sette dette i motor rommet og bruke det som en kondensator for å få stabilisert spenningen.

Hadde dette funket? Eller bør batterier være av samme type, ha samme ampere osv?

Og sist men ikke minst. Ved kobling av et slikt, lar det seg gjøre å koble plussen på hovedkontakten i sikringsboksen i motor rommet? eller blir denne for tynn slik at en må legge opp nye kabler frem til batteriet forran. ?
 #297884  av aneriks

de bør helst være like store, og like gamle, for og få de til og fungere optimalt mot hverandre, har du et gammelt og et nytt, ødlegger det gamle det nye.
 #297973  av FireWalk

Larsen skrev:Foreslår at du fiker dynamo problemet ditt.
Har forsøkt. Uansett hvordan jeg forsøker å koble det så får jeg den ikke til å oppføre seg slik den skal. Jeg vet at dynamoen er god, den er bare noen måneder gammel.
Men står helt fast desverre :| Ingen jeg kjenner som forstår seg på det heller. Så er litt rottefelle akkurat der. Vil nødig levere bilen på verksted og betale 20-30.000 kr for å få koblet på noen ledninger pga timesvis med feilsøking.

Fantastisk frustrerende det der :(
 #298010  av Xlr8

hvor mye lader den ved dynamoen?
hvor gammelt er bateriet? et dårligt bateri kan lage problemer.
 #298055  av FireWalk

jeg skrev en annen post om dynamo problemet som jeg sliter med. Batteriet er helt nytt og det er ikke det som gjør det. Dynamoen lader 13,7 volt og ikke 14,7 som den skal. Hvorfor det er slik skjønner jeg faktisk ikke helt. Bare den ene ledningen av de 3 på stikkeren til dynamoen er koblet til, så i teorien burde den ikke lade i det hele tatt (ladelampe kommer ikke på når tenningen skrues på). Så jeg tror det er en slags failsafe som gjør at den lader i det hele tatt.

Når jeg starter bilen lader den ikke i det hele tatt.. får den stå å gå i 10 min så ser jeg at spenningen øker gradvis, veldig sakte opp mot 13,7. Da holder den seg der etter at den er blitt kjørt en stund.

Stanser jeg motoren og starter den igjen går den forholdsvis rakst opp på 13,7 igjen. Men lar jeg den stå noen timer så tar det lang tid før den kryper seg opp på 13,7 med ladingen. Merkelige greier.

Tror det må være ledningen fra batteriet til regulatoren som er på nå, slik at den forsøker å lade, men uten at det er noe "kontroll" på dette via ladelampen?

skulle virkelig hatt noen til å kikke på dette, men er få som forstår seg på akkurat denne bilen siden det er 3 ledninger og ikke bare 1 slik de fleste biler har.
 #298059  av Xlr8

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
jeg antar du har sett der?:P

hmm synd du ikke bor nermere har test benk får dynamo på jobb.
hva med atte du sjekker opp om noen bilverksteder i området ditt har test benk får dynamo. slik du får utelukket de?
 #298101  av FireWalk

Xlr8 skrev:http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
jeg antar du har sett der?:P

hmm synd du ikke bor nermere har test benk får dynamo på jobb.
hva med atte du sjekker opp om noen bilverksteder i området ditt har test benk får dynamo. slik du får utelukket de?
er 99,9% sikker på at det ikke er dynamoen siden den er helt ny. den funket helt fint intil en kompis klippet bort hele det orginale ledningsnettet. Han syntes det var så rotete med meg, så mens jeg holdt på med andre ting så begynte han å klippe. Jeg sa det var ok å ta vekk ledningene til den orginale fuelrailen, kjøleviften, bankesensor og slike ting som ikke var i bruk lenger. Men han har jo fjernet så å si alt. Så nå funker jo ikke oljetrykksgiveren, kjølevannsensoren til dashen eller ladelampe til dynamoen. Var etter dette at den begynte å oppføre seg slik, så det er nok ikke dynamoen. Bare så forbaska irriterende at jeg ikke har nok elektrisk kunnskap til å fikse dette selv. Og jeg ser ikke ut til å finne noen andre som får det til heller. Har hatt et par stk bilmekanikere nå som har kikket på det og hver gang får jeg bare til svar at dette er en veldig "uvanlig" bil. Så klør de seg i hodet et par ganger før de gir opp..

Tror jeg trenger en EKSPERT på Toyota MR2 Mk2 for å få orden på dette. Dette problemet har drøyd ut så lenge at jeg ville vært villig til å reise ganske langt for å få orden på det igjen. :|
 #298147  av Xlr8

hva slags årsmoddel og slikt er bilen og motoren din?
vist du har byttet til turbo motor gjerne ta med hva av ledningsnettet du har brukt fra hva:P
har selv en 93 moddel turbo som jeg kan se på. jeg tror kansje problemet ditt ligger i forbindelse med instrumentpanele. siden ikke olje trykk lyse eller lade lampa di lyser.
hvor mye spenning måler du på bateriet?
og hvor mye direkte på dynamoen?
 #298236  av FireWalk

Xlr8 skrev:hva slags årsmoddel og slikt er bilen og motoren din?
vist du har byttet til turbo motor gjerne ta med hva av ledningsnettet du har brukt fra hva:P
har selv en 93 moddel turbo som jeg kan se på. jeg tror kansje problemet ditt ligger i forbindelse med instrumentpanele. siden ikke olje trykk lyse eller lade lampa di lyser.
hvor mye spenning måler du på bateriet?
og hvor mye direkte på dynamoen?
Det er en orginal 93 mod. MR2 Turbo. Så ledningsnettet er orginalt. Har i senere tid byttet til DTA S-40 pro datasprut så motoren er selvforsynt med sensorer og ledningsnett tilhørende sprutet. I den anledning ble det bestemt at vi skulle fjerne alle de unødvendige ledningene fra det orginale ledningsnettet som lå og slang. F.eks ledninger til orginaldyser, bankesensor, vifta osv. Men så gjorde jeg ikke jobben selv, og det har blitt kuttet vekk langt mer enn det som var tiltenkt. :S

Problemet er at det er 3 ledninger på kontakten til dynamoen. Som jeg fikk forklart i den andre posten er det da 1 til batteri, en til ecu og en til ladelampe ser det ut til. Men det som er det store problemet er å finne igjen disse ledningene i ledningsnettet som er klippet bort. HVOR finner jeg ledningen fra ladelampa i dashen slik at jeg får koblet på denne? samt på orginal ECU, om sistnevnte da i det hele tatt er nødvendig? Skulle tro at det var nok å koble til ladelampa samt ledning til batteri så spenningsregulatoren fikk justert spenningen utifra det.

Samme problemet med oljetrykksgiveren og vanntemp giveren. Disse er jo klippet bort, men finner ikke igjen ledningene de skal inn på. Er jo hundrevis av ledninger og det er de samme fargene og stripene som går igjen på det meste. Og jeg er ikke så dyktig på å lese koblingdiagram. Derfor må jeg finne noen andre som kan ta seg av akkurat det der..

Mekanisk arbeid er en ting, men elektrisk er noe helt annet og der er jeg desverre i en helt annen liga.. :\
 #298237  av FireWalk

Eventuelt, er det en enklere måte å gjøre dette på, f.eks ved å omgå det orginale ledningskaoset i det hele og det fulle, og koble dynamoen via en ny ladelampe og sette det opp slik at den lader som den skal, men at det går utenom den orginale ladelampa og ecu.. ? i så fall Hvordan må dette gjøres..?
 #298244  av Amund

Sjekk alle jordingspunkt på motoren, og at dei er 110%. dårlig jording kan lage mange merkelige problem :wink:
Ellers så kan du koble opp dynamoen slik at den lader maks heile tida. kvit til +12v, gul og svart med gul stripe til +12v tenning. Funka på min i det minste :roll:
 #298251  av FireWalk

Amund skrev:Sjekk alle jordingspunkt på motoren, og at dei er 110%. dårlig jording kan lage mange merkelige problem :wink:
Ellers så kan du koble opp dynamoen slik at den lader maks heile tida. kvit til +12v, gul og svart med gul stripe til +12v tenning. Funka på min i det minste :roll:
så enkelt? uten noe ladelampe som strømforbruker ?
 #298324  av FireWalk

har ved god hjelp fra Xlr8 her på forumet funnet ut hvor ledningene går hen i sikringsboksen bak, så skal forsøke å få koblet det riktig i dag. Om ikke det funker så får jeg heller prøve å koble det slik som du gjorde :)