TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svakheter pÃ¥ Supra Mk3?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #335238  av marlboro1310

Heisann Suprafolk!

Driver og sikler etter Supra Mk3 om dagen, og det er oppe til vurdering å kjøpe en Mk3 m turbo, kjører en Toyota MR2 Turbo med 280rwhp til daglig så noe kjennskap til Japsene har man.
Er det noen spesielle svakheter man må være obs på med Mk3en, sånn som bremser, oljeforbruk, rust etc...? planen er, om alt går slik jeg vil å kanskje kjøpe en, da skal den holdes original..jeg vil bare vite litt mere background-shit før man evt kaster seg rundt :)

Takker for alle svar.
 #335239  av bjornalf

er bare en svakhet :) det er ikke en MK4 ;)
 #335240  av marlboro1310

Ser ikke helt hvordan dette utsagnet kan hjelpe meg noe særlig, har ikke 500 000 og handle bil for (og noe rødskilt Supra er jeg ikke overhodet interessert i), og har sett ut en Mk3 som en høvelig fet bil...mulig det blir en MR2 Turbo til i tillegg, vondt å vende seg helt vekk fra MR prinsippet...
Kan legge til at jeg ikke har noen som helst planer om å trimme en evt Mk3, den skal være original så langt det lar seg gjøre.
 #335241  av Supramk3turbo

Tja. Når det gjelder rust kan du ta en titt på prosjektet til scotty på forumet. Den har vel rust der det ruster mest på mk3'n. Det vanligste er vell hjulbuene bak. Ellers er det vell ikke andre store svakheter sånn karosseri messig. 7m-gte er en god motor, orginal top pakning holder ikke mål, Så den bør byttes ut med stål top pakning, noe som sikkert er gjort på de fleste her til lands snart. Olje trykket på disse motorene har vært diskutert flere ganger, det er ofte lavt. Men trenger ikke være noe galt av den grunn, det er ofte lavt på disse motorene. Er den godt holdt å ikke gått alt for langt skal den holde fint...Orginalt. R154 kassa som sitter på gte motoren er også en veldig god kasse. Tåler orginal effekt +++ lenge. Finnes også oppgraderingdeler fra marlin crawler som gjør kassa enda sikkrere ved trimming.

Bremsene på Mk3'n er ikke noe å skryte av akkurat. Men skal bilen være orginal så holder de lenge, men ikke om du skal piske den rundt en bane vell å merke.

Driv verket er også meget slite sterkt, akslinger å diff er greit over dimensjonert.

Om du tenker å forbedre kjøre egenskapene noe, så er det beste du kan gjøre med mk3'n stivere stabstag, er veldig spinkle de som står på orginalt.

Oljeforbruk...tja. Noe vil det sikkert altid være på en eldre turbo motor.
Lykke til med kjøp :D

Les litt her ang. motor: viewtopic.php?t=13245
 #335445  av Lørnings

Det som skal legges til ,jeg vet ikke om du har kjørt en enda? Men den er jo ufattelig tung! :P Så vil nok føles ganske mye mindre kvikk enn mr2'en. Men som cruise bil er den helt ypperlig :wink: Jeg bytta til stop-tech skiver og red stuff klosser, og jeg synes det bremsa i massevis :wink: Men somsagt, toppakningshavari har vi vært bori før, for å si det sånn! :P Så sjekk inni oljelokket for hvitt, og se i ekspansjonstanken om det er nok væske og at det ikke er fullt av guffe! :wink: Ellers rust i hjulbuer, reservehjulsbrønn, og bak opp mot innfestinga til bærebrua(der hadde min begynt å ruste ihvertfall). Ellers så er det vannvittig deilig med targa på soldager :mrgreen: (som de aller fleste er), men kommer du over en hardtop, så er jo de over 200kg lettere :wink: Håper Thomas og jeg har vært til hjelp nå da :wink:
 #335497  av tojo

Andre ting som er kjekt å vite om MKIII: viewtopic.php?t=21217

Ellers så er det meste sagt i innleggene over, jeg har ikke angret 1sek på at jeg kjøpte MK3supraen.
Skal du kjøre orginalt trykk holder orginalpakning/bolter..bare å gi litt ekstra moment.
Skal du "leke" deg litt med trykk over 1bar er det tryggest med MHG og ARP

Er skikkeli go bilen sin dette.