TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RÃ¥delager kaputt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #309941  av perchr

Fikk for en stund siden en skikkelig ekkel klakkelyd fra motoren når jeg var ut og kjørte. Stoppa bilen og skrudde av motoren innen 100meter fra lyden kom. Har lest litt rundt, og sammenlignet litt lyder på youtube osv og kommet fram til at det kanskje er et rådelager eller flere som er kaputt! Snakket også med en toyotamekaniker som mente at det mest sannsynlig var dette. Å bytte rådelager er vel en ganske grei operasjon etter hva jeg har lest. Du kommer vel til og får bytta det fra under motoren? Bare av med bunnpanna pluss litt småtteri?

Men jeg lurer på, hvor stor er sjangsen for at flere ting har kommet til skade. Tenker da særlig på veiva osv? Som sagt så var jeg veldig snar til å stenge av motoren da lyden kom.. Noen som erfarne karer her inne som kan komme med noen innspill? Håper inderlig på en relativt quick fix :roll:

Bilen er forresten en 1991 MR2 gti!
 #309942  av Supramk3turbo

Når du først har fått råde bank, så vil det jo ganske sikkert være riper/spor i veiva også. Om du bytter ut med nye lagre uten å pollere/slipe veiva vil jo de nye lagrene bli slitt ganske fort igjen. Akkurat som på min :( Så ville nok tatt ut veiva å sett over bære lager samtidig. Men kan jo være at du er heldig, at det ikke er så dype spor i veiva.
 #309943  av perchr

Hm, men er det sånn at risikoen for riper i veiva først oppstår når rådelagrene går? Og går lagrene ivei i det lyden oppstår? :P
 #309964  av Supramk3turbo

Det er jo noe som skjer over tid, om du ikke har kjørt den tom for olje eller sånn da. Etter hvert som veiva blir slitt å lagrene blir slitt blir jo klaringen større, å ender med råde bank.
 #309976  av perchr

Hm, ja.. Får tappe ut oljen og ta en titt på den til å begynne med.. Har aldri hatt no spon el. i oljen før, men får ta en titt.. Det vil vel helst være ltt spon i oljen hvis veiva har tatt stor skade?
 #310577  av pkgrette

ville tippe dette kan gå bra vis du bare har kjørt 100meter kjørte ca like langt med sxen min s13 dette er rådebankmaskinen.
dytta den rett inn på verksteder og brukte et par timer igjen også var det ut og kjøre og 500kr fattiger hehe.... bare av med bunnpanna og sjekk lagerklaringen med nye lagra. husk innkjøring og sånt..
 #314699  av perchr

Bringer opp denne tråden litt igjen jeg.. Har fundert litt på hva jeg skal gjøre med denne motoren. Har i første omgang tenkt å åpne den opp fra undersida og sjekke rådelagerene og veiva for åpenbar skader.. Men jeg lurte på en sak, mtp. på oljeforbruk, for den bruker en del olje. Er det mulig å komme til å skifte stempelringer uten å ta ut hele motoren? Er det mulig å "bare" av med toppen og komme til på den måten? :?:
 #314711  av FireWalk

perchr skrev:Bringer opp denne tråden litt igjen jeg.. Har fundert litt på hva jeg skal gjøre med denne motoren. Har i første omgang tenkt å åpne den opp fra undersida og sjekke rådelagerene og veiva for åpenbar skader.. Men jeg lurte på en sak, mtp. på oljeforbruk, for den bruker en del olje. Er det mulig å komme til å skifte stempelringer uten å ta ut hele motoren? Er det mulig å "bare" av med toppen og komme til på den måten? :?:
Du må ta ut stemplene for å skifte stempelringer. Da må toppen av, bunnpanna må av også når du løsner rådene så får du noen til å sku dem opp fra undersiden mens du fisker dem ut fra oppsiden. Er mye arbeid med en slik operasjon, men eneste måten å gjøre det på desverre. Har du først kommet så langt så er det bare å hive inn nye stempelringer. Er motoren slitt så anbefales det å hone opp igjen eller borre 1mm og sette inn 1mm oversize stempler. Er ikke så utrolig dyrt med smidd innmat, men det er jo arbeidet som er den store faktoren her.. :)

Oljeforbruk kan jo komme av så mangt. Som regel er det slitte stempelringer på motorer som har gått over 200.000, men mange glemmer at også sylinderveggene slites med tiden, så evnen til å tette blir gradvis dårligere jo lengre motoren har gått. Derfor kan det være greit å gå for oversize stempler først som sist.

dårlige ventiltetninger kan også bidra til oljeforbruk. Pakninger til oljepumpe, fordeler-pakningen, oljepinne pakningen og bunnpanne pakningen kan også være oljesyndere.. Så det anbefales å bytte alt av pakninger når en først har skrudd fra hverandre motoren.

Lykke til. :)
 #314714  av Pgus

Jeg har ikke skrudd på MK2, men hvis det er like trangt som på MK1 (og det tror jeg det er) er det like greit å ta ut motoren først som sist.
Det er ikke så mye jobb.. Vet at noen her inne bare bruker et par timer.

For min del , med ca. 12 tomler tok det en helg å ta ut en motor å sette inn en "ny". Men jeg stresset ikke, og lærte mye om bilen. Jeg overhalte ikke motoren, men flyttet over en del deler fra den gamle til den nye, lå på noe ny pakningsement osv.

Det er veldig mye letter å jobbe med motoren når den er ute av bilen. Dersom du trenger noe hjelp til å vurdere hva som er nødvendig å gjøre, er det lettere å ta med bare en motor, enn en bil som ikke går.

Dersom motoren har gått langt, kan det være billiger/enklere å få kjøpe en brukt motor som ikke har gått så langt.
Så lenge du holder deg til 3sge og 3sgte, er vel også utvalget stort/rimelig?

Hvis du gjør det selv, bør du ha et sted inne å stå. Er er ikke trivlig å gjøre dette hvis det er kaldt, for det er mange steder det er vanskelig å bruke hansker.