TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MÃ¥ man godkjenne bytting av seter??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #340094  av Toyota-rav4-2002
 
Hei!
MÃ¥ man godkjenne det om man bytter seter i en bil??
Eller er det bare å bytte seter uten å gjøre noe som helst mer??
 #340687  av EXS
 
det må godkjennes, alle endringer man gjør på en bil må i teorien godkjennes samma hvor små de er ;)
 #340697  av ke25-toyoglide
 
Ja det skal godkjennes.
Viss du skal sette i like seter så er det ikkje noe å bry seg om, men viss du skal sette i recaro eller lignende så skal det godkjennes.
Og setene skal være papirer på (godkjente)
En kamerat skulle sette i bakseter i en h100 varebil. På kontrollen bemerket de at det manglet 2 skiver under, og bilen blei ikkje godkjent. Etter å ha satt på de 2 skivene blei den godkjent.
Viss du blir stoppet i teknisk kontroll med en "ungdomsbil" er det ofte de sjekker felger/dekk/ratt/seter/lys og andre ting som skriker imot de.
Det kan medføre etterkontroll eller avskilting, alt etter hvor alvorlig det er.
Men det er klart du kan sette i hvilke seter du ønsker og kjøre i 10 år viss du er heldig uten å bli stoppa.
 #340718  av Roye
 
ke25-toyoglide skrev: Viss du blir stoppet i teknisk kontroll med en "ungdomsbil" er det ofte de sjekker felger/dekk/ratt/seter/lys og andre ting som skriker imot de.
Det kan medføre etterkontroll eller avskilting, alt etter hvor alvorlig det er.
Men det er klart du kan sette i hvilke seter du ønsker og kjøre i 10 år viss du er heldig uten å bli stoppa.
Men de kan vel ikke alltid være like strenge, kan vel ha noe å si på bilens alder. F.eks. biler nyere enn ex. 1995 har strengere krav...?
I lokalområdet er det en del eldre ungdomsbiler som går med kappafjærer, fargete lyspærer, hjemmelaget eksosanlegg på 240, Sierra, Vectra, Golf II og III osv. Var også snakk om taksenka-Amazon med kjetting-ratt m.m som fremdeles er i drift etter flere kontroller fra våre skinnkledde "venner" uten at de har fått noe problemer.
 #340722  av ke25-toyoglide
 
Stort sett samme regler som gjelder, selv for veteraner. Veteraner skal også på PKK (EUGODKJENNING)
Småforskjeller med at det kun er fabrikkmontert utstyr som er påbudt.
Dvs : noen veldig gamle trenger ikkje blinklys, for det var ikkje det på de originalt.
Før 1972 ca holder det med et speil for det var originalt.
Og du slipper bilbelte i de bilene som det ikkje er originalt i. oftest før ca 1970, bak til langt opp på 80 tallet.
Men viss det er ettermontert, så skal det virke og brukes :!:
Og viss det ikkje er belte i bilen har du ikkje lov å ha barn med, for barn skal sikres.
Når det gjelder kjettingratt så kan det sikkert godkjennes, men du må ha papirer på at det er godkjent i den bilen, og det koster flesk, tror ingen har det. Taksenka amazon tror eg sliter med godkjenning, men alt er mulig, men koster flesk.
Og når sant skal sies er eg glad det er litt regler og kontroller.
Tenk om alle kunne gjøre som de ville :?: En bil kommer med felger som ikkje er egnet til den bilen, liten stein, felgen knekker og bilen går rett i fronten på møtende bil. Setene i bilen løsner for de er ikkje festet skikkelig, rattet dreper sjåføren for det gir ikkje etter men går rett inn i brystet.+++++++
Men at det går mange slike biler på vegen er ikkje lett å unngå, siden det er lite kontroller og ikkje alltid like lett å se om det er originalt eller ei. (kjettingrattet hiver han rattrekk på viss han blir stoppa og kontrolløren ser det ikkje f.eks.
Eksos kan nok brukes uoriginale deler, men det skal være tilsvarende, støy skal det ikkje være, då risikerer en å bli sendt på støytest. Skal heller ikkje stikke ut på sidene, eller gå andre veger enn det er originalt, skekkeksempelet er jo å montere eksosen under bensintanken for det var enklest........